قنات، میراث جهانی مردمان کویر

میراث ‌جهانی ‌قنات ‌ایرانی ‌در ‌زیست ‌بوم ‌و ‌حفاظت ‌از ‌منابع ‌طبیعی ‌ایران ‌به ‌عنوان ‌یک ‌داد و ستد ‌فرهنگی ‌و ‌طبیعی ‌میان ‌انسان ‌و ‌طبیعت ‌از ‌گذشته‌های ‌دور ‌مطرح ‌بوده و ‌قنات ‌یک ‌شاهکار ‌مهندسی ‌است، ‌ساختاری با طول عمر ۳ ‌هزارسال ‌که همچنان ‌کارآیی ‌خود ‌را ‌حفظ ‌کرده ‌است.

منیره ستارزاده مدیر پایگاه جهانی قنوان بم در یادداشتی نوشت: تعریف لغت قنات یا کاریز در فرهنگ­های لغت فارسی عموما هماهنگ و یکنواخت است، کاریز کلمه مرکب کوه‌­ریز است و کنایه از آبی است که از کوهستان بیرون می­‌آید.

 قنات نوعی زهکش زیرزمینی است که آب جمع­‌آوری شده، توسط این زهکش به سطح زمین آورده و به مصرف آبیاری یا شرب می‌­رسد  یا به عبارت دیگر قنات عبارت است از مجموعه چند میله­‌چاه و یک کوره یا کوره­‌هایی زیرزمینی که با شیبی کمتر از شیب سطح زمین، آب موجود در لایه آبدار مناطق مرتفع زمین را به کمک نیروی ثقل و بدون هیچ نوع انرژی اضافی، با جریان طبیعی جمع­آوری می‌کند و به نقاط پست­‌تر می­‌رساند.

جاذبه­‌های فیزیکی و میراث ملموس قنات شامل: عمیق­‌ترین قنات، طولانی­‌ترین قنات، قنات­‌های دو طبقه، سدهای زیرزمینی، بندسارها و گوراب­‌ها، ارتباط گسل­‌ها و قنات­‌ها که یکی از بهترین نمونه­‌های ارتباط قنات­‌ها با گسل­‌ها در منطقه بم است.

در این منطقه گسل معروف بم بروات معروف به اَفراز نقش بسیار مهمی در آبدهی قنوات و آبادانی منطقه ایفا کرده است، وضعیت دشت بم از لحاظ نوع سفره آب زیرزمینی و شرایط توپوگرافی امکان بسیار خوبی برای حفر قنات فراهم آورده و دارای ۱۵۰ متر لایه آبرفتی است که می‌تواند حجم آب فراوانی را در خود دخیره کند.

 در محدوده ثبت ­جهانی بم و منظر فرهنگی آن، بیش از ۴۰ قنات فعال وجود دارد که طبق آخرین اندازه­‌گیری، پرآب‌­ترین قنات بیش از ۳۲۰ لیتر در ثانیه دِبی و کمترین قنات نیز حدود ۱۱ لیتر در ثانیه است.

قنات­‌های این منطقه از نوع دشتی ( دشتی دشتی، دشتی شهری، دشتی روستایی و شهری شهری ) با شیب کم، عمق زیاد و آبدهی زیاد بوده، در منطقه دهبَکری نیز قنات‌­ها از نوع قنات‌­های کوهستانی با شیب زیاد، عمق کم و آبدهی کم است.

بیشترین تعداد قنات­ها در شهر بروات که شامل ۲۵ قنات (به دلیل خشکسالی در سال­‌های اخیر تعدادی خشک شده­‌اند) و محل تغذیه آنها از گسل اَفراز است، قنات‌­ها در این منطقه دارای طولی متوسط بین ۵ تا ۸ کیلومتر، عمقی بین ۶۰ تا ۸۰ متر و آبدهی متوسط بین ۶۰ تا ۱۲۰ لیتر در ثانیه است.

میراث ‌جهانی ‌قنات ‌ایرانی ‌در ‌زیست ‌بوم ‌و ‌حفاظت ‌از ‌منابع ‌طبیعی ‌ایران ‌به ‌عنوان ‌یک ‌داد و ستد ‌فرهنگی ‌و ‌طبیعی ‌میان ‌انسان ‌و ‌طبیعت ‌از ‌گذشته‌های ‌دور ‌مطرح ‌بوده، ‌برای ‌نمونه ‌ساخت ‌قنات ‌یک ‌شاهکار ‌مهندسی ‌است و ‌ساختاری با طول عمر ۳ ‌هزارسال ‌همچنان ‌کارآیی ‌خود ‌را ‌حفظ ‌کرده ‌است.

 ‌در ‌کنار ‌این ‌شاهکار ‌مهندسی ‌ارزشمند، ‌نظام‌های ‌دیگری ‌چون ‌نظام ‌کشاورزی ‌مبتنی ‌بر ‌آب ‌قنات ‌نیز ‌فرصت ‌مناسبی ‌را ‌برای ‌بروز ‌مشارکت ‌و ‌هم‌سویی ‌جوامع ‌محلی ‌برای ‌دست‌یابی ‌به ‌الگوهای ‌اقتصادی ‌وتوسعه ‌پایدار ‌فراهم ‌می‌آورد ‌و ‌این ‌نظام ‌افزون ‌بر ‌حفظ ‌امنیت ‌غذایی، ‌چشم‌اندازهای ‌برجسته ‌از ‌لحاظ ‌دانش ‌بومی ‌و ‌گوناگونی ‌زیستی ‌را ‌در بر دارد.

‌قنات ‌ایرانی، ‌شامل ‌یازده ‌قنات ‌کشور ‌است ‌که ‌هریک ‌از ‌آن‌ها ‌به ‌نوعی ‌بیانگر ‌جنبه‌های ‌گوناگون ‌فن‌آوری ‌و ‌خلاقیت‌های ‌فرهنگی، ‌اجتماعی ‌و ‌اقتصادی ‌دردوره‌های ‌مختلف ‌تاریخی ‌ایران ‌است.

‌پایداری ‌و ‌ماندگاری ‌بسیاری ‌از ‌شهرهای ‌مرکزی ‌و ‌حاشیه‌کویر ‌ایران ‌در ‌درازای ‌تاریخ ‌این ‌سرزمین، ‌وابسته ‌به ‌این ‌سازه ‌بسیار ‌ارزشمند ‌ایرانی بوده‌که ‌به ‌عنوان ‌آفرینشی ‌سترگ ‌در ‌تاریخ ‌صنعت ‌آب ‌جهان ‌شهرت ‌یافته ‌است.

قنات­‌های ثبت جهانی اکبرآباد و قاسم­‌آباد در استان کرمان، شهرستان بم و شهر بروات، جز این یازده قنات بوده و در سال ۱۳۹۵ به عنوان قنات­های دوقلو و جوان در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌­اند.

این دو قنات از دیگر قنات­های مهم و پرآب شهرستان بم و در شهر بروات به شمار می‌­روند که مادرچاه آنها در شرق بم و مظهر آنها در شهربروات قرار گرفته و اراضی شمال بروات را تحت شرب خود دارند.

 مادرچاه این دو قنات حدود ۲۰۰ متر از هم فاصله داشته و مظهر آنها در یک نقطه مشترک با فاصله ای کمتر از ۲۰ متر از هم قرار گرفته­، طول مسیر هر کدام از این قنات­ها حدود ۵ کیلومتر است.

 عمق مادرچاه هر کدام بیش از ۶۰ متر بوده و این قنات­ها با جهتی از غرب به شرق، آب ذخیره شده در سفره­های زیرزمینی پشت گسل­­شرقی­بم را با دِبی آب در حدود ۱۰۰  اکبرآباد و ۱۳۰ قاسم آباد  لیتر بر ثانیه به سطح زمین منتقل می‌­کنند و این ویژگی باعث شده تا قنات‌­های اکبرآباد و قاسم­‌آباد بروات از یک منبع­‌آبی مشترک بهره ببرند.

مالکین هر دو قنات در تمامی فعالیت‌­های مربوط به قنات با یکدیگر تعامل داشته و نظام آبیاری این دو قنات، نظام هفت روزه است و هر قنات در طول هفته ۱۶۸ ساعت آب را بین مالکین تقسیم می­‌کند و مالکین و کشاورزان سهم آب خود را یک هفته در روز و هفته بعد در شب تقسیم می­‌کنند تا عدالت در تقسیم آب بین مالکین برقرار باشد، مسئولیت این تقسیم آب را میرآب بر عهده دارد و بر آن مدیریت می‌­کند، همچنین هر قنات دارای هیأت مدیره‌­ای است که بر فعالیت­‌های لایه­‌روبی و برآورد هزینه­‌ها نظارت دارند.

قنات‌­ها در مجاورت کوچه باغات سرسبز و بکر در دل­ کویر از جمله جاذبه­‌های گردشگری به حساب می­‌آیند که هر ساله از اواخر اسفند تا اردیبهشت، به ویژه فصل نوروز که این منطقه از آب هوایی معتدل برخوردار است، سیر عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه سرازیر می­‌شوند، یکی دیگر از بهترین فصل­‌ها برای بازدید از ترکیب نخیلات و مرکبات در مجاورت قنات­‌ها، از اواسط مردادماه تا پایان شهریورماه و فصل برداشت خرما است که گردشگران می­‌توانند برداشت خرما را با دستان خود تجربه کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052501362
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha