تکمیل ۲۷ پروژه موزه‌ای به ۱۱ همت اعتبار نیاز دارد/ ضرورت توجه به نظر باستان‌شناسان در نظام مسائل موزه‌داری

نشست تخصصی اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با باستان‌شناسان برگزار شد.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، در این نشست که امروز سه‌شنبه ۲۰ شهریور برگزار شد، هادی میرزایی مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، در نشست با تعدادی از باستان‌شناسان به بررسی موضوعات مرتبط با نقش و جایگاه باستان‌شناسان و ارتباط آن‌ها با نظام موزه‌داری پرداختند.

در این نشست تخصصی، موضوع نظام مسائل موزه و موزه‌داری از نظر باستان‌شناسان و نیز مالکیت معنوی آثار ایرانی موجود در گالری‌های خارج از کشور مورد بررسی قرار گرفت.

هادی میرزایی مدیرکل امور موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این نشست در سخنانی گفت: وجه مشترک تمامی باستان‌شناسان و فعالان میراث‌فرهنگی موزه است. بشر از آغاز به حفاظت از آثار ارزشمند پرداخته است از این رو می‌توان به اهمیت جایگاه موزه پی برد.

او افزود: رویکرد برپایی موزه‌ها که پیشتر به معنای محلی برای نمایش بود تغییر کرده و تمامی جنبه‌های آثار مورد توجه قرار گرفته است.

میرزایی اضافه کرد: پیشنیه غنی ایران باعث شده تا در ایران بزرگ آثار و اشیای تاریخی زیادی وجود داشته باشد. در حال حاضر ۵ میلیون و ۸۲۱ هزار شیء تاریخی توسط وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شناسایی شده است. در این میان به طور حتم موزه‌های ما نیازمند باستان‌شناسان هستند چراکه باستان‌شناسی یکی از مهمترین داشته‌های ما است.

او با اشاره به نقش باستان‌شناسان اضافه کرد: از نظرات باستان‌شناسان در تهیه سند جامع موزه‌داری استفاده شده است چراکه همواره خود را مرهون تلاش‌های باستان‌شناسان می‌دانیم.

میرزایی به حضور صالحی امیری در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اشاره کرد و افزود: وزیر میراث‌فرهنگی تا کنون دو سفر استانی انجام داده و در سفرهای استانی نهاد موزه را رکن اساسی قرار داده است‌. این در حالی است که در کمیته ملی المپیک و ... نیز این نگاه را داشته است بنابراین باید  فرصت حضور ایشان را باید مغتنم بشماریم.

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اضافه کرد: موزه به‌عنوان کانون استراتژیک وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید شناخته شود. موزه‌هایی را که طراحی کردیم که آثار داخل موزه تناسبی با ساختمان موزه ندارد.

او ادامه داد:۲۷ پروژه نیمه‌تمام در خصوص موزه‌ها داریم که حدود ۱۱ همت اعتبار برای تکمیل این پروژه‌ها نیاز است. این در حالی است که فرآیند ساخت آن‌ها ۵ سال دیگر طول می‌کشد که در صورت تکمیل از آغاز فرآیند ساخت حدود ۳۰ سال زمان برده است و این یعنی این که بعد از ۳۰ سال باید دوباره به فکر نوسازی ساختمان‌های موزه باشیم.

میرزایی یادآور شد: حلقه مفقوده ما در طراحی و راه‌اندازی موزه‌ها و سیاستگذاری در حوزه موزه‌داری، باستان‌شناسان هستند از این رو باید از نظرات باستان شناسان استفاده کرد.

او در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: سال گذشته  حدود ۷۰۰ برنامه و رویداد در موزه‌ها برگزار شد که باعث شده ۱۳ درصد رشد بازدید از موزه‌ها را داشته باشیم.

در این نشست همچنین تعدادی از باستان‌شناسان به ارائه نظر و دیدگاه‌های خود پرداختند و مقرر شد نشست‌های تخصصی در ماه‌های آینده نیز ادامه داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062001273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha