شکاف میان برنامه‌ریزی و مدیریت سفر در برنامه‌های گردشگری

برنامــه‌ریــزی، به عنــوان یــک اصــل جامــع در توســعه هــر برنامه گردشــگری در ســطوح محلــی، ملــی و منطقــه‌ای امــری پذیرفتــه شـده اسـت مشــروط بــر آنکــه گام‌هــای مربــوط به اجــرا در فرآیند برنامه‌ریزی در نظر گرفته شــود و برنامـه عملیاتـی بـرای ایـن منظـور تهیـه شود.

وحید امیری معاون گردشگری استان کرمانشاه در یادداشتی نوشت: اگرچــه ایــده‌آل برنامه‌ریــزان آنســت کــه برنامــه بــه همــان شیوه‌ای کــه برنامه‌ریــزی شــده، مــورد اجــرا قــرار بگیرد، امــا در عمــل بــا چالش‌هــای متعــددی مواجــه می‌شــوند و لاجــرم ناچار می‌شــوند بین ایــده آل‌های برنامه و عملیاتــی بودن آن، تصمیم گیـری کننـد چنیــن وضعیتــی، اگر که کنترل شده نباشد، می‌تواند برنامه را از اهداف خود دور کند و یا آنکه سبب اجرای برنامه‌هایی شود که با شرایط واقعی محیط تطابق ندارد. 

در هر دو شکل نتیجه، نا کارآمدی و عدم موفقیت اجرای برنامه را به دنبال دارد و به شکســت برنامه منجر می‌شــود. علیرغــم مطالعاتــی که در زمینه برنامه‌ریــزی و مدیریت اجرای برنامه‌هــای گردشــگری بــه طــور جدا گانــه وجــود دارد، رابطه بین ایــن دو، کمتــر در فرآیند برنامه‌ها مورد توجه بوده اســت. 

برنامه‌ریــزی گردشــگری بیشــتر بــر روی تهیــه برنامه‌هــا و اجــرای آغازیــن برنامه‌هــا تمرکــز دارد و نسبت به آنچه که متعاقبا رخ می‌دهد توجــه انــدک یــا بی توجهــی رخ می‌دهد. از  بین عوامل مختلف موثر در بحث گردشگری از جمله گردشگر، امکانات اقامتی، هر یک از مقاصد قبلی و بعدی ســفر، مقامــات محلــی، محیــط محلــی، جاذبــه‌هــا و آژانس‌هــای مسافرتی و تورگردان‌ها و ... اسکان عنصر کلیدی برنامه‌های گردشگری محسوب می شود ( از دید سازمان جهانی گردشگری، گردشگر شخصی است کــه حداقل یک شــب در مقصــدی که از آن دیــدن می‌کند، اقامت داشـته باشـد.) 

عملکرد ضعیــف مدیریت طرح‌های مربوط به سفر و متعاقب آن اسکان و عدم طراحی ســاز و کار مشخص برای نظارت بر اجرای آن، نحوه تامیــن منابــع مالی طرح و عــدم تعهد مدیریت‌های طــرح به اجرای ً معطوف به طــرح و به‌طور کلی هم‌افزایی موانع اجرای طرح که عمدتا نحوه نظارت بر عملکرد مدیریت‌های طرح است، منجر به انحراف طرح و ایجاد شکاف میان برنامه‌ریزی و اجرای طرح شده است. 

عدم توجه به طرح اســکان مناســب مسافران و گردشگران ســبب ایجاد مشکالت بســیاری در حوزه شــهری، عدم رضایت گردشگران، و افزایــش بــار خدمــات شــهری بیــش از ظرفیــت در مقاصد سفر شــده اســت. بنابرایــن برنامه‌هــای اســکان و خدمات‌رســانی شــهری به عنوان بخش مهمی از نظام برنامه‌ریزی شــهری بایــد مــورد بررســی قــرار گیــرد. 

در همیــن موضوع، یافته‌های ناشــی از بازبینی طرح اسکان ارزان قیمت مسافران می‌تواند راهگشایی برای بازبینی ســایر برنامه‌های شــهری باشد، تا شکاف میان برنامه و اجــرای آن بــه حداقل برســد. بدیــن ترتیــب پیش از آنکه برنامه پیشنهادی به تصویب برسد و مشروعیت قانونی بیابد، باید مدیران در مراحل گوناگون برنامه‌ریزی درگیر شــوند تا اختلاف و شــکاف میــان برنامه‌ریزی و اجرا کاهش یابــد و از تغییر دلخواهانه برنامه توسط مدیران اجرایی در مرحله اجرا جلوگیری شود. 

در خاتمه باید به این نکته توجه کرد، با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه برای اولین بار فصلی به میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اختصاص یافته است، می‌توان امیدوار بود با اختصاص سرفصل‌های اعتباری ویژه در این حوزه اتفاقات بسیار مثبتی رخ بدهد.

همچنین با توجه به اینکه در برنامه هفتم توسعه به افزایش نقش آفرینی تشکل‌های گردشگری در برنامه‌های اجرایی و ضرورت برون سپاری بخشی از وظایف حاکمیتی به بخش خصوصی، می‌توان امیدوار بود که شاهد افزایش خلاقیت در پیشبرد برنامه‌ها و بهبود شرایط موجود بود.

 
 

انتهای پیام/

کد خبر 1403062601604
دبیر مدیر سیستم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha