هشتمین جشنواره سالروز جهانی شدن لالجین برگزار  می‌شود/ تلاش برای افزایش زیرساخت‌های گردشگری در لالجین

دبیر دبیرخانه شهر جهانی لالجین از جمع‌آوری آثار فاخر سفالگری، برپایی مسابقه عکس سفالگری توسط عکاسان استان و کشور، برپایی همایش پیاده روی خانوادگی هنرمندان سفالگر لالجینی، برپایی نمایشگاه آثار برتر و مسابقه سفالگری در حاشیه هشتمین جشنواره سالروز جهانی شدن لالجین خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا، سیدرضا موسوی در نشست خبری که به مناسبت برپایی جشنواره پاسداشت هشتمین سالروز جهانی شدن لالجین در روز سه‌شنبعه ۲۰ شهریورماه برگزار شد، با بیان اینکه شهر لالجین در سال ۱۳۹۵ توسط شورای جهانی صنایع‌دستی به عنوان شهر جهانی سفال برگزیده شد، گفت: در بین همه شهرهای فعال در حوزه سفال جهان، لالجین به عنوان شهر جهانی انتخاب شد که نشان از ظرفیت‌ها و نمودهای منحصر به فردی هنر این دیار در زمینه سفال و سرامیک دارد.  

دبیر دبیرخانه شهر جهانی لالجین با بیان اینکه سفالگران لالجین از صدها سال قبل در این حوزه مشغول به فعالیت بودند، افزود: سفال لالجین از بعد کمیت و کیفیت روز به روز ارتقا یافته، زیبایی‌هایی که در هنر سفالگری است به صورت مستمر در حال ارتقا بوده و همه این ظرفیت‌ها منجر به انتخاب لالجین بعنوان شهر جهانی سفال شده است.

موسوی با بیان اینکه نیاکان و بزرگان ما در این حوزه زحمات بسیار زیادی کشیدند و باعث شدند که این هنر صنعت امروز به دست ما برسد، گفت: ما وظیفه داریم که از این هنر صنعت محافظت و این هنر صنعت را با توجه به تکنولوژی‌های جهان ارتقا بخشیده و تلاش کنیم که جایگاه لالجین ارتقا پیدا کند.

او با بیان اینکه در حاشیه هشتمین سالروز جهانی شدن برنامه های متنوعی در این شهر تدارک دیده شده است، تصریح کرد: جمع آوری آثار فاخر سفالگری، مسابقه عکس سفالگری توسط فراخوان عکاسان استان و کشور، همایش پیاده روی خانوادگی هنرمندان سفالگر لالجینی و برپایی نمایشگاه آثار برتر و مسابقه سفالگری از جمله برنامه‌های این جشنواره است.

شهردار لالجین با بیان اینکه هر ساله گردشگران بسیار زیادی همراه با بازدید از نقاط گردشگری استان از شهر لالجین هم بازدید می‌کنند، ابراز کرد: موقعیت جغرافیایی که شهر لالجین دارد و با مسافت کمی در کنار شهر هگمتانه و در مسیر غار علیصدر قرار گرفته کمک کرده گردشگران در شهر لالجین به صورت مستمر حضور داشته باشند.

او عنوان کرد: بالغ بر ۳۰۰ فروشگاه تخصصی عرضه محصولات سفال و سرامیک در شهر لالجین وجود دارد و بالغ بر ۱۲۰۰ کارگاه در شهر لالجین مشغول به فعالیت هستند.

لالجین شهر بدون بیکار

موسوی با تأکید بر اینکه لالجین شهر بدون بیکار استان همدان است، مطرح کرد: بالغ بر ۵ هزار نفر اعم از زن و مرد، روزانه از اقصی نقاط استان برای کار در کارگاه‌ها و کارخانه‌های سفال و سرامیک به این شهر مراجعه و علاوه بر اینکه بانوان لالجین در زمینه میناکاری، نقاشی روی لعاب و قلم سیاه بر روی سفال اشتغال دارند، بسیاری از بانوان خارج از شهر لالجین نیز در سطح استان سفال را از لالجین تهیه  و در منزل کار میناکاری را انجام داده و دوباره در این شهر به فروش می‌رسانند.

شهردار لالجین با بیان اینکه محیط سکونت و کار اکثرا در داخل شهر لالجین مشترک بوده و برخی کارگاه‌های لالجین به صورت خانوادگی اداره می‌شود، ابراز کرد: حضور بانوان نقش به سزایی در عرصه تولید دارد که در پی آن هستیم دوره آموزشی سفال‌گری ویژه بانوان را برگزار کنیم.

او با تأکید بر اینکه در لالجین جنس چینی که در چین تولید شده باشد وجود ندارد، گفت: سفالگران به خصوص آن‌هایی که در حوزه سرامیک فعال هستند ممکن است محصولات سرامیکی با طرح‌های متنوع بسازند و بدلیل شباهت های بسیار زیاد بیننده با سرامیک چینی آن را اشتباه بگیرد ولی قطعا هیچگونه سرامیک چینی در لالجین وجود ندارد.

موسوی با بیان اینکه بالغ بر ۹۵ درصد جنس‌هایی که در فروشگاه‌های لالجین عرضه می‌شود مربوط به تولید خود لالجین است، مطرح کرد: تامین خاک سفال برای سفالگران لالجین با مشکل مواجه شده‌ است.

موسوی با بیان اینکه چندین سال است که تعاونی سفال‌سازان به صورت مستمر پیگیر گرفتن مجوز برداشت خاک بوده و سازمان صمت استان مجوزهای اولیه را صادر کرده‌است، افزود: برداشت خاک نیازمند مجوز تغییر کاربری در امور اراضی جهاد کشاورزی استان را دارد که در حال بررسی است.

او با بیان اینکه اگر شروع فصل بارندگی امکان تولید گِل وجود ندارد، تصریح کرد: اگر گل نداشته باشیم سال آینده نمی‌توانیم سفال تولید کنیم.

شهردار لالجین با بیان اینکه پیشنهاد شده قبل از اینکه فرایند کار که طولانی است طی شود مجوز موقتی برای برداشت خاک از اراضی پیرامونی لالجین صادر شود، عنوان کرد: در گذشته یک عده مجوز برداشت خاک داشتند که بخشی برای سفال و بخشی برای ساخت کوره‌های آجرپزی استفاده شده است که این موضوع باعث شده جهاد کشاورزی استان پرونده قضایی برای این موضوع تشکیل دهد.

او با بیان اینکه از مسئولان ارشد استانی درخواست داریم که قبل از شروع بارندگی برای مجوز موقت یا مجوز قطعی اقدام کنند که فرایند ذخیره گِل انجام شود، ابراز کرد: اگر این مهم عملیاتی نشود معضل بزرگی در جهت تعطیلی کارگاه‌ها و صنعت و اشتغال ایجاد خواهد شد.

موسوی در خصوص زیرساخت‌های گردشگری با بیان اینکه متاسفانه ۲ دانگ از مالکیت اراضی لالجین اوقافی است، گفت: سرمایه‌گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در حوزه ساخت هتل و مهمان‌سرا را دارند وقتی این موضوع را متوجه می‌شوند از سرمایه‌گذاری در این شهر پشیمان می‌شوند.

شهردار لالجین با اشاره به اینکه شهروندان شهر لالجین در راستای ساخت رستوران اقدام کرده‌اند و خود شهرداری و شورای شهر تصمیم دارد یک مجتمع فرهنگی اقامتی در ورودی شهر احداث‌ کند که مراحل کاربری آن در کمیسون ماده ۵ استان در دست بررسی است، یادآور شد: یک مجتمع اقامتی گردشگری و یک خانه بوم‌گردی نیز در این شهر در حال افتتاح است.

او با اشاره به اینکه قسمت عمده‌ای از سفالی که در شهر لالجین تولید می‌شود باید به کشورهای مختلف صادر شود اما در سه سال اخیر محدودیت‌هایی مانند تعرفه گمرکی صادرات و پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صادرات سفال به وجود آمده بود، تصریح کرد: همه صادرکنندگان باید متعهد می‌شدند ارز ناشی از صادرات را در سامانه نیما به نرخ نیمایی عرضه کنند باعث شد به شدت صادرات کاش داشته باشد و در حال حاضر بیشترین صادرات به کشور عراق، عمان، امارات، کویت، چین و ... انجام می‌شود.

موسوی با بیان اینکه در قانون برنامه هفتم پیش‌بینی شده که پیمان‌سپاری ارزی در حوزه صنایع دستی مثتثنی شود، افزود: مشکل صادرات لالجین باید برطرف شود و متاسفانه در حال حاضر صادرات چشمگیری نداریم.

کاهش ۷۰ درصدی فروش محصولات 

شهردار لالجین با بیان اینکه در تلاش هستیم آموزش سفالگری، تولید گل، فرایند عرضه محصول و ... را به صورت علمی در مرکز علمی آموزش دهیم، عنوان کرد: در حال حاضر با کسادی بازار تولید کنندگان سفال با ۳۰ درصد توان در حال تولید هستند و فروش محصولات ۷۰ درصد کاهش داشته است.

او با بیان اینکه سفالگران برای تولید حجم بیشتر سفال به ناچار کارگاه‌های سنتی را به سبک معماری امروز به کارگاه صنعتی تبدیل می‌کنند، ادامه داد: تعدادی از کارگاه‌ها که به ثبت ملی رسیده‌اند باید به سبک سنتی حفظ شوند و تلاش می‌کنیم از طریق وزیر میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی پیشنهاد کلاس فوق العاده درسی با موضوع هنر سفالگری را در مدارس لالجین به عنوان پایلوت به وزیر آموزش و پرورش ارائه دهیم.

موسوی با اشاره به اینکه اعتبارات ملی نداریم و اعتبارات استانی هم در حد شهرداری لالجین دریافت می‌شود، خاطرنشان کرد: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی باید سالانه اعتبار مشخصی را برای شهر جهانی سفال اختصاص دهد تا بتوانیم قسمتی از فعالیت‌های مرتبط با گردشگری و صنایع‌دستی را تقویت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062101318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha