مرحله جدید مرمت بازار ساوه آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: مرحله جدید مرمت بازار تاریخی این شهرستان با پیش‌بینی پنج میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، رضا ایاز گفت: در این مرحله یکی از طاق‌های ورودی بازار از سمت میدان انقلاب بازسازی و ۵۰۰ متر از سقف دالان حاج ملک سبک‌سازی و آجر فرش می‌شود.

 رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه همچنین از برنامه‌ریزی برای امضای تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری ساوه برای تقویت اقدامات مرمتی و حفاظتی از این بازار خبر داد و افزود: این تفاهم‌نامه در بخش‌هایی از جمله مرمت سردرها، کتیبه‌ها، دیواره‌های داخلی و کفسازی خواهد بود.

او تصریح کرد: سال گذشته نیز عملیاتی شامل اصلاح و مرمت قسمت‌های فرسوده شامل طاق تویزه‌های بازار و اجرای اندود گچ و کاهگل مرمت طاقها و تویزه‌ها و تعویض اجرهای فرسوده و نازک کاری قسمت‌های فرسوده سقف و اجرای مجدد گچکاری زیر سقف‌های بازار و همچنین استحکام بخشی و زیرسازی و شیب‌بندی همراه با عایق‌بندی بام بازار تاریخی ساوه با هفت میلیارد ریال اعتبار انجام شد.

مجموعه تاریخی بازار ساوه مربوط به دوره صفوی است، امتداد این بنا از شمال به خیابان امام خمینی(ره) و از جنوب در میدان انقلاب واقع شده است. این اثر در ۱۵ آذر ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۵۲۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بازار حدود ۶۰۰ متر طول دارد و در آن انواع حجره‌ها با انواع شغل‌ها مشغول به کسب و کار هستند.

بازار تاریخی ساوه دارای چند دالان، مسجد، چهارسو و تیمچه است و در انتهای جنوبی بازار و در میدان انقلاب، مسجدی به چشم می‌خورد به نام مسجد انقلاب که بسیار بزرگ و دیدنی است.
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403061901147

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha