توجه به تولید مشترک در انیمیشن/ برآورد تهیه‌کنندگان با واقعیت همخوان نیست

رامک امین‌کاظمی کارگردان «گل‌های کاغذی» که در بخش مسابقه جشنواره کازان حضور دارد، تولید مشترک را یکی از راه‌های صنعتی شدن انیمیشن ایران و رونق تولید این آثار می‌داند.

رامک امین‌کاظمی کارگردان انیمیشن و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با میراث آریا درباره اوضاع کنونی انیمیشن گفت: صنعت انیمیشن جهانی به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی مانند هوش مصنوعی، واقعیت مجازی و حمایت پلتفرم‌های استریمینگ مانند نتفلیکس و دیزنی پلاس در حال تحول است. بازارهای بین‌المللی و همکاری‌های جهانی نیز نقش مهمی ایفا می‌کنند. در ایران، صنعت انیمیشن با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های جدید و استعدادهای داخلی به پیشرفت‌های قابل توجهی دست یافته و تولیدات با کیفیتی را ارائه داده که در جشنواره‌های بین‌المللی مورد تقدیر قرار گرفته‌اند. 

او افزود: حمایت دولت و نهادهای فرهنگی و توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی خاص ایران نیز به جذب مخاطبان داخلی و خارجی کمک کرده است. با این حال، به نظر من ظرفیت هنرمندان ایرانی بیشتر از این است و امکان ارتقاء صنعت انیمیشن در ایران به سطحی بالاتر وجود دارد.

امین‌کاظمی در بخش دیگری از صحبت های خود بیان کرد: تولید انیمیشن، به‌ویژه در ایران، به دلیل هزینه‌های بالای تولید، تجهیزات و منابع انسانی در مراحل تولید و پساتولید، به عنوان یک هنر گران‌قیمت شناخته می‌شود و فیلمسازان به دلایل منطقی و اقتصادی تمایل کمتری به تولید آثار انیمیشنی، به‌ویژه در حوزه هنر و جشنواره‌ها دارند. برای رفع این مشکل، می‌توان به حمایت مالی و سرمایه‌گذاری اصولی و متناسب با شرایط اقتصادی کشور از سوی دولت و نهادهای فرهنگی، ایجاد بستر مناسب برای ارتباط فیلمسازان با حامیان مالی، تشکیل شبکه‌های حرفه‌ای برای همکاری و همکاری‌های بین‌المللی برای فروش آثار و ایجاد بازار کار جدید برای فیلمسازان اشاره کرد. همچنین، ارائه دوره‌های آموزشی با هزینه مناسب برای تأمین نیروی کار نیز می‌تواند مؤثر باشد.

این کارگردان ادامه داد: آشنایی با فعالان انیمیشن و گردهمایی‌های مرتبط، به همراه تمرکز بر تجاری‌سازی و بازاریابی محتوا از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. توجه به تجاری‌سازی و بازاریابی محتوا، جذب و راهنمایی استعدادهای جوان و حمایت از آثار دانشجویی که به جرأت از نادر شرایطی است که آثار، جسورانه ارائه می‌شوند و فرم‌ها و محتواها در تولید و ارائه خلاقیت دارند، می‌تواند به بهبود وضعیت انیمیشن در ایران کمک کند. با تکمیل چرخه تولید و توزیع، افزایش مطالعات فیلمسازان و دانشجویان در حوزه‌های مختلف و توجه به مسائل محتوایی و مفهومی در کنار مسائل فنی، می‌توان تأثیرگذاری آثار را افزایش داد. فراهم کردن زیرساخت‌های لازم، حمایت از استودیوها و کمپانی‌های موفق و توجه به محتوای خوب و هدف‌گذاری دقیق برای مخاطب نیز از دیگر عوامل مهم در توسعه صنعت انیمیشن در ایران هستند. در حال حاضر، برآوردهای مالی حامیان و تهیه‌کنندگان خصوصی یا نهادهای دولتی برای تولید آثار انیمیشنی با واقعیت‌های کنونی صنعت در کشور مطابقت ندارد. فیلمسازان مجبور به اتخاذ تدابیر اقتصادی هوشمندانه و ساده‌سازی ایده‌های خود هستند و در استخدام منابع انسانی مناسب با مشکلات جدی مواجه می‌شوند که باعث فاصله گرفتن آنها از استانداردهای مطلوب می‌شود.

کارگردان انیمیشن «گل‌های کاغذی» درباره تولید کار مشترک با کشورهای مختلف توضیح داد: تولید کار مشترک ایران با کشورهای مختلف می‌تواند به تقویت صنعت انیمیشن کشور از طریق تبادل فرهنگی، تخصص‌های فنی و دسترسی به بازارهای جدید کمک کند. این نوع همکاری‌ها، به ویژه اگر به طور مستقیم و بدون واسطه انجام شود، می‌تواند به ارتقاء کیفیت تولیدات، کاهش هزینه‌ها و ایجاد فرصت‌های جدید بین‌المللی منجر شود. ارتباط مستقیم با شرکای خارجی به تسهیل تبادل اطلاعات، هماهنگی بهتر و بهره‌برداری مؤثرتر از منابع و فناوری‌های نوین کمک می‌کند، که در نهایت به افزایش تأثیرگذاری و نفوذ جهانی آثار انیمیشنی ایران می‌انجامد.

امین‌کاظمی درباره حضور اخیر فیلم خود در جشنواره کازان مطرح کرد: حضور فیلم «گل‌های کاغذی» در جشنواره کازان برای من افتخار بزرگی است و نشان‌دهنده تلاش و خلاقیت تیم تولید از یک سو و حمایت مرکز گسترش از سویی دیگر است. با این حال، موضوع تحریم‌ها و مسایل مالی، ازجمله عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های ورودی جشنواره‌ها به دلیل مشکلات پرداخت ارزی اینترنتی، مانع بزرگی برای پخش فیلم‌ها به حساب می‌آید. امیدوارم مرکز گسترش راهکاری برای حضور گسترده‌تر فیلم‌ در جشنواره‌ها پیدا کند و این مشکلات برطرف شود و این فیلم در جشنواره‌های بیشتری به نمایش درآید و به مخاطبان بیشتری دست یابد.

او درباره نقش مراکز سینمایی مانند مرکز گسترش در پیشبرد و رشد انیمیشن بیان کرد: مراکز سینمایی مانند مرکز گسترش و ... به عنوان متولیان صنعت فیلم و انیمیشن، نقش مهمی در رشد و پیشرفت این صنعت ایفا می‌کنند. فعالیت‌های این مرکز در سال‌های اخیر باعث شده است که هنر- صنعت انیمیشن ایران بیشتر در جوامع بین‌المللی شناخته شود و آثار ارزشمندی تولید شوند. همچنین به معرفی آثار ایرانی در جشنواره‌ها و رویدادهای بین‌المللی کمک شایانی می‌کنند. با این حال، مشکلات مالی و تحریم‌ها همچنان چالش‌هایی هستند که نیاز به توجه و حل دارند.

امین‌کاظمی در پایان درباره کارهای آینده خود گفت: فعالیت تجاری من در تبلیغات، به ویژه تبلیغات صنعتی است. من به عنوان مدرس رشته گرافیک در دانشگاه آزاد و موسس گروه هنری «آر دیزاین» در حال انجام فعالیت‌های تجاری و فرهنگی هستم. با این حال در نقش یک هنرمند، دغدغه شخصی و اصلی من تولید آثار کوتاه انیمیشن و تکنیک تخصصی من استاپ موشن است که در حال حاضر روی چند سناریوی کوتاه انیمیشن کار می‌کنم و امیدوارم به زودی وارد مرحله قرارداد شوند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403050900440
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha