ذوب شدن برف‌ها در تابستان امسال رازهای باستانی نروژ را فاش خواهد کرد

ذوب شدن برف‌ها در نتیجه‌ گرمای بی‌سابقه تابستان امسال، گنجینه‌های باستان‌شناسی را در نروژ از زیر برف بیرون خواهد کشید.

به‌گزارش میراث آریا، شهرداری شهرستان موره و رومسدال (Møre and Romsdal) در غرب نروژ هشدار داده است که ذوب شدن برف‌ها آثار باستانی را نمایان می‌کند.

در یک بیانیه مطبوعاتی، مقامات محلی از کوهنوردان و علاقه‌مندان در کوه‌های شهرستان موره و رومسدال درخواست کرده‌اند که هر جسمی را که در برف‌های ذوب شده پیدا می‌کنند، گزارش دهند.

در این بیانیه آمده که این تابستان یادآور تابستان بسیار گرم ۲۰۱۴ است. آن سال گرما و برف کم در کوه‌ها، اندازه برف‌چال‌ها در هوگفیله را به‌شدت کاهش داد و  منجر به دریافت گزارش‌های بسیار هیجان‌انگیزی از کشفیات باستانی در برف‌چال‌های قدیمی شد.

در سال ۲۰۱۴، بقایای یک بیل چوبی از دوره رومی بین ایکسدالن و رومسدال پیدا شد. همچنین آثار متعددی مرتبط با شکار و تله‌گذاری گوزن‌های وحشی مانند چندین شاخ و استخوان با علائم ذبح، جغجغه‌های چوبی و طناب‌های بافته شده نیز یافت شد.

برف‌چال‌ها و تکه‌های یخ می‌توانند بقایای آلی را برای مدت طولانی حفظ کنند. در چنین شرایط سردی، فرآیندهای شیمیایی و بیولوژیکی کند می‌شود و تقریبا در دماهای انجماد متوقف می‌ماند.

شهرداری شهرستان موره و رومسدال از عموم مردم درخواست کرده است که هر کشفی را با عکس مستند کرده و در صورت امکان، مختصات GPS آن را یادداشت کنند تا باستان‌شناسان بتوانند آثار را بررسی و پیدا کنند.

همچنین آن‌ها در مردم خواستند اگر کشفیات مانند سر پیکان بدون آسیب امکان جابه‌جایی داشت، محل کشف را مستند، اثر را بسته‌بندی و در یخچال قرار داده و سپس به مقامات اطلاع‌رسانی کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403060500286

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha