اربعین فرصتی مهم برای خاورمیانه‌ پر از چالش‌/ شناسایی ظرفیت‌های گسترده‌ موجود در پیوندهای فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری ایران و عراق

مصطفی ده‌پهلوان با اشاره به اینکه تنوع قومی و فرهنگی موجود در میان اقوام مختلف سرزمین ایران نمودهای مختلفی از محرم و عاشورا را متجلی می‌سازد تصریح‌کرد: در صورت ایجاد ساز و کار مناسب، رویداد اربعین می‌تواند یک زنجیره اتحاد بین کشورهای خاورمیانه ایجاد کند.

به گزارش میراث آریا، نخستین سوگواره بین‌المللی «میراث اربعین حسینی» به همت معاونت فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری برگزار و طی آن در سه بخش افتتاحیه، پنل‌هال تخصصی و نمایشگاه موضوع میراث اربعین حسینی در گذشته، حال و آینده توسط محققان، پژوهشگران و متخصصان این حوزه بررسی شد.

مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه که یکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ در این مراسم سخن می‌گفت، با طرح این پرسش که چگونه می‌توان از منظر میراث و باستان‌شناسی به اربعین نگریست و به آن اندیشید، ابر رویداد اربعین را فرصت مهمی برای خاورمیانه‌ای خواند که پر از چالش‌های مختلف است و تصریح‌کرد: در صورت ایجاد ساز و کار مناسب،  این رویداد می‌تواند یک حلقه اتصال بین کشورهای مختلف منطقه ایجاد کند و در اینصورت این حرکت مردمی و خودجوش که به عشق اباعبدالله حسین (ع) شکل گرفته و تا به امروز به عنوان یک زنجیره اتحاد بین مسلمانان بویژه شیعیان وجود داشته روز به روز گسترده‌تر برگزار شود.

او با اشاره به انجام پروژه‌های ارزشمند با موضوعات محرم، عاشورا، اربعین و ... در پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و برگزاری برنامه‌های مرتبط با این موضوعات از برگزاری دومین نشست تخصصی میراث عاشورایی نام برد و گفت: تنوع قومی و فرهنگی موجود در میان اقوام مختلف سرزمین ایران نمودهای مختلفی از محرم و عاشورا را متجلی می‌سازد .

این باستان‌شناس، با اشاره به ظرفیت‌های گسترده‌ای که در پیوندهای فرهنگی و جاذبه‌های گردشگری میان ایران و عراق وجود دارد و به بهانه مراسم اربعین می‌توان آنها را تکمیل و مورد بهره‌برداری قرار داد اظهارکرد: در حمایت از پروژه‌هایی که در جهت شناسایی و معرفی آداب و رسوم، آیین‌ها و الگوهای فرهنگی مشترک دو کشور در حوزه محرم و اربعین شکل می‌گیرد، می‌کوشیم زیرا که این موارد می‌تواند در کنار پیدا کردن نقاط مشترک، به ایرانی‌ها در بازشناسایی ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها کمک کند.

رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، در پایان ابراز امیدواری کرد بتوانیم در حوزه شناخت، احیاء و ترویج آیین‌های عاشورایی تلاش کرده و عهده‌دار حفظ و صیانت از آن باشیم.

در ادامه مهدیه بُد معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، با اشاره به فعالیت‌های گسترده این معاونت در حوزه تسهیلگری برای معرفی شرکت‌های دانش‌بنیان به فعالان حوزه میراث‌فرهنگی و فراهم کردن امکان همکاری‌ها با آنها تصریح‌کرد: نگاه پژوهشگاه به این حوزه فناوری و جوانانی که در آن فعال هستند مثبت و رو به رشد است.

او با تأکید بر ضرورت نگاه علمی به مقوله اربعین، آن را رویدادی عظیم خواند که با تمام ویژگی‌های منحصر به فرد جامعه‌شناسی که دارد بررسی علمی-پژوهشی آن در سالهای گذشته مغفول مانده است.

معاون فناوری و کاربردی‌سازی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، اربعین را رویدادی عظیم خواند که مردم از مکان‌ها و فرهنگ‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند و گفت: اربعین میراثی است که گذشتگان برای ما گذاشته‌اند و ما باید آن را برای آیندگان حفظ کنیم. اربعین سفری است که از الگوهای رایج گردشگری نظیر فراهم بودن امکانات رفاهی تبعیت نمی‌کند و شرکت‌کنندگان در شرایط سخت‌تر اشتیاق بیشتری برای حضور در آن نشان می‌دهند.

شهاب طلایی شکری مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی نیز در این نشست گفت: موضوع اربعین شاید به ظاهر به صندوف توسعه صنایع‌دستی مرتبط نباشد اما به واقع یکی از وظایف و مأموریت‌های این مرکز است. اربعین درحوزه گردشگری و صنایع‌دستی، بیشتر از هر وزارتخانه‌ای به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مرتبط است. میراث صرفا کاوش در گذشته نیست بلکه ما می‌خواهیم از گذشته به آینده پل بزنیم و با این رویکرد که رویداد اربعین در گذشته چه بوده و در آینده چطور اجرا خواهد شد.

او افزود: طبق اساسنامه جدید، صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وظیفه دارد در کنار حفظ آثار ملموس به میراث ناملموس نیز بپردازد و از آنجا که تقریبا تمامی آثار تاریخی سرزمین ایران با معنویت عجین شده‌اند این بناها پایدار و ماندگار مانده‌اند.

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی اظهرکرد: اغلب سنتها، ارزش‌ها، آداب و رسوم که در اربعین اجرا می‌شوند به گذشته تعلق دارند و برای آیندگان میراث تلقی می‌شود و در این راستا صندوق توسعه صنایع‌دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی وظیفه خود می‌داند در کنار پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و سایر بخش‌های وزارتخانه میراث‌فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی به این امر بپردازد.

در پایان، حجت‌السلام حمید احمدی رییس کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین حسینی با بیان اینکه هر آنچه از آن به عنوان میراث‌فرهنگی اعم از ناملموس و ناملموس یاد می‌کنیم به ما حس زیبایی منتقل می‌کند گفت: در رویداد اربعین نیز که با نمادها، رفتارها، آداب، آیین و ... همراه است با منش‌های زیبایی نظیر بخشش، نوعدوستی، انسان‌دوستی و ... در ارتباطیم که یک جاذبه قوی و مغناطیس خاص را در بین شرکت‌کنندگان در آن ایجاد کرده و به نوعی مسابقه در خدمت، ایثار و وفاداری تبدیل گشته است.

در ادامه این مراسم ۵ پنل روایت‌گری و تجربه محور برگزار و در آن موضوعات «وحدت، هماهنگی وبرائت در فعالیت‌های اربعین حسینی (عبدالمهدی همت‌پور مشاور ریاست پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری)»،« گردشگری و اربعین؛ کلان روایت نقطه صفر مرزی مهران ( پروین قاسمی عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران)»،« سبک زندگی اربعینی و هوش مصنوعی (امیر مسعود استاد حسین دبیر جمعیت بین‌المللی حیات طیبه)»،« بزرگترین مهمان‌نوازی دنیا در اربعین حسینی(محمدرضا پویانفر عضو هیأت علمی دانشگاه جامع علوم انتظامی امین)» و « میراث مهدوی در اربعین حسینی (حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا نصوری معاون تبلیغ و ارتباطات مرکز تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم)» بررسی شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403051500762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha