اشاعه فرهنگ صلح با تأمل در پویایی جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی آذربایجان‌شرقی/ راه‌حل ارتقای همزیستی مسالمت‌آمیز انسان با طبیعت در طبیعت‌گردی نهفته است

معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به نقش منحصربه‌فرد جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی این استان در اشاعه فرهنگ صلح، تأکید کرد که طبیعت‌گردی به عنوان یک راه‌حل مناسب برای ارتقاء همزیستی مسالمت‌آمیز انسان با طبیعت شناخته می‌شود و این نوع گردشگری، فرصتی برای ایجاد ارتباطات اجتماعی و فرهنگی فراهم کرده و به ارتقاء همزیستی مسالمت آمیز انسان با طبیعت می‌انجامد.

علیرضا بایرام‌زاده معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با میراث آریا اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی با جغرافیای متنوع، فرهنگ غنی و اقوام گوناگون، یکی از مهم‌ترین مناطق ایران برای تقویت گردشگری صلح‌محور است. این استان به‌واسطه موقعیت جغرافیایی استراتژیک خود در منطقه قفقاز و آسیای میانه، همواره نقش مهمی در تعاملات فرهنگی، تجاری و تاریخی ایران با دیگر کشورهای همسایه داشته است. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر جاده ابریشم، محلی برای حضور تمدن‌های مختلف بوده و وجود هفت اثر ثبت جهانی شده گواه این است که آذربایجان‌شرقی در فرهنگ و تمدن جهان نیز تأثیر بسزایی ایفا کرده است.

معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: آذربایجان‌شرقی با دارا بودن مناطق کوهستانی مانند قله‌های سهند و سبلان، جنگل‌های ارسباران و رودخانه‌های پرآب، طبیعتی بکر و چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد. این تنوع جغرافیایی به گردشگران فرصتی می‌دهد تا از جاذبه‌های مختلف طبیعی بازدید کرده و در محیطی آرام و امن به فعالیت‌های تفریحی بپردازند. گردشگری طبیعی با تأکید بر صلح و آرامش در محیط زیست، می‌تواند به کاهش تنش‌های روانی افراد و ارتقاء همزیستی مسالمت‌آمیز میان انسان و طبیعت کمک کند.

او با اشاره به اهمیت جاذبه‌های تاریخی استان در تأثیرگذاری بر تنوع‌فرهنگی موجود در کشور پهناور ایران گفت: میراث تاریخی ارزشمند و آثار فرهنگی بی‌نظیر آذربایجان‌شرقی، از جمله مسجد کبود تبریز، بازار تاریخی تبریز و روستای کندوان، به‌عنوان نمادی از تمدن دیرینه ایران شناخته می‌شوند که بازدید از این آثار به این فرصت را برای گردشگران مهیا می‌کند تا با تاریخ مشترک این منطقه آشنا شوند و ارزش‌های انسانی مشترک را تجربه کنند. بنابراین می‌توان اینگونه استنباط کرد که تقویت گردشگری فرهنگی در این منطقه می‌تواند به ایجاد گفت‌وگوی فرهنگی میان اقوام مختلف و ترویج احترام به تنوع فرهنگی کمک کند.

بایرام‌زاده در خصوص اهمیت توجه به تنوع تاریخی و منشاء بناهای تاریخی موجود در این استان اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی نمونه‌ای از همزیستی مسالمت‌آمیز میان ادیان مختلف در طول تاریخ بوده است. این تنوع قومی و فرهنگی ظرفیت بزرگی برای ترویج صلح و تفاهم دارد. بازدید از اماکن مذهبی ارامنه، مانند کلیسای سنت استپانوس، می‌تواند به تقویت تعاملات بین‌المللی و همبستگی بین ادیان کمک کند.

معاون گردشگری آذربایجان‌شرقی در پایان صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: با توجه به این ظرفیت‌ها، توسعه گردشگری صلح‌محور، با ایفای نقشی مؤثر در تقویت همبستگی ملی، به افزایش همبستگی قومی و دینی و ترویج تفاهم بین‌المللی به الگویی برای تعاملات فرهنگی و صلح‌آمیز در سطح ملی و بین‌المللی منجر شده و در نهایت آذربایجان‌شرقی می‌تواند به یکی از کانون‌های گردشگری صلح‌محور در ایران و منطقه تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403070700505
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha