آغاز به کار انجمن خیران میراث‌فرهنگی خوزستان/ ارسطوزاده رئیس انجمن شد

انجمن خیران میراث‌فرهنگی در خوزستان به‌عنوان بیست‌وهشتمین استان تشکیل و فعال شد.

به‌گزارش میراث‌آریا، آیین آغاز به کار انجمن خیران میراث‌فرهنگی استان خوزستان روز پنجشنبه ۲۹ شهریورماه باحضور فریدون فعالی مشاور قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، محمدحسین ارسطوزاده مدیرکل میراث‌فرهنگی خوزستان، معاونان مدیرکل، برخی سرمایه‌گذاران و فعالان میراث‌فرهنگی استان در اهواز برگزار شد.

طی این مراسم و با ابلاغ حکم صادر شده از سوی علی دارابی قائم‌مقام وزیر و رئیس هیئت‌مدیره و مدیرعامل انجمن خیران میراث‌فرهنگی کشور، محمدحسین ارسطوزاده به‌عنوان رئیس این انجمن خیران میراث‌فرهنگی استان خوزستان منصوب و حکم خود را دریافت کرد.

مشاور عالی معاون میراث‌فرهنگی کشور در این آیین با تشریح اهداف انجمن خیران میراث‌فرهنگی گفت: استفاده از ظرفیت‌های مادی و معنوی خیران و مشارکت مردم برای حفظ، احیا و صیانت از میراث‌فرهنگی از جمله بناهای تاریخی، موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و به طور کلی مشارکت مردم در استفاده از ظرفیت‌های میراثی برای طرح‌هایی که در بخش میراث‌فرهنگی وجود دارند، از جمله موضوعاتی است که این انجمن دنبال خواهد کرد.

فریدون فعالی ادامه داد: برای رسیدن به اهداف باید در وهله اول بانک اطلاعاتی جامعی از خیرانی که به هرشکل علاقه‌مند به میراث‌فرهنگی هستند و همچنین از طرح هایی که مدنظر هستند تهیه کنیم تا از این ظرفیت به‌خوبی استفاده کنیم.

او با بیان این‌که استان خوزستان بیست‌وهشتمین استانی است که دفتر نمایندگی انجمن خیران میراث فرهنگی در آن تشکیل شده است، افزود: در این نشست که جمعی از خیران هم در آن حضور داشتند، احکام اعضای انجمن صادر و به آن‌ها اهدا شد که انتظار داریم از ظرفیت خیرانی که در این انجمن حضور فعال دارند و بنگاه‌های اقتصادی به‌خوبی استفاده شود تا بتوانند هماهنگی‌های لازم را به وجود آورده و زبان گویای میراث‌فرهنگی برای تبیین و اشاعه فرهنگ آن باشند.

مشاور عالی قائم‌مقام وزیر میراث‌فرهنگی کشور با تأکید بر این‌که در اهداف این انجمن ترسیم شده است که بتوانیم از ظرفیت‌های مادی و معنوی خیران استفاده کنیم، تصریح کرد: برای اجرای برنامه‌های این انجمن در استان باید بانک اطلاعاتی تشکیل شود، اماکن شناسایی و بسته حمایتی نیز برای آن‌ها تعریف شود و سپس از ظرفیت خیران برای اجرای اهداف مدنظر استفاده کرد.

او اضافه کرد: باید از ظرفیت بنگاه‌های اقتصادی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی بهره برد.

فعالی گفت: بهره‌مندی از تجربیات فنی و مشاوره‌های تخصصی خیران صاحب‌نظر و شاخص در حوزه میراث‌فرهنگی و همچنین فراهم‌سازی زمینه دریافت منابع مالی و یا هدایای اموال منقول و غیرمنقول در اختیار دوستدار میراث‌فرهنگی، تشکیل بانک اطلاعاتی و آماری از خیران و معرفی توانمندی‌های آنان، تشکیل بانک اطلاعاتی آماری از محوطه‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی، اموال منقول و غیرمنقول نیازمند مرمت، احیا و حفظ نگهداری میراث‌فرهنگی ناملموس در خطر و نیازمند پاسداری فوری، از جمله برنامه‌های انجمن خیران در استان‌هاست.

همچنین در این مراسم، احکام اعضای انجمن خیران میراث‌فرهنگی استان خوزستان به آن‌ها ابلاغ شد.

انجمن خیران میراث‌فرهنگی چهارم آذر ۱۴۰۲ فعالیت رسمی خود را در سطح ملی آغاز کرد و اکنون دفتر نمایندگی آن در شماری از استان‌ها از جمله همدان، گلستان، مازندران، گیلان، خراسان شمالی و رضوی، البرز، قزوین و شهریور ۱۴۰۳ در خوزستان تشکیل شده است. این انجمن در راستای نجات‌بخشی و کمک به مرمت و حفاظت میراث تاریخی و فرهنگی کشور شکل گرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403063101862
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha