تلاش شبانه‌روزی برای حفاظت از مرال‌های گلستان در فصل گاوبانگی

معاون اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گلستان گفت: برای جلوگیری از شکار مرال‌های قرمز توسط شکارچیان متخلف، محیط‌بانان و دوستداران محیط‌زیست به‌صورت شبانه‌روزی با استقرار در چادرها و گشت‌زنی در مناطق جنگلی استان گلستان، مراقبت ازاین‌گونه را تا پایان فصل گاوبانگی انجام می‌دهند.

به‌گزارش میراث‌آریا، وحید خیرآبادی روز سه‌شنبه ۱۹ شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه گلستان، گفت: همه‌ساله با آغاز زمان جفت‌گیری مرال‌ها در استان که از اوایل شهریور است و تا ۲۰ مهر ادامه دارد، استقرار چادرهای گاوبانگی و اقدامات مرتبط توسط محیط‌بانان و همیاران طبیعت در زیستگاه‌های جنگلی و متصل به جنگل انجام می‌شود.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گلستان خاطرنشان کرد: درمجموع ۲۸ تا ۳۰ چادر گاوبانگی به‌صورت ثابت در پارک ملی گلستان و مناطق حفاظت‌شده جهان‌نما، هیرکانیا و لوه و بعضی از زیستگاه‌های آزاد مثل محدوده جنگلی بندرگز، دهنه زرین گل و دهنه محمدآباد علی‌آبادکتول و منطقه شش آب رامیان مستقر است.

او افزود: وجود این چادرها و پایگاه‌های ثابت محیط‌بانان کمک می‌کند به‌صورت سالیانه آمار بلندمدت از مشاهده مستقیم مرال‌ها در استان گلستان به دست آید.

خیرآبادی گفت: محیط‌بانان، همیاران علاقه‌مند به محیط‌زیست، دانشجویان، عکاسان و مستندسازان در کنار جوامع محلی ضمن حضور در چادرهای گاو بانگی در فصل جفت‌گیری مرال‌ها، با گشت‌زنی مداوم، ضریب حفاظت ازاین‌گونه را افزایش داده و شانس شکار را برای شکارچیان غیرمجاز کاهش می‌دهند.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گلستان مهم‌ترین هدف در فصل گاوبانگی را ایجاد امنیت و آرامش برای جفت‌گیری مرال‌ها دانست و افزود: امسال علاوه بر حضور ۱۳۰ محیط‌بان، از حدود ۳۰ تا ۴۰ نفر از کارشناسان اداری و به همین تعداد همیاران طبیعت علاقه‌مند برای انجام برنامه‌های مراقبتی و ثبت صداهای این‌گونه استفاده خواهیم کرد.

او، جمعیت مرال‌های قرمز بر اساس مشاهده مستقیم در سال گذشته را هزار و ۷۲ مورد در استان اعلام کرد و گفت: پارک ملی گلستان با ۵۲۴ رأس مشاهده مستقیم، منطقه حفاظت‌شده جهان‌نما با ۲۲۸ رأس مشاهده مستقیم، منطقه حفاظت‌شده هیرکانیا با ۲۲۶ رأس و منطقه حفاظت‌شده لوه با ۶۶ رأس به ترتیب بیشترین جمعیت مرال را در خود جای دادند.

خیرآبادی بیان کرد: همچنین در زیستگاه‌های آزاد بندرگز ۱۱ مورد، علی‌آبادکتول ۱۱ مورد و رامیان هشت مورد مشاهده مستقیم مرال قرمز به ثبت رسیده است.

مقطع زمانی که در آن گوزن‌های نر با سردادن بانگ‌های بلند و بروز رفتارهای خاص ماده‌ها را به‌سوی خود می‌کشانند و همچنین نرهای دیگر را از آمدن به قلمروشان می‌رانند، به فصل «گاوبانگی» معروف است.

مرال از خانواده گوزن‌ها و از بزرگ‌ترین گونه‌های جانوران علفخوار و زیستگاه طبیعی آن جنگل‌های هیرکانی شمال کشور است که به‌طورمعمول به‌صورت گله‌ای زندگی می‌کند، ماده‌ها تک قلوزا هستند و طول دوران آبستن این حیوان به هشت و نیم ماه می‌رسد.

نوع اقلیم استان گلستان که دریا، جنگل، کوهستان، دشت و بیابان را در گستره افزون بر ۲۰ هزار کیلومترمربع جای‌داده باعث تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری و به‌تبع آن افزایش طمع متخلفان و شکارچیان به این خطه شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062001244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha