شب فرهنگی «استان گلستان و قزاقستان» در گرگان برگزار می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان از برگزاری شب فرهنگی «استان گلستان و قزاقستان» در راستای تقویت پیوندهای فرهنگی هم‌زمان با هفته گردشگری در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمدجواد ساوری گفت: گلستان به‌عنوان گنجینه اقوام ایران‌زمین و نگارستان اقوام شناخته‌ شده و برخورداری این استان از صنایع‌دستی، فرهنگ، پوشش، گویش و غذاهای سنتی اقوام مختلف موجب شده تا ظرفیت‌های بالایی درزمینه گردشگری فرهنگی داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان افزود: یکی از اقوامی که به‌صورت ویژه در گلستان ساکن هستند و می‌توان جنبه‌های مختلف زیست آنان را از البسه سنتی و صنایع‌دستی تا آداب‌ورسوم و فرهنگشان مشاهده کرد، قوم قزاق است.

او خاطرنشان کرد: در دیداری که روزهای گذشته با یربول احمدوف سرکنسول جمهوری قزاقستان در گرگان، داشتم در راستای توسعه روابط دوسویه با توجه به اشتراکات دینی، فرهنگی و سیاسی و حضور تقریبی ۱۰ هزارنفری قزاق‌ها در استان گلستان، پیشنهاد برگزاری «شب فرهنگی استان گلستان و قزاقستان» را هم‌زمان با هفته گردشگری مطرح کردم و مقرر شد این آیین فرهنگی روز هشتم مهرماه سال جاری در شهر تاریخی استرآباد(گرگان) برگزار شود.

ساوری تأکید کرد: برنامه‌های فرهنگی چون شب فرهنگی می‌تواند به شناخت بیشتر ملت‌ها از یکدیگر کمک کند و می‌توان از این فضا برای ارتباطات پایدار و توسعه مودت استفاده کرد.

مدیرکل  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان در ادامه گفت: شب فرهنگی «استان گلستان و قزاقستان» در راستای تقویت پیوندهای فرهنگی، معرفی آداب‌ورسوم، صنایع‌دستی و موسیقی ایران و قزاقستان با حضور مقامات و مسئولان وزارت امور خارجه و هیئتی فرهنگی، سیاسی از قزاقستان، مقامات و مسئولان استان گلستان، جوامع گردشگری. هنرمندان و صنعتگران صنایع‌دستی و با برنامه‌های متنوع ازجمله گروه‌های موسیقی، هنرمندان صنایع‌دستی، اجرای کارگاه صنایع‌دستی و برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و... در محل مدرسه تاریخی تقوی در محله سرچشمه شهر تاریخی استرآباد(گرگان) برگزار می‌شود.

او تصریح کرد: توسعه روابط منطقه‌ای جزو اصول راهبردی دولت جمهوری اسلامی ایران است و برگزاری برنامه‌های فرهنگی مانند شب‌های فرهنگی می‌تواند به‌ویژه در سطح منطقه‌ای به ارتباطات هر چه بیشتر کشورها کمک کند.

شب فرهنگی «استان گلستان و قزاقستان» در گرگان برگزار می‌شود

انتهای پیام/

کد خبر 1403070200101
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha