محمدعلی بهمنی؛ جهان‌وطنی که عاشق ایران و مردمش بود/ من زنده‌ام هنوز و به غزل فکر می‌کنم

محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرای معاصر که همیشه دغدغه شعر و ادب فارسی داشت، از ابتدا خود را شاگرد فریدون مشیری می‌دانست و همکاری هایی با برخی خواننده‌های مطرح موسیقی پاپ و سنتی داشت.

میراث آریا: محمدعلی بهمنی شاعر و ترانه سرا به دلیل شرایط شغلی پدر در دزفول متولد شد و به همان علت از سال ۱۳۶۳ در بندرعباس زندگی کرد. او که در دوران فعالیت ترانه سرایی خود با خواننده های متعددی همکاری کرد، در ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ دچار سکته مغزی شد و بعد از چندی با بهبودی وضعیتش از بیمارستان مرخص شد. بار دیگر، ۳۱ مرداد همان سال در پی سکته مغزی مجدد و خونریزی مغزی شدید در بیمارستان بستری شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت و سطح هوشیاری مناسبی نداشت و وضعیتش به وخامت کشید و سرانجام، حوالی ساعت ۲۳ جمعه ۹ شهریور ۱۴۰۳، در سن ۸۲ سالگی پس از ناموفق بودن عملیات احیای قلب درگذشت.

بهمنی چگونه شاعر شد؟/ ۹ سالگی؛ شروع شاعری

او در چاپخانه با فریدون مشیری که آن روزها مسئول صفحه شعر و ادب هفت‌تار چنگ مجله روشنفکر بود، آشنا شد و نخستین شعرش در سال ۱۳۳۰، زمانی که تنها ۹ سال داشت، در مجله روشنفکر به چاپ رسید. قبل از آن یک روز که مشغول حروفچینی اشعار فریدون مشیری بود به کلمه ای برخورد که به نظرش برای شعر شاعر صحیح نمی آمد، این را به رئیس چاپخانه می گوید و او هم برخورد مناسبی با بهمنی نمی کند. اما بهمنی قانع نمی شود و و زمانی که مشیری را از نزدیک می بیند به او می گوید و مشیری هم او را تائید می کند و به بهمنی می گوید تو شعر را می فهمی. همین می شود که بهمنی شاگرد مشیری می شود و با اینکه اولین شعرش در ۹ سالگی در همان مجله چاپ شده بود، اما بعد از آن به طور رسمی وارد دنیای شعر و شاعری می شود.

شاخص‌ترین آثار بهمنی

با اینکه شعرهای او از همان زمان تاکنون به‌ طور پراکنده در بسیاری از نشریات کشور و مجموعه شعرهای مختلف منتشر شده بود اما شاخص ترین آثارش در همکاری با برخی خواننده های موسیقی بوده است. او از سال ۱۳۴۵ همکاری خود را با رادیو آغاز کرد و برنامه صفحه شعر را با همکاری شبکه استانی خلیج فارس ارائه داده است. بهمنی در سال ۱۳۷۴ همکاری خود را با هفته‌نامه ندای هرمزگان آغاز کرد و صفحه‌ای تحت عنوان تنفس در هوای شعر را هر هفته در پیشگاه مشتاقان خود قرار می داد. بهمنی مسئول چاپخانه دنیای چاپ بندرعباس و مدیر انتشارات چی‌چی‌کا (در گویش بندرعباسی به معنی قصّه) در بندرعباس بود. او در شهریور ۹۷ با انتشار مطلبی، خداحافظی‌اش از ریاست شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی وزارت ارشاد را اعلام کرد.

بیشترین ترانه‌ها برای مرحوم «ناصر عبداللهی» 

بهمنی در دوران فعالیت خود با برخی خواننده ها چون ناصر عبداللهی، امیر کریمی، همایون شجریان، علیرضا قربانی (تیتراژ سریال پرده نشین)، حبیب و ... همکاری کرد. او در آلبوم های «عشق است» و «دوستت دارم» ناصر عبداللهی نقش پررنگی داشت.

مثل روزای بارونی، طعنه ناشنیده، ای دوست، ماه من، هوای حوا، بهار بهار، تو ای عشق، تلخ و شیرین از جمله قطعاتی است که او برای ناصر عبداللهی سروده است. شاید یکی از دلیل های همکاری این دو با هم حضور در بندرعباس بود که آنها را به هم نزدیک می کرد. اغلب همکاری‌های موفق محمدعلی بهمنی در همکاری با مرحوم ناصر عبداللهی بود و او خود بارها عنوان کرد که حضور در عرصه ترانه را در درجه اول مرهون فریدون مشیری و سپس همکاری در آلبوم «عشق است» ناصر عبداللهی است.

شعرهای عاشقانه‌ای که وام دار نیما بودند

عشق از جمله مضمون غزل‌های بهمنی است. غزل‌های او وام‌دار سبک و سیاق نیما یوشیج است و در شعری می‌گوید: «جسمم غزل است اما روحم همه نیمایی است، در آینه تلفیق این چهره تماشایی است.»

مجموعه اشعار

باغ لال، در بی‌وزنی، عامیانه‌ها ،گیسو، کلاه، کفتر، گاهی دلم برای خودم تنگ می‌شود، دهاتی، غزل، شاعر شنیدنی است، عشق است نیستان، کاسه آب دیوژن، امانم بده، این خانه واژه‌های نسوزی دارد، من زنده‌ام هنوز و غزل فکر می‌کنم، غزل زندگی کنیم (گزیده غزل) از جمله مجموعه اشعار بهمنی است.

بهمنی در سال ۸۸ و ۳۸ سال بعد از چاپ اولین اثر خود این سروده را منتشر کرد تا به همه دوستداران غزل دیروز و امروز و فردا بگوید با قوت به حیات و سرودن ادامه می‌دهد:

باور کنید حال و هوایم مساعد است

این شایعات شیوه برخی جراید است

یک صبح تیتر می شوم این شخص... بگذریم

یک عصر خوانده اید و تکرار زائد است

من زنده ام هنوز و به غزل فکر می کنم

باور نمی کنید، همین شعر شاهد است

برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر

او برگزیده اولین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش شعر کلاسیک بود. همچنین در سال ۱۳۷۸ تندیس خورشید مهر به‌عنوان برترین غزل‌سرای ایران را دریافت کرد. در سال ۱۳۸۳ همزمان با برگزاری ششمین کنگره سراسری شعر و داستان جوان در بندرعباس نکوداشت محمدعلی بهمنی برگزار شد.

آثار دیگران برای بهمنی

بهروز ثروتیان کتابی تحت عنوان «لذت بهت‌زدگی» در شعر محمدعلی بهمنی نوشته است و در آن به تجزیه و تحلیل شعر محمدعلی بهمنی می‌پردازد. سال ۱۳۹۷ کتاب «روزگار من و شعر» زندگی‌نامه محمدعلی بهمنی؛ به قلم احمد امیرخلیلی توسط انتشارات نگاه و سال ۱۳۹۸ به‌صورت کتاب گویا با صدای بهروز رضوی منتشر شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061000589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha