رنگ‌های اصلی نقش برجسته‌های معبد ادفوی مصر رونمایی شد

پروژه بازسازی معبد ادفو در مصر، رنگ‌های اصلی کنده‌کاری‌های داخلی معبد را بازسازی کرده است.

به‌گزارش میراث آریا، ادفو یکی از معبدهای متعددی بود که در زمان پادشاهی بطلمیوسی ساخته شد و در ساحل غربی رود نیل در ادفو در مصر علیا قرار داشت. ساخت و ساز در زمان سلطنت بطلمیوس سوم اورگیت (۲۴۶ تا ۲۲۲ قبل از میلاد) آغاز شد و در سال ۵۷ قبل از میلاد در زمان بطلمیوس دوازدهم اولیتس تکمیل شد.

این معبد که به هوروس تقدیم شده است، برخی از بهترین کتیبه‌ها و کنده کاری‌ها را بر روی دیوارهای داخلی خود دارد که به مصرشناسان بینش ارزشمندی از زبان، اساطیر و مذهب در دوره هلنیستی ارائه می‌دهد.

به دنبال آزار و شکنجه بت‌پرستان توسط تئودوسیوس اول و فرمان او در سال ۳۹۱ پس از میلاد مبنی بر ممنوعیت عبادت غیرمسیحی در سراسر امپراتوری روم، معبد ادفو به عنوان یک بنای مذهبی نقش خود را از دست داد و برخی از نقش برجسته‌های کنده‌کاری‌شده توسط پیروان مسیحی با خاک یکسان شد.

به عنوان بخشی از یک ماموریت مشترک باستان‌شناسی بین شورای عالی باستان‌شناسی و دانشگاه وورتسبورگ آلمان، باستان‌شناسان بسیاری از کنده‌کاری‌ها را بازسازی کرده‌اند تا رنگ‌های نقاشی شده را به حالت اولیه خود نشان دهند.

رنگ‌های اصلی نقش برجسته‌های معبد ادفوی مصر رونمایی شد

پروژه مرمت سقف و دیوارهای معبد همچنین مناظر رنگارنگ و نوشته‌های موبدان به خط دموتیک را نمایان کرده است. علاوه بر آن آثاری از طلای نیز که بر روی کنده کاری‌های جواهرات و نشان‌های سلطنتی و همچنین اجساد خدایان از پانتئون مصر باستان کشیده شده بود نیز یافت شد.

به گفته احمد عبدالنبی، ناظر پروژه تیم مرمت، کثیفی‌های چسبیده روی سطوح، بقایای پرندگان، خاک و حلزون‌ها و همچنین تجمع املاح را پاکسازی کرد و در نتیجه بقایای رنگ‌های اصلی ظاهر شد. تا پیش از  این، تمام نقش‌های برجسته زیر خروارها کثیفی و خاک پوشانده شده بود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070300200
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha