آغاز عملیات مرمت قلعه تاریخی محمدیه شهرستان نائین

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین از آغاز عملیات مرمت قلعه تاریخی محمدیه این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، محمود مدنیان گفت: قلعه تاریخی محمدیه بر فراز کوهی معروف به قلعه بنا شده و از دوران پیش از اسلام به‌عنوان قلعه دفاعی محله محمدیه از توابع شهرستان نائین مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین افزود: این قلعه در دوره معاصر و پس از تخلیه کامل، بر اثر عوامل طبیعی در قسمت‌های مختلف دچار فرسایش و آسیب‌هایی شده بود که کارشناسان این اداره با تهیه پرونده ثبتی و در قدم اول این قلعه تاریخی را در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی ثبت کرده و سپس با پیگیری‌های فراوان در سال ۱۴۰۲ مالکیت این اثر تاریخی به نام وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ثبت شد.

او تصریح کرد: در حال حاضر و با جذب اعتبارات مرمتی، در مرحله اول عملیات مرمت این قلعه تاریخی شامل استحکام‌بخشی دیوارها با خشت در برج‌ها و دیوار ضلع غربی، ساماندهی ناودان‌ها و شیب بندی مناسب آبراه‌ها، اجرای اندود کاه‌گل برج‌ها و دیوار ضلع غربی آغاز شده است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان نائین گفت: این قلعه تاریخی با ۱۴۰۰ مترمربع مساحت به دلیل موقعیت قرارگیری خاص آن و تسلط و نزدیکی به اکثر جاذبه‌های تاریخی و مناظر طبیعی منطقه، ظرفیت فراوانی به‌منظور سرمایه‌گذاری و تبدیل به یک مجموعه گردشگری را داراست.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070700461
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha