۱۱۰۰ لوح تاریخی به کشور بازگردانده شد  

بخشی از الواح هخامنشی ایران که در موسسه شرق‌شناسی شیکاگو نگهداری می‌شد به کشور بازگشت.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، این تعداد الواح هخامنشی هم‌زمان با بازگشت مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری کشورمان از آمریکا به ایران بازگشت و قرار است تحویل موزه ملی ایران شود.

این ششمین مرحله از بازگشت الواح هخامنشی ایران از آمریکا است و در این مرحله ۱۱۰۰ قطعه لوح هخامنشی به کشور استرداد شد.

در مراسم تحویل و استرداد این الواح هخامنشی علی دارابی قائم‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی و تعدادی از مدیران وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حضور داشتند.

الواح را در سال ۱۳۱۳ شمسی در تخت جمشید کشف کردند و این لوح‌ها با موافقت دولت وقتِ ایران در ۵۰ صندوق چوبی شامل حدود ۲۰۰۰ جعبه‌ مقوایی و چند پیت نفتی که در تخت جمشید به پارافین آب‌ شده آغشته شده بودند، از طریق بوشهر به آمریکا و برای مطالعه و بررسی به دانشگاه شیکاگو امانت داده شد و قرار بود بعد از اتمام‌ مطالعات هم به ایران مسترد شود.

در سال‌های بعد روند استرداد و انتقال این اشیا به کشور با موانعی روبه‌رو شد اما ایران موفق شد با پیگیری حقوقی و در پنج مرحله بخشی از این الواح را به ایران برگرداند و امشب ششمین مرحله استرداد و انتقال این الواح هخامنشی است.

این لوح‌ها با رایزنی‌های گسترده و فشرده وزارت امور خارجه، مرکز امور حقوق بین الملل ریاست جمهوری و وزارت میراث‌فرهنگی در هماهنگی با مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو به کشور باز می‌گردد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070500366
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha