آن مرد آمد

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام متنی خطاب به عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر کرد.

در متن علی دارابی آمده است: آن مرد آمد، در آخرین روزهای وزارت مهندس سید عزت الله ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به پاس قدر شناسی از خدمات او برای ثبت در تاریخ می نویسم.

مردی در اوج تجربه و کارآمدی با خصایل اخلاقی کم نظیر چون؛ساده زیستی، صداقت، شجاعت، پاکدستی، مهربانی و مردم داری، انقلابی و مومن سنگر خدمت را به مدیر دیگری واگذار می کند.

او با کوله باری از تجربه و دانش در حوزه فرهنگ، هنر، ارتباطات و رسانه،شورای عالی انقلاب فرهنگی،شورای عالی. فضای مجازی و… مسئولیت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را در دولت سیزدهم برعهده گرفت.اوراشیخ الوزرای دولت سیزدهم نامیده اند.

تحولات و دگرگونی جدی در حوزه ماموریت وزارتخانه بوجود آورد؛ تیم مدیریتی با تجربه و کارآمد را با بکارگیری  زنان و جوانان با انگیزه  تشکیل داد.

میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی را که قبل از آن مجهول و مغفول بود بر سر زبانها انداخت.سوادمیراثی جامعه را بالا برد.

تا توانست از حسن شهرت، مزیت اعتماد سطوح مختلف نظام به او برای حوزه ماموریت کاری خود ظرفیت سازی کرد. ٤٣ توافق نامه همکاری وزارتخانه با سایر دستگاه های اجرایی، نهادهای انقلابی و…فقط یک نمونه بارز این ظرفیت سازی است.

برای نخستین بار در سیاست های کلی نظام بند وماده ای ویژه و نیز فصل اختصاصی در برنامه توسعه هفتم کشور به این وزارتخانه اختصاص یافت که بی نظیر وبی سابقه بود.

انجمن خیرین میراث فرهنگی با مشارکت نیکوکاران و خیرین را در سراسر کشور برای حمایت از میراث ایجاد کرد.

 سه دوره پیاپی چهره های ماندگار میراث فرهنگی را برای تکریم و نکوداشت مفاخر میراث فرهنگی برگزار کرد.

نهضت مرمت بناهای تاریخی را براه انداخت و تمرکز زدایی و تفویض اختیار به استانها را در دستور کار قرار داد.

لغو روادید با ٣٣ کشور دنیا که در برگیرنده نیمی از جمعیت جهان است را در حوزه  گردشگری در دولت مصوب کرد.این اقدامی راهبردی برای توسعه صنعت گردشگری محسوب می شود.

برای مقابله با ایران هراسی که استکبار جهانی براه انداخته  از طریق معرفی، برگزاری نمایشگاه های باشکوه داخلی و خارجی در سه حوزه ماموریت کارهای بزرگی انجام داد.نمایشگاه موزه ملی ایران"شکوه ایران باستان"هم اکنون درکشورچین درحال برگزاری است.

بیمه هنرمندان صنایع دستی و راهنمایان گردشگری را اگر چه همه آنچه می خواست به دلیل محدودیت های بودجه ای کشور میسور نشد اما در گام اول ١٠ هزار نفر مشمول این اقدام بزرگ شدند.

برپایی کنسرت ها، مراسم مذهبی، جشن و… به همراه برپایی بیش از ١٠٠٠ بازارچه صنایع دستی در اماکن و بناهای تاریخی را برگزار کرد.

 سند چشم انداز ده ساله ماموریت و برنامه های وزارتخانه را تدوین کرد. لایحه شرح وظایف و ماموریت های را در دولت مصوب و به مجلس تقدیم کرد. بودجه کمتر از ٢ هزار میلیارد تومانی وزارتخانه را در بدو مسئولیت به بیش از ٨ هزار میلیارد تومان افزایش داد.

 توجه به مسایل رفاهی و حقوقی همکاران مورد توجه ویژه قرار گرفت و ساماندهی و ثبات حقوق و دستمزد بیش از ١٠٠٠ نفر از مرمت کاران و همکاران پایگاه های میراث فرهنگی بعد از ٢٠ سال عملی شد.

 سند ملی صنایع دستی و آیین نامه ارزشیابی هنرمندان صنایع دستی و میراث داران تمدنی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرد.سند ملی میراث فرهنگی و موزه داری را تقدیم شورای مزبور نمود.

 ده ها نشست و ملاقات با انجمن ها، صنوف، اتحادیه ها، تشکل های مردم نهاد و سمن ها برگزار کرد تا با ارتباط نزدیک و چهره به چهره مسایل و مشکلات آنان را دریابد و برای حل آنها اقدام نماید.

 ٢١٠سفر استانی به شهرها و نقاط مختلف کشور کرد. با همه نمایندگان مردم در مجلس ملاقات کرد و مسایل و مشکلات حوزه انتخابیه را در حد مقدورات و اعتبارات حل کرد.

 در حوزه گردشگری و رفع موانع سرمایه گذاری و ایجاد زیرساخت ها برای هتل ها، بوم گردی ها، مراکز اقامتی کارهای بزرگی انجام داد.

 گفتمان و منظومه فکری وزارتخانه را برپایه «تحول، فنآوری های نوین، خردجمعی، تمرکززدایی، کارآمدی، شفافیت، توسعه گرایی» قرارداد. بیش از ١٠٠٠ نفر از صاحب نظران و نخبگان در شوراها و کارگروه های مختلف در ستاد وزارتخانه به مدیران مشورت و یاری دادند.

در دوره وزارت ضرغامی ثبت ملی و جهانی و استرداد اموال و اشیاء تاریخی ایران شتاب گرفت؛ثبت ملی بافت تاریخی شیراز و ثبت جهانی ۵۴ کاروانسرا در ٢٤ استان، هگمتانه در همدان و نیز ضیاف افطاری و سنت های وابسته به آن، شب چله (یلدا)، هنر تذهیب و… و صعود دو رتبه جهانی ایران در ثبت عناصر فرهنگی ناملموس از جمله این اقدامات مهم است.

سخن درباره خدمات و اقدامات ماندگار مهندس ضرغامی در دوران ١٠٠٠ روزه وزارت در دولت سیزدهم بسیار زیاد است که در این یاداشت نمی گنجد و باید در فرصت و مجالی دیگر بدان پرداخت.این دلنوشته را برای مدیری که جهادی و انقلابی و عاشق خدمت به مردم بود به رسم قدرشناسی نوشتم.آقای ضرغامی عزیز . شما با کار شبانه روزی خستگی را خسته کردید .خداقوت وخسته نباشید. ما قدران خدمات ماندگار شما هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403052701459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha