تهیه مقدمات باز زنده‌سازی پوستین‌دوزی ترکمن/ احیای۲۰ رشته صنایع‌دستی بومی گلستان

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان از اختصاص مجوز احیای یک رشته صنایع‌دستی برای چهارمین سال متوالی به استان گلستان خبر داد و گفت: احیا و باز زنده‌سازی رشته «پوستین‌دوزی ترکمن» از ابتدای امسال در برنامه معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان قرار گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا، مریم حاجی‌ابراهیمی با تأکید بر احیای هنر دست زنان و مردان این سرزمین باهدف شناخت بیشتر نسل امروز نسبت به فرهنگ و تمدن کهن خود، گفت: با پیگیری کارشناسان و شناسایی هنرمندان پیشکسوت، تاکنون ۲۰ رشته صنایع‌دستی بومی فراموش‌شده و یا در حال فراموشی استان احیا شد و به‌صورت دوره‌ای در حال آموزش به علاقه‌مندان است.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان خاطرنشان کرد: هر ساله مجوز باز زنده‌سازی ۱۰رشته در حال فراموشی و یا فراموش‌ شده صنایع‌دستی به استان‌ها اعطا می‌شود که استان گلستان با توجه به برخورداری از تنوع قومیتی و تنوع رشته‌های صنایع‌دستی، برای چهارمین سال متوالی مجوز احیای یک رشته را دریافت کرده است، ازاین‌رو احیای رشته «پوستین‌دوزی ترکمن» از ابتدای امسال در برنامه معاونت صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان قرار گرفت.

او بیان کرد: پوستین یکی از قدیمی‌ترین اشکال لباس است که تمام یا قسمت عمده‌ای از آن به‌طور مستقیم از پوست حیوانات پشم‌دار ساخته شده باشد.

حاجی‌ابراهیمی با اشاره به این‌که پوستین‌دوزی قدمتی بیش از ۲۰۰ سال در منطقه دارد و در فصول سرد سال جزو پوشاک اصلی دامداران، کشاورزان در مناطق کوهپایه و دشت استان بوده است، افزود: این لباس از پوست گوسفند تهیه می‌شود و طی فرآیندی قریب به یک ماه تبدیل به پوششی گرم برای فصل سرما می‌شود و مناسب برای مناطق سردسیر و مرطوب است.

او در ادامه یادآور شد: در روستای قره‌ماخر گنبدکاووس و روستاهای اطراف به دلیل قرارگیری در منطقه دشت  شغل اصلی ساکنان دامداری است و از گذشته به تولید انواع پوستین، کلاه (تلپک) پاپوش‌های پوستی و... می‌پرداختند تا نیاز بومیان منطقه را به‌منظور حفظ در مقابل سرما فراهم سازند.

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی گلستان گفت: در حال حاضر تعداد محدودی در سطح منطقه به این فعالیت می‌پردازند و صنعتگرانی که در سطح استان به این هنر-صنعت مشغول‌اند کمتر از ۱۵ نفر است که در فصول سرد سال برحسب سفارش به تولید می‌پردازند.

او افزود: هدف از شناسایی و باز زنده سازی این رشته، معرفی ظرفیت‌های موجود منطقه به بازار مصرف ملی و بین‌المللی و ایجاد اشتغال برای نسل جدید و حفظ میراث معنوی است.

تهیه مقدمات باز زنده‌سازی پوستین‌دوزی ترکمن/ احیای۲۰ رشته صنایع‌دستی بومی گلستان

انتهای پیام/

کد خبر 1403062501541
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha