آینده توسعه گردشگری آذربایجان‌شرقی در دستان اینفلوئنسرهای فضای‌مجازی/ ارتباط دوسویه اعتمادآمیز میان گردشگران و مقصدهای گردشگری از طریق اینفلوئنسرها

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اهمیت روزافزون فضای دیجیتال در صنعت گردشگری اظهار داشت: طی سال‌های اخیر، اینفلوئنسرهای حوزه گردشگری نقش بی‌بدیلی در معرفی جاذبه‌های تاریخی و طبیعی استان ایفا کرده‌ و با تولید محتوای حرفه‌ای و بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود در پلتفرم‌های دیجیتال، توانسته‌اند جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این استان را به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری برتر کشور به مخاطبان داخلی و خارجی بشناسانند.

احمد حمزه‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با میراث‌آریا گفت: در سال‌های اخیر، استان آذربایجان‌شرقی به‌عنوان یکی از قطب‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران، به‌ویژه در حوزه گردشگری، تحولات قابل توجهی را تجربه کرده و این تحولات، با رشد و نقش‌آفرینی مؤثر اینفلوئنسرهای گردشگری در فضای دیجیتال هم‌زمان شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذرباتیجان‌شرقی ادامه داد: این استان با دارا بودن زیرساخت‌های غنی فرهنگی همچون بازار تاریخی تبریز، ارگ علیشاه، و مسجد کبود، و جاذبه‌های طبیعی منحصربه‌فردی همچون جنگل‌های ارسباران و ژئو پارک ارس، ظرفیت بالایی برای توسعه گردشگری دارد. با این حال، تاکنون نتوانسته‌ایم در حوزه بازاریابی و معرفی استان آنچنان که شایسته آذربایجان‌شرقی‌ست، عمل کنیم.

او به تأثیر شگرف اینفلوئنسرهای حوزه گردشگری در استان اشاره کرد و افزود: اینفلوئنسرهای حوزه گردشگری و صنایع‌دستی به‌عنوان بخشی از بازاریابی دیجیتال خود، نقشی کلیدی در جبران کمبودهای موجود در معرفی جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و صنایع‌دستی ایفا کرده‌ و با به‌کارگیری تکنیک‌های مدرن ارتباطات دیجیتال، همچون روایت‌پردازی بصری برای گستردگی مخاطبان، توانسته‌اند محتوایی تولید کنند که با نیازها و تمایلات گردشگران امروزی هم‌خوانی بیشتری دارد.

حمزه زاده به ارتباط دوسویه اعتمادآمیز میان گردشگران و مقصدهای گردشگری از طریق اینفلوئنسرها اشاره کرد و گفت:  تأثیر حضور فعال اینفلوئنسرهای گردشگری در آذربایجان‌شرقی به‌صورت مستقیم در افزایش تعداد بازدیدکنندگان، رونق اقتصاد محلی و توسعه خدمات گردشگری قابل مشاهده بوده و این فعالان با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، نه تنها زیبایی‌های تاریخی و طبیعی منطقه را به تصویر می‌کشند، بلکه از طریق تعاملات نزدیک با مخاطبان، تجربه‌های شخصی و ملموس خود را از بازدید از این مکان‌ها به اشتراک می‌گذارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: حضور اینفلوئنسرها در رویدادهای تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی نیز تأثیر قابل توجهی در بازتاب فرهنگ و جاذبه‌های منطقه دارد. برگزاری رویدادهایی نظیر نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع‌دستی و همچنین تورهای گردشگری که این فرصت را برای اینفلوئنسرها محیا می‌کند تا به طور مستقیم با هنرمندان، صنعت‌گران محلی و گردشگران به ایجاد تعامل بپردازند تا در نهایت تجربیات به اشتراک گذاشته‌شده، بیشتر جنبه واقعی و جذاب پیدا کنند.

او تعامل بین نهادهای دولتی و خصوصی با اینفلوئنسرهای گردشگری را  امری حیاتی خواند و افزود: حمایت و همکاری نهادهای گردشگری با اینفلوئنسرهای حوزه گردشگری و صنایع‌دستی می‌تواند به بهبود محتوای تولیدی و ارتقاء زیرساخت‌های محلی منجر شود. حمایت از پروژه‌های مشترک تبلیغاتی یا ارائه امکانات سفر و اقامت برای اینفلوئنسرها می‌تواند تأثیرگذاری محتوای آن‌ها را افزایش داده و به معرفی جامع‌تر جاذبه‌های آذربایجان‌شرقی کمک کند. این همکاری‌ها می‌تواند به ایجاد شبکه‌های ارتباطی قوی بین گردشگران بالقوه و جاذبه‌های استان منجر شود.

حمزه‌زاده در پایان سخنان خود فعالیت‌های اینفلوئنسرهای گردشگری و صنایع‌دستی استان را گامی مؤثر و نوین در معرفی و ترویج جاذبه‌های آذربایجان‌شرقی عنوان کرد و خاطرنشان کرد: برای دستیابی به نتیجه‌ای پایدارتر و تأثیرگذاری عمیق‌تر، لازم است تا از سوی نهادهای مسئول و بخش خصوصی حمایت بیشتری از اینفلوئنسرها در قالب برگزاری رویدادهای تخصصی گردشگری و صنایع‌دستی، بهبود زیرساخت‌های دیجیتال و ایجاد برنامه‌های آموزشی انجام شود تا محتوای تولیدی نه تنها بازتاب‌دهنده زیبایی‌های منطقه باشد، بلکه بتواند با استانداردهای بین‌المللی نیز هم‌خوانی داشته باشد. آذربایجان‌شرقی به مدد بهره‌مندی مطلوب از بستر فضای مجازی می‌تواند به عنوان یکی از مقاصد گردشگری برجسته کشور و حتی منطقه معرفی شده و سهمی بیشتر از رونق صنعت گردشگری را به خود اختصاص دهد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071200927
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha