اختصاص ۳ میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال برای مرمت آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار گفت: سه میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت و بهسازی آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری اختصاص یافت.

به گزارش میراث‌آریا، حسنعلی حبیب‌پور گفت: سه میلیارد و ۹۵۰ میلیون ریال اعتبار به منظور ترمیم گنبد بنا و دوخت و دوز ترک‌های ایجاد شده در ناحیه بام آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری در نظر گرفته شده است که به زودی کار اجرایی آن آغاز خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سبزوار ادامه داد: آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری، از آثار شاخص گردشگری سبزوار است که قدمت بنای آن مربوط به دوره قاجاریه است و در سال ۱۳۵۵ با شماره ۱۳۳۴ به ‌عنوان یکی از آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

حبیب‌پور تصریح کرد: بنای اولیه آرامگاه کمی پس از وفات حکیم سبزواری توسط «میرزایوسف مستوفی الممالک» ساخته شده که کاشی کاری های رنگارنگ با زمینه لاجوردی و گنبد فیروزه ای رنگ به این بنا جلوه و شکوه خاصی بخشیده است، گذر سالیان، شکاف‌هایی را بر روی گنبد این بنا ایجاد کرده است که تاکنون در چند نوبت نیز با مصالح مخصوص مرمت شده تا اصل بنا را در برابر بلایای طبیعی استحکام ببخشد.

او یادآور شد: هم‌چنین امسال هشت میلیارد ریال برای مرمت و استحکام بخشی بنای حاج ملاهادی سبزواری، دانشمند علوم اسلامی و فیلسوف معروف و شاعر که به فیلسوف شرق شهره است، بعد از ملاصدرا، مشهورترین حکیم ایران در سه چهار سده اخیر به شمار می‌رود که در در سال ۱۲۱۲ هجری در سبزوار چشم به جهان گشوده و پدرش حاج میرزامهدی سبزواری یکی از دانشمندان علوم اسلامی بود که پس از فراگیری علوم مقدماتی، برای تکمیل درس به مشهد رفت و پس از آن برای تحصیل عرفان و فلسفه راهی اصفهان شد و در جلسات درس استادانی از جمله ملاحسین سبزواری، علامه محمد ابراهیم کلباسی، آقا شیخ محمدتقی، ملاعلی مازندرانی، نوری اصفهانی و ملااسماعیل کوشکی حاضر شد.

حاج ملاهادی در سال ۱۲۴۲ به مشهد بازگشت و پنج سال در مدرسه حاج حسن مشغول تدریس شد و در روز بیست و پنجم ذی الحجه سال ۱٢۸۹ قمری در سن ۷۷ سالگی درگذشت. آرامگاه حاج ملاهادی سبزواری در ضلع جنوبی میدان کارگر شهر سبزوار واقع است.

سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403051700849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha