تشریح آخرین وضعیت بیست و هفتمین پرونده ثبت بین‌المللی تالاب گهر

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان آخرین وضعیت بیست و هفتمین پرونده ثبت بین‌المللی تالاب گهر را تشریح کرد.

به گزارش میراث آریا، علی سالاروند گفت‌: پس از بیش از یک سال تلاش مستمر موضوع ثبت دریاچه گهر در کنوانسیون بین المللی تالاب‌ها (پس از اخذ موافقت‌های لازم از تمامی دستگاه‌های مرتبط)، برای وزارت امور خارجه ارسال و پس از طی مراحل داوری این مهم انجام خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان ادامه داد: از سال ١۹۶٢ ایده‌ای مبنی بر ایجاد معاهده بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها شکل گرفت اما عملا ۸ سال طول کشید تا چنین ایده روشنفکرانه‌ای تحقق یابد.

او اضافه کرد: تا سال ١۹۷١، چندین نشست هم‌اندیشی بین دست‌اندرکاران و مسئولان محیط زیست برخی کشورهای جهان برگزار شد تا اینکه سرانجام در سال ١۹۷١ (سال ١٣۴۹) با تلاش کشور ایران، این امر تحقق یافت.

سالاروند یادآور شد: در اولین جلسه این کنوانسیون در همان سال رؤسای محیط زیست ١۸ کشور جهان و مسئولان برخی نهادهای غیردولتی بین‌المللی از جمله فائو، یونسکو، IUCN و WWF را در شهر رامسر در ایران گرد هم جمع شدند تا سند کنوانسیون حفاظت از تالاب‌های جهان را نهایی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان افزود: این کنوانسیون هم‌اکنون ۲۴۱۲ تالاب به وسعت بیش از ۲۵۴ میلیون هکتار را پوشش می‌دهد. بریتانیا با ۱۷۵ تالاب بیشترین تعداد و کانادا با ۱۳میلیون هکتار بیشترین وسعت از تالاب‌های خود را تحت پوشش این معاهده درآورده‌اند.

او گفت: میزبانی ایران در انعقاد چنین پیمانی در شهر رامسر در روز ١۳ بهمن ماه ۱۳۴۹ موجب شد تا نام رامسر بر کنوانسیون بین‌المللی حفاظت از تالاب‌ها نقش ببندد و پرچم پیشرفته‌ترین کنوانسیون زیست محیطی جهان در مقر دائمی این کنوانسیون در شهر گلندِ سوییس با نام رامسر مزین شده است.

سالاروند اظهار امیدواری کرد: با توجه به اینکه از سال ۱۳۴۹ تا کنون فقط ۲۶ تالاب کشور ایران توانسته‌اند در کنوانسیون بین المللی تالاب‌ها ثبت شوند، تالاب گهر لرستان بتواند به‌عنوان بیست و هفتمین تالاب ایران و اولین تالاب استان لرستان در رامسر سایت ثبت شود. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اظهار کرد: طرح مدیریت زیست بومی تالاب‌های لرستان در سال گذشته نیز پس از شش سال بلاتکلیفی در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان با رای همه اعضای شورا تصویب شده است.

او گفت: ارزش اکولوژیک تالاب‌ها ۱۰ برابر جنگل‌ها و ۲۰۰ برابر زمین‌های زراعی است و تمام تلاش‌ها برای حفاظت از این اکوسیستم‌های بی‌نظیر در دستور کار مسئولین لرستان قرار دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070400236
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha