کشف یادداشت ۲۰۰ ساله یک باستان‌شناس

گروهی از دانشجویان داوطلب در حفاری باستان‌شناس در شمال فرانسه شی غافلگیرکننده‌ای از گذشته را کشف کردند که متعلق به یک باستان شناس است.

به‌گزارش میراث آریا، اعضای یک تیم حفاری داوطلب متشکل از دانشجویان در شمال فرانسه، با غربال کردن بقایای یک دهکده باستانی روی صخره‌های نزدیک منطقه دیپه در فرانسه، گلدانی سفالی حاوی یک فلاسک کوچک شیشه‌ای را کشف کردند. 

گیوم بلوندل، سرپرست تیم باستان‌شناسی می‌گوید: یک نوع شیشه‌ای بود که زنان دور گردن خود می‌انداختند و حاوی نمک‌های معطر بود. درون بطری حاوی پیامی روی کاغذ بود که با نخ بسته شده بود. 

بعد از باز شدن کاغذ، متن زیر به دست آمد: 

«پی. جی. فرت، اهل دیپه، عضو جوامع مختلف روشنفکری، در ژانویه ۱۸۲۵ کاوش‌هایی را اینجا انجام داد. او تحقیقاتش را در این منطقه وسیع به نام اردوگاه سزار ادامه می‌دهد.» 

کشف یادداشت ۲۰۰ ساله یک باستان‌شناس

فرت یک شهروند برجسته بود و سوابق شهرداری تأیید می‌کند که او نخستین حفاری را اینجا ۲۰۰ سال پیش انجام داده است. 

بلوندل در ادامه می‌گوید: یک لحظه واقعا جادویی بود. ما خبر داشتیم در گذشته کاوش‌هایی اینجا انجام شده، اما یافتن این پیام مربوط به ۲۰۰ سال پیش به راستی شگفت‌انگیز بود.

او ادامه داد: گاهی این کپسول‌های زمانی را می‌بینید که نجاران حین ساختن خانه‌ها بجا گذاشته‌اند. اما این چیزها در نزد باستان‌شناس‌ها بسیار نادر است. بیشتر آن‌ها ترجیح می‌دهند ردی از خود بجای نگذارند.

دستور حفاری اضطراری به دلیل فرسایش صخره در نقطه‌ای درست در شمال دیپه صادر شد. در حال حاضر، بخش قابل‌توجهی از شهر یا روستای قدیمی ناپدید شده است. 

سرپرست تیم باستان‌شناسی همچنین اضافه کرد: ما خبر داشتیم این یک روستای باستانی است. چیزی که نمی‌دانیم اینست که داخل روستا چه گذشته. آیا مکان مهمی بوده؟ 

در هفته‌ای که از آغاز حفاری گذشته، چندین اثر باستانی از دوره گالی (فرانسه پیش از دوره تسلط روم) که عمدتاً قطعات سفالی حدود ۲۰۰۰ سال پیش هستند، کشف شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070200136
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha