گمانه زنی تپه تاریخی قوهه در چهارباغ انجام شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز از انجام گمانه زنی در تپه تاریخی قوهه با هدف تعیین عرصه و حریم این منطقه خبر داد.  

به گزارش میراث‌آریا، رحیم خاکی گفت: تعیین عرصه و حریم تپه تاریخی قوهه در شهرستان چهارباغ با هدف بررسی دقیق دوره و توالی تاریخی این تپه و حفاظت از آن به سرپرستی دکتر حمید حریریان و با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور انجام شد.   

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز افزود: یکی از موضوعاتی که امروزه محوطه‌های تاریخی را تهدید می‌کند، گسترش فضاهای شهری و دست‌اندازی به محوطه‌های تاریخی است.  

او ادامه داد: محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی در جای جای استان البرز از این امر مستثنی نیستند و صیانت از حریم تپه‌های تاریخی نیاز به هم‌افزایی بین دستگاهی دارد.  

خاکی ابراز امیدواری کرد که اقداماتی مانند گمانه‌زنی و تعیین عرصه و حریم علاوه بر کمک به حفظ محوطه‌های باستانی، بخشی از سردرگمی مردمی که در حریم محوطه‌های تاریخی قصد ساخت و ساز و احداث مسکن را دارند، برطرف کند.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز افزایش اعتبارات در حوزه تعیین عرصه و حریم و همچنین انجام تملکات در عرصه و حریم محوطه‌ها و تپه‌های تاریخی استان را جزو الزامات برای به ثمر رساندن فعالیت‌ها در این زمینه عنوان کرد.

به گفته خاکی یکی از مزیت‌های مهم گمانه‌زنی و پژوهش در تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی کمک به کشف علمی در مورد تاریخ این استان است.  

تپه باستانی قوهه در سال ۸۲ به شماره ۱۰۸۳۰ در فهرست میراث فرهنگی ملی کشور به ثبت رسید.  

این تپه به دلیل ارتفاع زیاد همیشه مورد توجه اقوام مختلف بوده و به همین دلیل قطعاتی از سفال‌های پیش از تاریخ، تاریخی و دوران اسلامی اطراف و روی آن دیده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062501556
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha