شبی برای پاسداشت زنده‌یاد هاشم بدری در سینما فردوسی اهواز

پاسداشت هنرمند نقاش و جانباز "استاد هاشم بدری" همزمان با چهلمین روز درگذشت او در سینما فردوسی اهواز برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، آیین پاسداشت "استاد هاشم بدری" هنرمند نقاش و جانباز به مناسبت چهلمین روز درگذشت وی باحضور مجید منادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، دکتر سیدنظام‌الدین امامی‌فر طراح، مدرس و پژوهشگر در رشته گرافیک و مدیر گروه گرافیک دانشگاه شاهد، زهره پرویزی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز، شهربانو کلانی و بهار بدری همسر و فرزند استاد بدری، سلیمه رنگزن بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون، سیدامین سپهریان معاون هنری و سینمایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، مسئولانی از سفارت لبنان و کشور عراق و نیز جمعی از اهالی فرهنگ و هنر، اعضای انجمن هنرهای تجسمی استان خوزستان و اصحاب رسانه و نویسندگان، در سینما فردوسی اهواز برگزار شد.

مجید منادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان و شهربانو کلانی همسر زنده‌یاد محمدهاشم بدری، سیدنظام‌الدین امامی‌فر استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی هنرهای تجسمی کشور از جمله سخنرانان این نکوداشت بودند. فردین کوراوند ساعر خوزستانی شعر خواند و هنرمندانی به دعوت انجمن موسیقی خورستان هنرنمایی کردند.

این نکواشت با کارگردانی محمد باوی‌زاده، سیدجلال و سیدجواد خراسانی و مریم حسینی اجراء شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این مراسم با اشاره به شخصیت و منش استاد هاشم بدری گفت: استاد هاشم بدری برای ما یک افتخار است؛ شخصیتی که در همه طول عمر شریف و پر برکتش همواره در طرف درست ایستاد، چه زمانی که به عنوان یک رزمنده و مدافع از کشور و انقلاب در صحنه حضور داشت و جانش را در کف دست گرفت حضور پیدا کرد و چه آن ایام با هنرش، زیبایی را ماندگار و ارزشمند کرد و تا لحظات آخر از تلاش و کار و خلق آثار ارزشمند برای این استان و کشور و برای هنر دست برنداشت .

مجید منادی تصریح کرد: استاد بدری دارای نشان درجه یک هنری هستند و روزی که به اتفاق دوستان خدمت‌شان رسیده بودیم برای تقدیم این نشان، از آن‌جا که استاد یک چهره و شخصیت احساسی به مانند همه هنرمندان داشت و سرشار از محبت و عاطفه بود، در آن‌جا به ما گفت که «چقدر دیر این کار انجام شد.» ما و دوستان با برگزاری این مراسم و آیین کار کوچکی برای این استاد انجام دادیم .

او تأکید کرد: وظیفه ما است و پیگیری می‌کنیم تا به یاری خدا بتوانیم آثار مهم و نقاشی‌های زیبای استاد بدری را در آثاری که تولید می‌شود و همچنین به صورت مستند در برخی از کتب حفظ کنیم .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به برخی ناهنجاری‌های امروز فضای هنر اظهار کرد: امروزه برخی از ناهنجاری‌هایی در گوشه‌هایی از فضای هنری است که در شأن هنرمندان ما نیست. اگر یک درصد از این فضا را بخواهیم درنظر بگیریم شاید برای این است که امثال بنده این کوتاهی را در شناساندن و در بیان و معرفی شخصیتی‌هایی مانند استاد بدری انجام دادیم و ای کاش امروز حضور داشتند و محبت شما را می‌دیدند .

او افزود: امیدوارم تلاش‌ها و مجاهدتی که او برای فرهنگ و هنر این سرزمین، کشور، دفاع‌مقدس و جنگ تحمیلی انجام دادند، قطعاً ذخیره قبل و قیامت او است و به یاری خدا خداوندی که "ذره مثقال خیر یره" را درنظر می‌گیرد، زحمات و تلاش‌های ماندگار را برای روح بزرگوار این استاد نگه خواهد داشت و باعث آرامش و شادی روح این عزیز سفر کرده خواهد شد .

شبی برای پاسداشت زنده‌یاد هاشم بدری در سینما فردوسی اهواز

«هاشم بدری آمد، عاشقی کرد و رفت»

در ادامه این نکوداشت، مجتبی گهستونی متن بیانیه‌ای به نمایندگی از هنرمندان هنرهای تجسمی خوزستان و خانواده هاشم بدری را به شرح زیر قرائت کرد:

«از طرف خانواده زنده‌یاد محمد هاشم بدری و ستاد اجرایی نکوداشت و آئین چهلم آن هنرمند از یکایک همه شما خوبان و آنهایی که حضور ندارند اما در یک ماه و اندی روز پیش با حضور و پیام‌های خود به خانواده این هنرمند و دوستانش دل آرامی دادند قدردانی می‌کنیم.

از همه نهادهای همکار از جمله حوزه هنری خوزستان، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، بنیاد شهید خوزستان، انجمن خیریه چهارده معصوم، اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان  و اداره میراث‌فرهنگی شهرستان اهواز، جزیره گردشگری ریف و سینما فردوسی به پاس همکاری‌هایشان در مراسم خاکسپاری، سوم و هفته و حتی چهلم زنده‌یاد هاشم بدری بی‌نهایت متشکریم.

هاشم بدری نقاشی خودآموخته اما استاد بود. عمده شهرتِ وی بخاطرِ نقاشی‌هایِ او با تکنیک حکاکی روی رنگ و دست‌یابی به شیوه‌های نقاشی برای نابینایان بود. در عین حال شناگر و بدنساز بود و رکاب می‌زد. دیدم که دوران سخت غلبه سرطان بر او چقدر سخت گذشت اما با امیدواری خود و رشادت و مجاهدت خانواده‌اش باردیگر سر پاشد.

امروز جمع شدیم تا یاد و خاطره این استاد ارزشمند هنرهای تجسمی کشور و این انسان والا که به فرهنگ ایران عاشقانه احترام می‌گذاشت و در راه ارتقاء آن می‌کوشید را گرامی بداریم و به او ادای احترام کنیم. عاشقانه کار می‌کرد، آن انرژی زیادی را که داشت از عشق سرچشمه می‌گرفت و بزرگترین و سهمگین‌ترین نیرو، نیروی عشق است که منجر به فداکاری می‌شود و باعث می‌شود که از خودش بگذرد، نیرویی که فراتر از نیروهای دیگر بود.

هاشم بدری نمونه برجسته یک عاشق، که جنون وار آثارش را دوست داشت. هنرمند با اثرش جاودانه است، اما نوع دوست و صلح طلب بود.

هاشم بدری بیش از هر زمان که به دنبال منافع شخصی خویش باشد، ابتدا منفعت دوستان را ترجیح می‌داد. او حتی اگر می‌دانست برای محل دفنش به عنوان خانه ابدی، فقط یک جای خالی وجود دارد تشخیص می‌داد حق خویش را به هنرمند از دست رفته دیگری بدهد. پس از خودگذشته بود.

ما امروز عزادار درگذشت یکی از عزیزترین و خدوم‌ترین انسان‌ها به فرهنگ و هنر هستیم، انسانی که با صداقت تمام زندگی کرد.

هنر متعهد همین است که هنرمند با شهرش و برای شهرش باشد. هاشم بدری برای خودش هیچ چیز در زندگی نخواست. می‌پرسیدند، چرا در برخی فضاها قرار نداشت، پاسخ یک کلام بود، «هنرمندی که با هنر و برای هنر است، کنار مردم است.»

همه آرزوی زنده‌یاد هاشم بدری همچون دیگر هنرمندان، وجود جایگاهی برای به نمایش گذاشتن آثار کلیه هنرمندان، هنرهای تجسمی بود اما چرا با وجود برخورداری از یک موزه هنرهای تجسمی که نمونه عالی از یک فضای نمایشگاهی و حتی محلی برای برگزاری انواع همایش و سمینار و کارگاه بود چرا زنده‌یاد هاشم بدری و همه هنرمندان هنرهای تجسمی باید در حسرت بازگشایی موزه هنرهای معاصر باشند.

در تعطیلی موزه هنرهای معاصر هنرمندان هنرهای تجسمی نباید زیر بار هزینه‌های گزاف برگزاری نمایشگاه خود کمر خم کنند. چه بگوییم که غریب است دلم در وطنم.

هاشم بدری همواره در دیدار با هر شخصی که مسئولیتی داشت تأکید می‌کرد که کمک کنید هنرمند منزوی نشود. درست است که هنر در درون انسان عالمی ایجاد می‌کند که نمی‌گذارد هنرمند منزوی شود. درست اسن که هنرمند از هر جا هم بریده شود، در درون خودش ریشه دارد، اما باز تاکید می‌کنیم که هنرمند با اثرش جاودانه است و چه بهتر که اثر هنرمند دیده و تحلیل شود.

همه آمال و آرزوهای هنرمندان در یک نکته مهم خلاصه می‌شود: توجه به کرامت هنر و هنرمند. ما خانواده زنده‌یاد هاشم بدری از مسئولان ارشد استان خوزستان و متولیان حوزه فرهنگ و هنر درخواست داریم همواره جایگاه هنرمند را قدر دانسته و آن را مصرف کننده معرفی نکنند و چه‌ خوب می‌شود که روز ملی اهواز که زادگاه هنرمندانی همچون هاشم بدری بود، روز زادروز یک هنرمند شایسته باشد.

در پایان جا دارد تأکید کنیم که فقدان زنده‌یاد هاشم بدری، این هنرمند پیشکسوت در عرصه هنرهای تجسمی برای فرهنگ و هنردوستان و استادان هنر مایه اندوه و دریغ بسیار است.

روانش بهشتی نام و یادش گرامی. بدرود. پاینده باشه ایران و ایرانی.»

شبی برای پاسداشت زنده‌یاد هاشم بدری در سینما فردوسی اهواز

در ادامه دکتر آزیتا صادقی شاعر مجموعه شبیه پائیز که از نقاشی‌های هاشم بدری در کتاب خود به سهم قابل توجهی استفاده کرده است در متنی که قرائت کرد یادآور شد:

«امروز خوبان و اهل دل برای نکوداشت هاشم بدری خالق شاعر رنگ‌ها اینجا جمع شدند. من سال ۱۴۰۰ این افتخار رو داشتم که کتاب شعرم را با نقاشی‌های این استاد منتشر کنم. نقاشی‌هایی برگرفته از دلِ طبیعت؛ به‌خصوص درختان با تکنیک منحصر بفرد و خاص خودشان و چه زیبا دوست گرانقدرمان مجتبی گهستونی در فیلمی مستند که کارگردانی کرد به ایشان لقب شاعر رنگ‌ها دادند که همه هنر در بطن خودش به وجدانیت زیبایی ختم می‌شود که نقش گاهی به شعر می‌رسد و شعر گاه به نقش. به پاس همکاری ایشان با من و حضور مهربانانه‌شان در رونمایی کتابم بر خود واجب دانستم اینجا دوباره از او سپاسگزاری کنم و برای روحشان آرامش و نور از خدا طلب کنم.

شاعری می‌گفت یک نامه نوشته شده همیشه به مقصد می‌رسد حتی اگر پست نشود. نقاشی‌های آقای بدری نامه‌هایی بودند که برای فراموشی از دردهای شدید جراحت در جنگ نوشته می‌شد، به زبان خودش در قالب رنگ‌ها بر قامت درختان؛ و چه زیبا به دست خدا رسیدند این نامه‌های رنگی.

حالا همه ما شاعر رنگها را می‌شناسیم و از دردی که می‌کشید آگاه شدیم. بدری نشان داد روح می‌تواند بسیار فراتر از ناتوانی جسم جادوی آفرینش را به تصویر بکشد. راز سحرانگیز امانت زندگی را حتی اگر جسم یاری‌اش نکند، که هرگز تسلیم تقدیر سخت و نامراد نشد و تمام زیبایی و هنر درونش را به پیشگاه زندگی تقدیم کرد. هنرمند را کائنات برگزیده برای جاودانگی تا همیشه در هنرش بماند و بدری تا ابد در نقاشی‌هایش زنده است.

بسیار نادرند کسانی که توان گرم کردن روح یخ‌زده آدمیان را دارند و او با جادوی رنگ بر ساحت دلنشین درختان گرما را مهمان چشمان ما کرد. هیچ پایانی در کار نیست. زیبایی همیشه از پایان خود دوباره آغاز می‌شود. روحشان شاد و در آرامش باشد.»

شبی برای پاسداشت زنده‌یاد هاشم بدری در سینما فردوسی اهواز

ناگهان چقدر زود دیر می‌شود

در ادامه این مراسم سیدنظام‌الدین امامی‌فر استاد دانشگاه تهران و عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی هنرهای تجسمی کشور نیز طی سخنانی اظهار کرد: ناگهان چقدر زود دیر می‌شود... ای کاش نمایشگاه‌ها و انجمن‌ها، محفلی برای دورهمی‌های دوستانه در زمان حیات هنرمند بود و به مجلس ترحیم و چهلم و سالگرد ختم نمی‌شد .

او ادامه داد: گردش زمان، فضای اجتماعی و بروز نگرش درونی، میل به شراکت اندیشه‌ها و دیده شدن دست به دست هم می‌دهد تا هنرمندی ساخته شود و کارهایی را تولید کند و در معرض دید مخاطب قرار دهد و بمیرد و بعد از مرگش در کالبد آثارش زنده شود. اما براستی فلسفه زندگی هنرمند این است؟  چقدر کم توقع شده‌ایم.

عضو هیئت‌مدیره انجمن علمی هنرهای تجسمی کشور عنوان کرد: هاشم، یکی از آن جمع بود که به شیوه  شخصی و نه سبک، توانست اندیشه‌ها و روح لطیف خودش را در بستر بوم بخراشاند و برای ما از درد بگوید .درد نهفته در آثار او با داروی پناه به طبیعت و توجه به ساخت و ساز بافت درختان و گیاهان، دلالتی است بر ندیدن پیرامون و فرار از رفتارهای انسانی که در اندک فیگورهای درهم تندیده آثارش مشهود است.

امامی‌فر در توصیف آثار استاد بدری عنوان کرد: حجم انبوه رنگ و خراش بر رنگ، ضربه‌های سریع برای تسلط وی بر طبیعت مشهود است و دوری از ساخت و ساز طبیعت‌گونه، آثار ایشان را منحصر بفرد کرده بصورتی که تنهایی و سکوت در ترکیب و غوغای درونش را می‌پوشاند و صورت دلنشین او متمایز از آثار او است و آن حکایتی از درون این هنرمند است.

او افزود: بله ، هنرمند تنهاست و سعی می‌کند تنهاییش را در جمع به نمایش بگذارد و تولیداتش را فریاد کند که متأسفانه این بزرگترین ضعف هنرمندان است. برخی، عامدانه و ناجوان‌مردانه فرضیه هنر به مثابه ابزار را بر آثار هنرمندان نام‌گذاری کردند و متأسفانه این آزمایشگری را انجام دادند.

مدیر گروه گرافیک دانشگاه شاهد گفت: تشکر ویژه‌ای دارم از همت هنرمندان و همراهی نهادهایی که باتلاش شبانه‌روزی توانستن این مجلس را در شأن هاشم برگزار کنند و اندیشه‌های تصویری او را روشن نگهدارند. هاشم  فردی از جامعه هنری ایران بود که در شرایط بیماری سخت دست از کار نکشید و سخاوتمندانه، تجربیات خودش را در معرض دید هنردوستان قرار داد.

او ابراز امیدواری کرد که محافل هنری حتی بصورت بزرگداشت، سببی برای هم‌فکری و رشد جامعه شود و صدمات ناشی از بی‌تخصصی که دچار هنر و هنرمندان شده است را پوشش دهد .

امامی‌فر خاطرنشان کرد: تأسیس خانه  هنرمندان، بازگشایی موزه‌های تعطیل‌شده هنرهای معاصر خوزستان (اهواز و آبادان)، خرید آثار هنری، حق مالکیت معنوی آثار و بیمه هنرمندان، کمک می‌کند که هنرمندان از پیله‌های انزوا خارج شوند و پر و بال خود را بگشایند و  راه مؤثر برای خدمات به جامعه را در پیش بگیرند.

شبی برای پاسداشت زنده‌یاد هاشم بدری در سینما فردوسی اهواز

محمدهاشم بدری (معروف به هاشم بدری)، هنرمند نقاش و صاحب تکنیک بدریسم، صبح روز ۹ مرداد ۱۴۰۳ در منزل خود دار فانی را وداع گفت.

بدری متولد ۱۳۲۵ بود. بدری نقاش جانباز و مبتکر تکنیک نقاشی «بدریسم» است که در فرانسه به ثبت رسید.

عضو انجمن آزاد نقاشان فرانسه، رتبه اول مسابقات نقاشی فرانسه (۱۹۹۸)، رتبه اول مسابقات نقاشی فرانسه (۲۰۰۴)، رتبه اول مسابقات نقاشی فرانسه (۲۰۰۴)، هنرمند برتر صنایع‌دستی ایران از نظر مردم اهواز (۱۳۸۴)، مبتکر تکنیک (کاردک) در نقاشی به‌نام «بدریسم» در کشور فرانسه (۱۹۸۵)، مبتکر آموزش نقاشی به نابینایان (۱۹۹۸) و برپایی ۵۰ نمایشگاه نقاشی در داخل و خارج از کشور از جمله افتخارات بدری است.

این برنامه با تلاش و همت جمعی از هنرمندان هنرهای تجسمی خوزستان و با حمایت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، حوزه هنری خوزستان، بنیاد شهید و امور جانبازان خوزستان، اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اهواز، انجمن موسیقی خوزستان، انجمن چهارده معصوم، جزیره گردشگری ریف و سینما فردوسی اجرایی شد.

شبی برای پاسداشت زنده‌یاد هاشم بدری در سینما فردوسی اهواز

شبی برای پاسداشت زنده‌یاد هاشم بدری در سینما فردوسی اهواز

انتهای پیام/

کد خبر 1403062401490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha