آئین‌های محرم، نمادی از گردشگری مذهبی در خوانسار

یکی از مهم‌ترین نمادهای رشد و گسترش آئین شیعه در محور غرب فلات مرکزی ایران که محور بروز و ظهور آن در خوانسار بوده، برپایی آئین‌های باشکوه عزاداری شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین (ع) در باغ شهر تاریخی خوانسار و روستاهای پیرامون آن است.

شهرام امیری، کارشناس ارشد میراث‌فرهنگی و گردشگری استان اصفهان نوشت: شواهد تاریخی حاکی است که از دوران صفوی هیئت‌های بزرگ مذهبی در محلات مختلف تشکیل‌دهنده شهر تاریخی خوانسار وجود داشت که همه‌ساله و در ایام محرم و صفر به سوگواری می‌پرداختند.

این هیئت‌ها با جوش و خروش خاصی و همچنین با ایجاد تنوع و تکثر در آئین‌های محرم همواره برقرار بوده‌اند. به‌گونه‌ای که از آن دوران تاکنون همه‌ساله از تاریخ پنجم محرم به‌صورت غیررسمی و روز ششم محرم به‌صورت رسمی هیئت‌های عزاداری، مراسم‌های باشکوه خود را تا پایان روز یازدهم محرم در این باغ شهر تاریخی برگزار می‌کنند.

بی‌تردید خوانسار یکی از مهم‌ترین و مشهورترین مراکز برگزاری آئین‌های محرم در ایران به شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که هیئت‌های مختلف عزاداری در این ایام از روش‌های مختلفی اعم از برگزاری دسته‌های زنجیرزنی، دسته‌های سینه‌زنی، راه‌اندازی هیئت‌های علم کشی با حضور علمداران جوان، راه‌اندازی دسته‌های سقاخانه، راه‌اندازی کتل، همچنین راه‌اندازی کاروان‌های نمادین اسب و شتر همراه با نواختن مارش‌های حماسی و عزا ویژه کاروان خانواده امام حسین (ع)، کاروان اسراء لشگریان امام حسین (ع) و کوفیان و همچنین برپایی آئین کهن تعزیه‌خوانی در شهر خوانسار و روستاهایی همچون قودجان و تیدجان، برپایی آئین خیمه سوزی، برگزاری آئین شام غریبان امام حسین(ع) و یاران باوفا و خاندان مطهر ایشان و همچنین اطعام عزاداران با غذای نذری به‌ویژه آبگوشت معروف خوانساری ازجمله مهم‌ترین ویژگی‌های آئین‌های محرم خوانسار است.

با توجه به گسترش و تنوع و تکثر در برگزاری این آئین‌ها به‌ویژه آنکه در باغشهر تاریخی خوانسار این مراسم‌ها بیش از یک هفته به طول می‌انجامد و در کنار همه آن‌ها آئین‌های روضه به‌ویژه روضه‌های خانگی نیز در خانه‌های تاریخی این باغ شهر نیز همراه با پذیرایی برپا است، لذا در این باغشهر این نکته باعث شده که در این ایام این باغشهر تاریخی مملو از جمعیت می‌شود.

آمارها حاکی است که شهرستان خوانسار به‌صورت رسمی دارای ۳۵ هزار نفر جمعیت است، لکن در ایام محرم در بسیاری از اوقات جمعیت این باغ شهر تاریخی به بیش از ۲۰۰ هزار نفر بالغ می‌شود.

گردشگرانی که عمدتاً در این ایام به خوانسار می‌روند شامل گردشگرانی از سراسر کشور، گردشگران از نقاط مختلف استان به‌ویژه شهرستان‌های هم‌جوار و گردشگرانی شامل خوانساری‌های مقیم سایر نقاط کشور و حتی سایر نقاط جهان هستند که در ادوار مختلف از این شهرستان مهاجرت نموده‌اند، می‌باشند.

با توجه به استقبال گردشگران از آئین‌های مربوط به ماه محرم و تکثر این آئین‌ها به‌ویژه تعزیه معروف روستای قودجان که در ماه صفر و بیش از یک ماه پس از آئین‌های محرم برگزار می‌شود و با توجه به اینکه امروزه همچون سایر نقاط کم‌جمعیت کشور با معضل مهاجرت جوانان روبرو است، باهدف توسعه پایدار این شهرستان از منظر گردشگری مذهبی به مواردی چند اشاره می‌شود:

-  لزوم تدوین مسیر و محور گردشگری مذهبی در استان به‌ویژه در محور غرب استان و اعلام آن به دفاتر خدمات مسافرتی و حمایت از برپایی تورهای گردشگری مذهبی به‌ویژه در ایام محرم و صفر.

-  لزوم حمایت از توسعه زیرساخت‌های گردشگری در شهرستان خوانسار به‌گونه‌ای که فعالان گردشگری این شهرستان بتوانند به‌صورت استاندارد و حرفه‌ای و در مقابله با گردشگری انبوه آن‌هم در یک‌زمان محدود به گردشگرانی که در این ایام در خوانسار ساکن می‌شوند خدمات‌رسانی کنند.

-  لزوم برگزاری دوره‌های آموزشی و توجیهی ویژه مسئولان شهرستان و سایر فعالان این حوزه در جهت تبیین چگونگی تأثیرگذاری گردشگری در فرهنگ و اقتصاد شهرستان خوانسار.

-  لزوم تبیین اثرات مثبت گردشگری برای اقشار مختلف جامعه به‌ویژه مدیران و اعضای هیئت‌های مذهبی و آشنایی آنان با مزایای توسعه گردشگری مذهبی در خوانسار

-  لزوم برپایی تورهای تخصصی گردشگری مذهبی ویژه این شهرستان با همکاری دفاتر خدمات مسافرتی و لزوم آموزش کدهای اخلاقی جهانی به گردشگران به‌ویژه به‌منظور رعایت اصول اخلاقی و اعتقادی حاکم بر جامعه میزبان.

البته ناگفته نماند که توسعه گردشگری خوانسار منحصر به گونه گردشگری مذهبی نیست و این شهر از توانمندی‌های فراوانی به‌منظور توسعه بر مبنای گونه‌های مختلف گردشگری برخوردار است. لذا در مقال دیگر به امید خداوند به سایر گونه‌های گردشگری مؤثر در توسعه پایدار خوانسار پرداخته می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403060100023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha