دبیرخانه دائمی جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین در فارسان کار خود را آغاز کرد

فرماندار فارسان گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین در فارسان کار خود را آغاز کرد و تدوین جایزه ملی سردار بی‌بی‌مریم بختیاری برای قدردانی از بانوان فرهیخته ایرانی را در دستور کار قرار گرفت.

به‌گزارش میراث‌آریا، سید هادی صالحی روز یکشنبه ۲۵ شهریورماه ۱۴۰۳ در آیین نکوداشت سردار بی‌بی‌مریم بختیاری به‌مناسبت دومین جشنواره ملی اقوام ایران‌زمین در فارسان تأکید کرد: این جشنواره فرصتی برای گردهمایی اقوام ایرانی در کنار یکدیگر به‌منظور ارائه داشته‌های فرهنگی خود با هدف معرفی و تقویت فرهنگ بومی محلی آمیخته با سنت‌های اصیل ایرانی اسلامی در مقابله با فرهنگ بیگانه است.

فرماندار فارسان نکوداشت سردار بی‌بی‌مریم بختیاری را نکوداشت یک تفکر با اولویت استکبارستیزی دانست و افزود: اقدامات این بانوی بختیاری بسیار تأثیرگذار بود که منادی وحدت بین طوایف بختیاری است.

او تصریح کرد: قدردانی و تجلیل از بانوان فرهیخته در دستور کار قرار دارد و از تمامی فعالان و دست‌اندرکاران دومین جشنواره اقوام ایران‌زمین در فارسان قدردانی می‌کنم.

پریچهر سلطانی یکی از بانوان پژوهشگر چهارمحال و بختیاری و نویسنده کتاب سردار بی‌بی‌مریم بختیاری نیز گفت: این کتاب در فرانکفورت رونمایی و همچنین به زبان عربی ترجمه شده است و باید به این بانوی بختیاری افتخار کرد.

او تأکید کرد: امروز ما وظیفه داریم تا همچون سردار بی‌بی‌مریم بختیاری فرزندانی مانند شهید شیرعلی‌مردان‌خان بختیاری را تربیت کنیم و سردار بی‌بی‌مریم بختیاری حاضر نشد در مقابل ۶هزار لیره انگلیسی تسلیم شود و افرادی که نزد وی پناه آورده بودند را تحویل دهد.

سلطانی افزود: سردار بی‌بی‌مریم بختیاری هیچگاه از بیگانه‌ستیزی و استکبارستیزی کوتاه نیامد و در دوران شیوع فقر و قحطی، کمک‌های فراوانی به فقرا کرد و زنان را از مصرف‌گرایی منع می‌کرد.

پژوهشگر چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: بانوان کارآفرین و فعال در عرصه‌های مختلف ایران اسلامی تحقق خواسته‌های سردار بی‌بی‌مریم بختیاری هستند.

او یادآور شد: سردار بی‌بی‌مریم بختیاری با افراد بزرگی از اقوام مختلف بختیاری، قشقایی، دهکردی و نقاط گوناگون استان ارتباط داشت و به اتحاد اقوام معتقد بود.

نویسنده کتاب سردار بی‌بی‌مریم بختیاری اظهار کرد: برخی از سفرنامه‌نویسان و محققان ایرانی و بین‌المللی در منابع مختلف رشادت‌های سردار بی‌بی‌مریم بختیاری مطالبی را منتشر کرده‌اند.

سلطانی تأکید کرد: اُمید است بتوانیم به‌عنوان سربازانی شجاع برای ایران در کنار مردان تعادل را در زندگی و جامعه رعایت کنیم تا به جامعه‌ای توسعه‌یافته تبدیل شویم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403062601568
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha