نوروزگاه دیرستان در قشم برگزار می شود

نوروزگاه دیرستان با هدف معرفی نوروز زارعی و گردشگری کشاورزی روستای دیرستان جزیره جهانی قشم برگزار می شود.

به گزارش میراث آریا، هدف از برگزاری نوروزگاه دیرستان، احیای تقویم سنتی زارعی در جنوب ایران است که مبدأ آن در نیمه شهریور ماه و براساس پر نورترین ستاره شامگاهی به نام ستاره سهیل است.

 تقویم سنتی زارعی مرسوم در جزیره قشم منطبق بر علم نجومی بوده و مبدا آن پدیداری ستاره سهیل است که سالی یک بار در شهریوره ماه در آسمان شب دیده می شود و از سویی مبدأ آن بوده‌ است.

لازم به ذکر است این تقویم بیانگر تغییرات آب و هوایی و هم‌زمان با برداشت خرما و آغاز آمادگی برای کشت گندم بوده‌ و با تطبیق و ترکیب تقویم قمری و شمسی کاربرد صیادی نیز داشته‌ و همچنین چله کوچک و بزرگ گرما و سرما و جریانهای هوایی و بادهای محلی در آن مشخص شده‌ است. 

از جاذبه های توریستی روستای دیرستان می توان به اسکله گردشگری کندالو دیدن دلفین‌ها، نخلستان‌ها (اوشا بالا، شیوِک، بَن کِرَتُن، میهمیلی و…)، سد خالصی (دوره ساسانی)، ساختمان گمرک قدیم (تیاب کِرمو)، زیارتگاه زین العابدین، بَن چاپی، اسکله غَلهَ، کوه نر، کوه صدفی ( کالینگی) مناطق میراثی و گردشگری اشاره کرد.

دیرستان روستایی زیبا در بخش شهاب شهرستان قشم در استان هرمزگان است که در فاصله ۲۱ کیلومتری سوزا، ۵۶ کیلومتری منطقه آزاد قشم قرار دارد.

در رویداد نوروزگاه دیرستان  در ۲۵ و ۲۶ مرداد به میزبانی این روستا با برنامه های جشنواره بادبادک های انبو (سه پستان) ، سوند بافی، پروندبافی، کلگربافی، مراسم مغ پازیدن جشنواره خوراک محلی جشنواره فروآوردهای انبو، نمایشگاه رطب تازه و فرآوردهای خرمایی، نخلستان گردی و شلوند خوانی برگزار می شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052000974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha