وضعیت اقامتگاه‌های نقاط مرزی در مسیر پیاده‌روی اربعین/ هر استان چه تعداد واحد اقامتی آماده کرده است؟

وضعیت اقامتی استان‌های مرزی در مسیر پیاده‌روی اربعین یکی از ضروری‌ترین نیازهای زوار اربعینی است که به همت مدیران میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌های ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و خوزستان تا حد قابل قبولی برای زوار آماده شده است.

میراث‌آریا: همه ساله جمعیت میلیونی شیعیان از ایران و اقصی نقاط جهان با پای پیاده برای زیارت اربعین به کربلای معلی مشرف می‌شوند. جدای از فضای معنوی که در این سفر وجود دارد، تامین نیازهای ضروری او می‌تواند بر بهبود این معنویت بیافزاید و بر حال خوب زائرین تاثیر خوبی بگذارد. یکی از نیازهای ضروری هر زائر اربعینی تامین بهداشت، خوراک، اقامتگاه و وسیله نقلیه است و اگر هر کدام از زائرین به نوبه خود در رعایت بهداشت فردی تلاش کنند، این مسیر چند روزه و مکان های عمومی نیز تمیزتر باقی می‌مانند و زائرین با دغدغه کمتری به سفر خود ادامه می‌دهند. یکی از مواردی که از درجه بالای اهمیت برخوردار است استقرار زوار اربعینی در اقامتگاه‌هایی است که برایشان تدارک دیده شده است. 

در این گزارش و در گفت‌وگو با مدیران مربوطه گزارشی از اقامتگاه‌هایی که در استان‌های مرزی برای زوار آماده شده است تدارک دیدیم که در ادامه می‌خوانید:

موکب‌های ایلام دارای ۵۷۴۱ ظرفیت در شب

«فرزاد شریفی» مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام، درباره تعداد موکب‌های استان ایلام برای ایام اربعین بیان کرد: براساس آمار اعلام شده از سوی رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان ایلام، ۳۴۰ موکب از ۱۶ مرداد ماه به زوار اربعین خدمات‌رسانی می‌کنند که از این تعداد ۱۲۰ موکب متعلق به شهرستان مهران است. با توجه به گرمای هوا تمرکزمان روی تامین آب خنک، یخ و اسکان بوده است.

او ظرفیت اقامتگاه‌های رسمی استان در شب را ۵ هزار و ۷۴۱ نفر اعلام کرد و افزود: به طور کل ۱۲ شهرستان استان دارای ۵۰ خانه مسافر، ۱۲۰ بوم‌گردی، ۱۰ هتل، ۱۰ مجتمع خدمات‌ رفاهی بین راهی است. مهران نیز به‌عنوان مهم‌ترین شهرستان استان ایلام، دارای ۴۴ خانه مسافر و هر کدام ۴۰ تخت‌خواب و ظرفیت ۱۷۶۰ نفر است.

آذربایجان غربی ۱۲۲ واحد اقامتی دارد

۱۲۲ واحد اقامتی در استان آذربایجان غربی برای امسال پیش بینی شده است.

«مرتضی صفری» مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان آذربایجان غربی، با اشاره به تعداد مراکز اقامتی در مسیر تردد زوار، نیز گفت: ۱۲۲ واحد اقامتی در مسیر تردد زوار، ۵۳۶۵ تخت و ۲۲۶۰ اتاق وجود دارد.

۶۵۰۰ تخت اقامتی در کردستان

از بین استان‌های مرزی که به زوار اربعین خدمت رسانی می‌کنند، کردستان تعداد تخت های اقامتی بیشتری دارد.

«آرمان وطن دوست» معاون گردشگری استان کردستان در گفت و گو با میراث آریا با اشاره به مراکز اقامتی استان برای پیاده روی اربعین، گفت: ۶۵۰۰ تخت اقامتگاه، تعداد ۳۲ هتل، ۲۴ مهمان پذیر، ۳ هتل آپارتمان، ۳ اقامتگاه سنتی، ۵۰ اقامتگاه بومگردی،۱۳۰ واحد پذیرایی۱۷ مجتمع خدمات رفاهی و گردشگری،۱۰۰ خانه مسافر برای امسال خواهیم داشت.

۲۸۰ موکب و ۵۰۰۰ نفر تخت اقامتی در کرمانشاه

همچنین استان کرمانشاه ظرفیت خوبی برای پذیرش زوار برای اربعین دارد.

«داریوش فرمانی» مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه درباره تعداد مراکز اقامتی رسمی و غیر رسمی استان کرمانشاه در مسیر خروجی استان تا مرز عراق گفت: بیش از ۲۸۰ موکب در این مسیر قرار دارد که ظرفیت رسمی استان بیش از ۵ هزار نفر تخت اقامتی است. اقامتگاه های غیر رسمی نیز مثل مدارس، خوابگاه ها، خدمات مردمی مثل خانه های مردمی که از طریق سامانه زائریار معرفی می شوند نیز آماده خدمت رسانی به زوار است. به این صورت که وقتی زائرین وارد استان می شوند پیامکی برای آنها ارسال می شود که از طریق این پیامک می توانند با سامانه زائریار تماس بگیرند و کسب اطلاعات کنند. ستاد اربعین امنیت حضور مردم در این خانه ها را بررسی می کند. تمامی مراکز اقامتی، مهمان پذیرها و بوم گردی ها آماده پذیرش زائرین اربعین هستند.

او ادامه داد: تعداد زائران در سال گذشته بیش از یک میلیون نفر بود و امسال طبق پیش بینی هایمان بین یک و نیم تا دو میلیون نفر زائر خواهیم داشت.

استقرار ۳۲۱۹ اتاق اقامتی در استان خوزستان

محمدحسین ارسطوزاده مدیر کل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در گفت و گو با میراث آریا با توجه به ظرفیت اقامتی استان خوزستان در پیاده روی اربعین گفت: در حال حاضر شش‌هزار تخت در قالب سه‌هزار و ۲۱۹ اتاق در اقامت‌گاه‌های رسمی سراسر استان شامل ۳۶ واحد هتل، شش واحد هتل‌آپارتمان، ۱۵ واحد مهمان‌پذیر، چهار واحد اقامت‌گاه سنتی، ۱۱ واحد اقامت‌گاه بوم‌گردی و دو واحد خانه‌مسافر خدمات‌دهی می‌کنند و آماده پذیرش زوار اربعین و سایر گردشگران هستند.

ارسطوزاده با اشاره به ظرفیت واحدهای پذیرائی استان خوزستان نیز عنوان کرد: ۱۱ واحد سفره‌خانه سنتی، چهار واحد مجتمع خدمات رفاهی بین‌راهی، ۱۳ واحد پذیرائی منفرد بین‌راهی، سه واحد مجتمع گردشگری، دو واحد گردشگری عشایری و یک محوطه گردشگری نیز در مجموع آمادگی پذیرش و خدمات‌دهی به بیش از ۹ هزار نفر در روز را در ایام اربعین دارند.

او درخصوص موکب‌های تعبیه‌شده در مرز چذابه نیز عنوان کرد: ۲۳۰ موکب در مرز چذابه و ۶۰ موکب نیز در مسیر شهرستان دشت‌آزادگان تا مرز چذابه به زائران حسینی خدمات ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052601405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha