یک نقش باستانی عجیب در فرانسه کشف شد: نیش حشره ۱۴ هزار ساله!

نام این اثر هنری «گاومیش [بیسون] در حال لیسیدن جای نیش حشره» است. طرحی از یک گاو نر که جای گزش حشره را با زبان می‌لیسد، به قدری زنده و طبیعی است که تصور آنکه قدمت آن به ۱۴ هزار سال قبل می‌رسد را قدری سخت می‌کند.

به‌گزارش میراث آریا، یک کنده‌کاری ماقبل تاریخی که گونه‌ای از بیسون منقرض‌شده به نام Bison priscus را نشان می‌دهد، در داخل غاری در فرانسه پیدا شده است. این اثر روی قطعه‌ای از شاخ گوزن کنده‌کاری شده که قبلا به عنوان نیزه‌ انداز برای شکار استفاده می‌شد.

455

به رغم اندازه کوچک‌اش که عرض آن به سختی به ۱۰.۵سانتی‌متر می‌رسد، این فیگور شامل جزییات بسیار چشم‌نواز شامل تارهای موی به دقت کنده‌کاری شده روی تمام بدن حیوان و یک جفت شاخ است که از سر او بیرون زده‌اند و حس زنده بودن به آن می‌بخشند.

باستان‌شناسان این شیء تاریخی را به یک فرهنگ دیرینه‌سنگی به نام ماگدالنین نسبت داده‌اند که بین ۲۳ تا ۱۴ هزار سال قبل از میلاد، در دوران آخر عصر یخبندان، در اروپا زندگی می‌کردند. شهرت این افراد در تولید آثار هنری شامل نقاشی‌هایی با زغال روی دیوار غارها و کنده‌کاری‌هایی با استفاده از ابزارهای سنگی و استخوانی است.

آن‌ها فقط هنرمندان خبره نبودند بلکه مردمان فرهنگ ماگدالنین شکارچیان ماهری نیز بودند که عمده شکارشان اسب و بیسون بود. محققان می‌گویند از آنجایی که غذا در آن دوران به وفور وجود داشته اعضای این گروه می‌توانستند به قدر کافی روی اوقات فراغت شامل تولید محصولات هنری وقت بگذارند.

این شیء تاریخی اکنون در موزه ملی ماقبل تاریخ در فرانسه نگهداری می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403060700395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha