کدام محصولات صنایع‌دستی صادر می‌شود؟

یکی از مسائل مهمی که شاید بارها در مورد آن سوال می‌شود این است که صنایع‌دستی ایران به کدام کشورها ارسال می‌شود و به هر کشور کدام نوع صنایع‌دستی تعلق می‌گیرد، به نوعی کدام صنایع‌دستی در کدام کشور بازار بهتر و بیشتری دارد؟

به گزارش میراث‌آریا، یکی از کشورهایی که بیشترین مراوده با ایران را داراست کشور همسایه ایران، عراق است. گروه‌های صنایع دستی این کشور شامل صنایع دستی چوبی، دست بافته‌های داری و غیرداری، نساجی و رودوزی‌های سنتی، صنایع دستی فلزی، سفال و سرامیک، شیشه‌های سنتی و فلزات گرانبهاست.

کشور همسایه دیگرمان ترکیه، یکی از کشورهایی است که مراوده صادرات صنایع دستی داریم، یکی از کشورهایی که در حوزه صادرات فلزات گرانب‌ها، صنایع دستی فلزی، شیشه‌های سنتی، دست بافته‌ها، سفال و سرامیک با کشور ایران تعامل دارد و در بسیاری از موارد رشد دلاری صادرات را با این کشور داشتیم در حالی که در برخی از رشته‌ها مانند صنایع چوبی این درصد منفی است.

یکی از دیگر کشورها افغانستان است که علاوه بر گروه‌های صنایع‌دستی در رشته‌های مشابه ۲ کشور قبلی، صادرات صنایع‌دستی چرمی و رودوزی‌های سنتی را نیز شامل می‌شود.

گروه کالاهای حوزه صنایع‌دستی شامل صنایع‌دستی چوبی، دست بافته‌های داری و غیرداری، سفال و سرامیک، فلزات گرنب‌ها و شیشه‌های سنتی جزء گروه کالاهایی است که به کشورهای مختلف جهان صادر می‌شود و براساس آمار بعضا در برخی از کشورها به تازگی بازار خود را پیدا کرده‌اند مثلاً گروه صنایع‌دستی فلزی در سه ماهه اول سال گذشته بازاری در کشور ترکیه نداشته و ارزش صادراتی آن صفر بوده است اما در سال جاری در سه ماهه اول سال این رقم به ۱۱ هزار دلار رسیده است.

اگر نگاهی به بازار کشورهای اروپایی نیز داشته باشیم، کشورهای ایتالیا، اسپانیا، سوئیس، فرانسه، مالزی، پرتغال، رومانی، آلمان و انگلستان در حوزه صادرات دست بافته‌های داری و غیرداری و به طور خاص در برخی از حوزه‌ها مانند سفال و سرامیک صادرات دارند.

در زمینه کشورهای آمریکایی نیز صادرات دست بافته‌های داری و غیرداری به این کشور در صدر انواع محصولات صنایع دستی ایران بوده است.

هند و چین به عنوان ۲ کشور پرجمعیت دنیا و دارای تنوع صنایع دستی نیز خریدار محصولات صنایع دستی ایرانی هستند که در این زمینه کشور هند دست بافته‌های داری و غیرداری و سفال و سرامیک ایران و چین محصولات رودوزی سنتی، دست بافته‌های داری و غیرداری و همچنین محصولات فلزی را به خود اختصاص داده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403060700445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha