باستان‌شناسان خنجر باستانی ۳‌هزار و ۶۰۰ ساله را در بستر دریا کشف کردند

باستان‌شناسان دانشگاه آکدنیز یک خنجر برنزی نقره‌ای ۳۶۰۰ ساله را در سواحل منطقه‌ کوملوکا در ترکیه کشف کردند.

به‌گزارش میراث آریا، از سال ۲۰۱۹، یک پروژه حفاری، به رهبری هاکان اونیز از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه آکدنیز در حال کاوش در بستر دریا در سواحل کوملوکا در استان جنوبی آنتالیا در ترکیه بوده است.

این پروژه یک کشتی غرق شده را در عمق ۵۰ متری پیدا کرد که محموله‌ای از شمش‌های مسی را حمل می‌کرد که گمان می‌رود از کوه‌های ترودوس قبرس آمده بود.

اخیرا، محققان یک خنجر برنزی نقره‌ای پرچ‌شده در محل غرق شدن کشی را کشف کرده‌اند که با تمدن کرت-مینوایی مرتبط است، فرهنگ عصر برنز که مرکز آن جزیره کرت است.

تمدن مینوایی از فرهنگ نوسنگی محلی در حدود ۳۱۰۰ سال قبل از میلاد با توسعه سکونتگاه‌های شهری پیچیده در حدود ۲۰۰۰ قبل از میلاد ظهور کرد. در حدود ۱۴۵۰ قبل از میلاد، مینوی‌ها تحت تأثیر فرهنگی و سیاسی یونانیان قرار گرفتند که منجر به فرهنگ ترکیبی شد که تقریبا تا ۱۱۰۰ قبل از میلاد ادامه داشت.

مینوی‌ها خود را به عنوان یک نیروی دریایی بزرگ در شرق مدیترانه تثبیت کردند و شبکه‌های تجاری گسترده‌ای را با مصر، شام، آناتولی، قبرس و سرزمین اصلی یونان تقویت کردند.

بر اساس بیانیه مطبوعاتی محمد نوری ارسوی، وزیر فرهنگ و گردشگری، در حفاری‌های زیر آب که در سواحل منطقه کوملوکا آنتالیا انجام شد، یک خنجر برنزی نقره‌ای متعلق به تمدن کرت مینوی پیدا شد.

ارسوی همچنین افزود: کشتی شکسته نامزدی برای تبدیل شدن به یکی از مهم‌ترین اکتشافات نه تنها در ترکیه، بلکه در باستان‌شناسی زیر آب در جهان است.

به باور باستان‌شناسان، ارتباط خنجر با تمدن کرت مینوی بینش جدیدی را در مورد مسیرهای تجاری تاریخی و مبادلات فرهنگی در مدیترانه ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062101329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha