توسعه زیرساخت‌ها و امکانات در مجموعه جهانی تخت جمشید/ افزایش ماندگاری گردشگران در فارس

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: موزه تخت جمشید به‌زودی به یکی از موزه‌های درجه‌یک کشور تبدیل می‌شود؛ در حقیقت به دنبال این هستیم که زیرساخت‌ها و امکانات تخت جمشید در شأن این اثر برجسته تاریخی باشد.

به گزارش میراث آریا، محمد ثابت اقلیدی در همایش «نقش جامعه محلی در توسعه پایدار میراث تخت جمشید» افزود: در حال حاضر با همکاری اداره کل میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری استان و پایگاه مجموعه میراث جهانی تخت جمشید گروهی تشکیل‌شده که توانسته وضعیت تحول‌گرایانه و توسعه محور را در این میراث جهانی که شاخصه گردشگری فرهنگی کشور است رقم بزند.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس گفت: میراث فرهنگی و صنایع‌دستی به‌مثابه دو بال هواپیمای گردشگری است؛ اگر بخواهیم توسعه گردشگری داشته باشیم باید بتوانیم از داشته‌های خودمان ازجمله اماکن تاریخی و جاذبه‌های زیارتی که موجبات سفر گردشگران داخلی و خارجی را به محل و زادگاه ما فراهم می‌کنند به نحو احسن بهره ببریم.

ثابت اقلیدی گفت: گردشگری طبقات اجتماعی و اقتصادی جامعه محلی را رونق می‌دهد و به ایجاد درآمد پایدار کمک می‌کند.

او اضافه کرد: تور گردانان معمولاً به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که گردشگر بازدید مختصری را از اماکن تاریخی در شهرستان‌ها انجام دهد و به اقامتگاه خود در مرکز استان بازگردد، رمز موفقیت اقتصادی در حوزه گردشگری ایجاد ماندگاری گردشگران است؛ در حقیقت باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که گردشگر باحال خوب و بدون معطلی در منطقه‌ای که بازدید انجام می‌دهد بماند و از سفر خود لذت ببرد؛ نوع نگهداری گردشگر و خریدن وقت از او موجب پویایی اقتصاد گردشگری می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس بابیان اینکه برگزاری کنسرت علیرضا قربانی در تخت جمشید اتفاقات خوبی را در حوزه گردشگری شهرستان مرودشت رقم زد، گفت: این رویه را باید توسعه دهیم؛ باید در مجموعه دشت مرودشت که در حریم درجه‌یک و دو تخت جمشید واقع‌شده به صنعت گردشگری بپردازیم؛ صنایع دیگر مانند کشاورزی و صنایع تبدیلی نباید در این دشت اجرا شود.

ثابت اقلیدی ادامه داد: البته باید این موضوع مهم را نیز در نظر بگیریم که در حال حاضر معیشت بسیاری از مردم مرودشت از بخش کشاورزی یا صنعت تأمین می‌شود؛ لذا باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که با نان مردم بازی نشود.

او در خصوص برنامه‌ریزی برای توسعه گردشگری در شهرستان مرودشت گفت: هدف، ماندگاری گردشگران در این شهرستان است؛ یکی از برنامه‌ها برای تحقق این مهم این است که مسیر جدید گردشگری و ورودی گردشگران را در تخت جمشید از برزن جنوبی اجرا کنیم تا حداقل تا دو ساعت به زمان ماندگاری گردشگر به مجموعه جهانی تخت جمشید افزوده شود، همچنین ایجاد روشنایی و آسفالت مسیر ورودی تخت جمشید انجام‌شده و بهسازی دسترسی‌ها نیز در دستور کار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس با اشاره به اینکه تخت جمشید و آثار تمدنی هویت و ریشه اجدادی ما هستند، بر لزوم ارتقا زیرساخت‌ها در تخت جمشید تأکید کرد و گفت: این آمادگی راداریم که مردم بیایند و در خلاهایی که در مدیریت مجموعه‌داریم یاریگرمان باشند.

بنابراین گزارش همایش «نقش جامعه محلی در توسعه پایدار میراث تخت جمشید» شامگاه پنجشنبه ۱۵ شهریورماه با حضور گروه‌های مردمی و شماری از مسئولان شهرستان مرودشت برگزار شد و در این همایش بر موضوعات مختلف گردشگری ازجمله ضرورت فراهم شدن امکانات برای ماندگاری گردشگران با مشارکت‌های مردمی تأکید شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403061600956

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha