غار نخجیر، آیینه تمام نمای زیستن در قلب زمین با قدمت ۷۰ میلیون سال/ غار زنده ایران

غار آهکی نخجیر دلیجان یکی از آن معدود زیبایی‌های طبیعی و خدادادی این استان است که اگر برای یک بار سفر کنید شما را آنچنان مجذوب می‌کند که از بارها و بارها سفر در این غار قندیل بسته زنده لذت می‌برید.

میراث آریا: غار آهکی نخجیر دلیجان یکی از آن معدود زیبایی‌های طبیعی و خدادادی استان مرکزی است که اگر برای یکبار به آن آن سفر کنید شما را آنچنان مجذوب می‌کند که از بارها و بارها سفر در این غار قندیل بسته زنده لذت ببرید، گویی برای اولین بار است که پا در این غار طبقاتی می‌گذارید.

برای ورود به این غار تو در تو و نمناک باید پله‌ها را آرام طی کرد تا با عبور از بیش از ۵۰ پله زیرزمینی به درون غار راه بیابید، بوی نم و صدای چیک چیک قطرات آب و قندیل‌های آهکی زنده همه و همه شما را به دورانی سوق می‌دهد که آبا و اجدادمان زندگی را در غارها به سر می‌بردند.

در نگاه اول مجذوب دیواره‌های قندیل بسته، طاقچه‌ها و پله‌ها، دالان‌ها و راهروهای پیچ در پیچ می‌شوید و سفری رویایی و خاطره‌انگیز را با تمام وجود تجربه می‌کنید، سفری بدون کوله بار، خالی و سبک، با پای پیاده و بدور از هرگونه استرس، سفری به یادماندنی.

غار نخجیر، آیینه تمام نمای زیستن در قلب زمین با قدمت ۷۰ میلیون سال


در نگاه بعدی مجذوب اشکال ایجاد شده آهکی در غار می‌شوید، اشکالی همچون گل کلم، کبوتر، لاک پشت، کرگدن و اشکالی دیگر شبیه شده به انسان و یا حیوانات، قندیل‌هایی که به مرور زمان و طی قدمت ۷۰ میلیون سال شکل گرفته و اینک با گذشت تمام این سال‌ها هنوز پابرجا ادامه حیات می‌دهد، بر جاذبه‌های این غار می‌افزاید و توریست‌ها و بازدیدکنندگان را به تالارها و دالان‌های پیچ در پیچ غار فرا می‌خواند.

غار نخجیر دلیجان را باید از جاذبه‌های طبیعی و زیبایی‌های منحصر به فرد استان مرکزی دانست، غاری که شاید مشابه آن در دنیا هم نباشد، غاری واقع شده در ۱۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دلیجان، غاری آهکی، زیبا، مملو از جاذبه و سرشار از حس سرزندگی و حس بودن، حس زیستن و حس زندگانی، غار نخجیر را باید آیینه تمام نمای زیستن در قلب زمین دانست.

نخجیر، غاری که هنوز نفس می‌کشد، میزیید و زندگانی می‌کند و می‌همانانش را با ترانه صدای چکیدن قطرات آب و بوی نم باران‌زده زمین و دیواره‌های آهکی و قندیل بسته پذیرا می‌شود.

غار نخجیر، آیینه تمام نمای زیستن در قلب زمین با قدمت ۷۰ میلیون سال


غار نخجیر، غاری که قدم‌هایتان بر روی زمین نمناکش از ابتدای پله‌ها تا انتهای غار که دریاچه‌ای کوچک و زیبا را در دل خود از آب‌های زیرزمینی جای داده است، می‌خرامد، آهسته و پیوسته گام برمی دارد تا مبادا چشم‌هایتان از دیدن جاذبه و زیبایی‌های بی‌نظیر نخجیر محروم بماند.

غار نخجیر هنوز به طور کامل خود را بروز و ظهور نداده و در انتظار کشف کامل و بروز زیبایی‌های دیگرش مانده است تا بار دیگر قدرتی از پروردگار را به رخ بکشد و جاذبه‌ای دیگر را از دل اعماق زمین ظاهر کند.

حتی قصه نامگذاری نخجیر هم جذاب است، چرا که در گذشته شکارچیان و حاکمان هنگام شکار در این منطقه با هدایت شکار به سمت غار، موفق به انجام شکاری ماندگار می‌شدند.

تالار چهلستون مملو از رنگ‌های جذاب، تالار زیبایی‌ها، باغ وحش، دریاچه، چهل‌چراغ، برزخ و سفره عروس را در غار نخجیر باید با عمق وجود دید، در آغوش خیال کشید و با چشمانی باز رویایی زیبا را درون آن‌ها ساخت.

غار نخجیر، آیینه تمام نمای زیستن در قلب زمین با قدمت ۷۰ میلیون سال


بخش گسترده‌ای از دیوارهای غار نخجیر دلیجان از رسوبات آهکی و باقی از دیواره‌های سنگی تشکیل شده‌اند، ترکیبی منحصر به فرد برای خلق غاری زنده و پویا در دل طبیعت بکر استان مرکزی، غار نخجیر نراق در دامنه کوه تخت و در منطقه‌ای به نام «چال نخجیر» واقع شده است.

غار سه طبقه نخجیر شما را به زندگی ساده نیاکانتان توام شده با عطر زندگی طبقاتی و آپارتمانی حال سوق می‌دهد، سه طبقه زیر زمین، شبیه به آپارتمان‌هایی که به دست بشر ساخته شده و این هنر و قدرت طبیعت است که بدون دخالت ذهن انسان درست سه طبقه زیرزمین هنوز زیست می‌کند.

قدمت نخجیر را باید به دوره سوم زمین‌شناسی اختصاص داد که در روزهای پایانی سال ۱۳۶۷ خورشیدی در پیچ و خم یک انفجار، آن هم برای اجرای طرحی عمرانی، رخ نمود.

غار نخجیر، آیینه تمام نمای زیستن در قلب زمین با قدمت ۷۰ میلیون سال


نخجیر آنقدر آرام، جذاب و سازگار با طبیعت است که در تابستان خنک و در زمستان گرم است، همین قدر متین، همین قدر بی‌آلایش و همین قدر خاکی، این است راز زنده بودن نخجیر، سازگاری با بطن طبیعت، سازگاری با چهارفصل بهار، تابستان، پاییز و زمستان.

غار آهکی نخجیر را باید از نزدیک دید، لمس کرد، بویید و با عمق وجود در آغوش گرفت، نخجیر را باید زندگی کرد تا به عمق این همه حسن و جمال پی برد.

گزارش از سایه قهیه‌ای 

انتهای پیام/

کد خبر 1403070200084
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha