گمانه‌زنی محوطه ملاط آباد گیلان‌غرب کرمانشاه انجام شد

گمانه‌زنی محوطه باستانی ملاط آباد گیلان‌غرب در استان کرمانشاه برای تعیین عرصه و حریم انجام شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، داریوش فرمانی گفت: پروژه باستان‌شناسی تعیین عرصه و حریم محوطه باستانی ملاط آباد در شهرستان گیلان‌غرب به سرپرستی ناصر امینی‌خواه و با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور انجام شد.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه افزود: گسترش فضاهای شهری در اغلب نقاط کشور باعث می‌شود که محوطه‌های باستانی در معرض تهدید و نابودی قرار گیرند. 

او ادامه داد: شهرستان گیلان‌غرب نیز از این امر مستثنی نیست و متصل شدن روستای ملاط آباد در حاشیۀ جنوبی شهرستان گیلان‌غرب باعث شده که محوطه باستانی ملاط آباد مابین ساخت و سازهای شهری محاصره شده و اگر از سوی مراکز زیربط رسیدگی لازم انجام نشود، این میراث گرانبها با خطر از بین رفتن مواجه شود. 

فرمانی گفت: خوشبختانه اجرای برنامه‌های تعیین عرصه و حریم، علاوه بر حفظ محوطه‌های باستانی، باعث عدم سردرگمی مردمی می‌شود که قصد ساخت و ساز و احداث مسکنی در حریم محوطه‌های باستانی، برای خود را دارند. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه در خاتمه با بیان اینکه امسال کاوش‌های متعددی در سطح استان انجام شده است، تصریح کرد: به دنبال افزایش اعتبارات و اخذ مجوزهای لازم برای افزایش کاوش‌های باستان‌شناسی در سطح استان هستیم.

همچنین ناصر امینی‌خواه مسئول پروژه تعیین عرصه و حریم ملاط آباد، گفت: مزیت چنین پژوهش‌هایی در این است که علاوه بر حفاظت از محوطه‌ها اغلب سبب کشفیات علمی نیز می‌شود.

مسئول پروژه تعیین عرصه و حریم ملاط آباد افزود: محوطه ملاط آباد دارای دو برجستگی است که دار فاصله ۳۰۰ متری از یک‌دیگر قرار دارند. 

او ادامه داد: بر اساس یافته‌های سطحی و مواد فرهنگی به دست آمده از کاوش گمانه‌ها این محوطه مربوط به دوران ساسانی و اسلامی است، گرچه آثاری اندک از دوران پیش از تاریخی نیز به دست آمد. 

امینی‌خواه بیان کرد: کشف مهم در مورد این محوطه، مربوط به برجستگی کوچکتر است که بر اساس پژوهش حاضر معلوم شد این تپه کوچک که با نام یاو کُل ۲ (در زبان کُردی به معنی اسب کوتاه) معرفی شده، مربوط به یک بنا از دوران ساسانی است و با توجه به وجود بناهای متعددی از دوران ساسانی مانند آتشکده حسن زوردار و آتشکده و چهار طاقی سراب مورت در دشت گیلان غرب این احتمال وجود دارد که مربوط به یک آتشکده باشد. 

او تصریح کرد: متاسفانه به دلیل عدم حفاظت قسمت اعظم این بنا از بین رفته است. آنچه که امروزه از آن باقی مانده پشته‌ای کوچک به ارتفاع ۲ متر است که مساحتی حدود ۷۰۰ متر مربع را دربر می‌گیرد. 

مسئول پروژه تعیین عرصه و حریم ملاط آباد در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با کاوش این اثر مهم، برگی دیگر از تاریخ این منطقه باستانی گشوده شود. 

انتهای پیام/

کد خبر 1403062101311

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha