گردشگری، موثرترین سلاح صلح

حضور اقوامی از سرتاسر جهان در یک گردهمایی عظیم انسانی و آیینی در سنگ‌نگاره تخت جمشید، بزرگترین آلبوم سنگی جهان برای روایت و تایید بر صلح‌دوستی و مهرورزی ایرانیان است.

محمد ثابت اقلیدی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در یادداشتی نوشت: تمدن، زاییده تفکر و نیاز است و صلح و دوستی، زاییده فرهنگ و انسانیت. حال اگر تمدن‌ها، سفیران صلح و مردم‌شناسی شوند، جهانی عاری از خشونت و جنگ، میزبان ساکنان آن می‌شود.

برای شناخت تمدن‌های اصیل، میراث‌های کهن و آداب ماندگار در هر گوشه‌ای از جهان، گردشگری و سفر به وجود آمد، تا همه جهانیان با شناخت از ریشه‌های مشترک انسانی و فرهنگی، خود را به هم نزدیک و نزدیک‌تر احساس کنند.

گردشگری زبان مشترکی است که می‌تواند موثرترین و پرنفوذترین سفیر صلح میان مردم جوامع با فرهنگ و زبان‌های متنوع و مختلف باشد.

گردشگری و صلح‌دوستی دو مفهوم مهم و مرتبط با یکدیگر هستند که می‌توانند به ترویج همزیستی مسالمت‌آمیز و فهم متقابل میان فرهنگ‌ها کمک کنند. گردشگری به عنوان یک صنعت جهانی، فرصتی برای تبادل فرهنگی و اقتصادی فراهم می‌آورد. این صنعت می‌تواند به تقویت ارتباطات بین‌المللی و ایجاد فرصت‌های شغلی در جوامع کمک شایانی کند.

صلح‌دوستی، به معنای ترویج صلح، همزیستی مسالمت‌آمیز و احترام به تفاوت‌هاست که در آیینه صنعت گردشگری به بهترین وجه ممکن قابل مشاهده است و گردشگری می‌تواند به عنوان یک ابزار برای ترویج این ارزش‌ها عمل کند. 

با سفر به مناطق مختلف و آشنایی با فرهنگ‌ها و سنت‌های متفاوت، افراد می‌توانند درک بهتری از یکدیگر پیدا کنند و به کاهش تعصبات و تنش‌ها کمک کنند.

صلح دوستی را از نقش و نگار پوشش‌های سنتی و بومی مردمان هر کشوری می‌توان لمس کرد.

در طنین هر نغمه‌ای که از هر گوشه‌ای از جهان بلند می‌شود، گوش و زبان فطرت انسان‌ها برای درک آن به جنبش در می‌آید، زیرا که صفیری دلنشین و پیامی جهانی را مخابره می‌کند.

گردشگری بر پایه سنت‌ها، آداب‌ها و آیین‌ها تا موسیقی و شعر و ادبیات، ملموس‌تر و لطیف‌تر گسترش می‌یابد. این همان خاصیت گیرا و جذاب این ظرفیت جذاب و پویا است که اگر چه صنعتی جهانی و امروزی است، اما در واقع یک پل ایستا و ماندگار میان ملت‌ها در همه اعصار و دوران‌ها است. 

و اما ایران، مهد تمدن و فرهنگِ ریشه داری است که از قرن‌های گذشته تا به امروز به عنوان خورشید تابان فرهنگ و هنر و اقیانوسی از سرمایه‌های عظیم میراث‌فرهنگی جهان به شمار می‌آید. اما  برگزیده‌ترین سوغات این دیار کهن در کنار آنچه از هر شهر و روستایش می‌توان تحفه برداشت، صلح و مردم‌داری و مهرورزی است که صادقانه تقدیم می‌شود. 

صلح دوستی را در سنگ‌نگاره‌های تخت‌جمشید می‌توان به چشم دل و جان دید و آن را سرلوحه گردشگری قرار داد. 

حضور همه اقوام از سرتاسر جهان در یک گردهمایی عظیم انسانی و آیینی، با برجستگی سوغات‌ها ، لباس‌ها و زیبایی و تنوع آیین‌های خاص، بزرگترین آلبوم سنگی جهان برای روایت و تایید بر صلح‌دوستی و مهرورزی ایرانیان است.

هر نام و نشان و هنری که در این دیار برگرفته از فرهنگ و ادبیات و میراث‌فرهنگی است، مُهر صلح طلبی ایرانیان را برخود حک کرده است و درهر کجای جهان که نامی از آن برده شود، صلح‌دوستی ایرانیان را عرضه می‌کند. 
باید از گردشگری به عنوان موثرترین سلاح صلح جهانی نام برد و بیشترین بهره را گرفت. اگر امروز در جهان خشونت و جنگ،کام انسان‌ها را تلخ کرده است و فرهنگ و تاریخ و تمدن را نیز قربانی خود کرده، به دلیل عدم شناخت مردم و جوامع از ریشه‌های مشترک فرهنگی، هنری و آیینی همنوعانشان است.

اگر گردشگری صدای صلح‌دوستی شود، جنگ و خشونت از جهان رخت بر می‌بندد. ارتباط ملت‌ها در گردشگری به معنای تبادل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی از طریق سفر و گردشگری است . 
این ارتباطات می‌توانند تأثیرات مثبتی روی جوامع مختلف داشته باشند.

با این رویکرد گردشگری می‌تواند به عنوان یک رسانه گویا و مؤثر برای ایجاد ارتباطات مثبت میان ملت‌ها و ترویج صلح و دوستی اثرگذاری فراوانی داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071100868
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha