نامه رئیس بنیاد ملل نوروز به دبیرکل سازمان ملل متحد برای برقراری صلح به روش فرهنگ نوروز در خاورمیانه

رئیس بنیاد ملل نوروز با ارسال نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد پیشنهاد طرح صلح در خاورمیانه را به روش فرهنگ نوروز ارائه کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا، در نامه امیر عبدی‌پور، رئیس بنیاد ملل نوروز به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با موضوع «صلح به روش فرهنگ نوروز» آمده است: همانگونه که مستحضرید مجمع عمومی سازمان ملل متحد روز ۲۱ مارس برابر با اول فروردین را در چهارچوب قوانین آن سازمان محترم تحت عنوان «نوروز فرهنگ صلح» با شروع جشن جهانی نوروز به تصویب رسانده و در تقویم خود جای داده است.

نوروز به پشتوانه فرهنگ و تمدن پایدار تاریخی از عصر باستان تاکنون با ( ریشه ایرانی جشنی مردمی بوده ) و به خاطر ادبیات زنده و موثر در زندگی بشری منبع اصلی صلح اجتماعی؛ انسان دوستی؛ دیپلماسی ارتباطات؛ عشق ورزی؛ نیکوکاری؛ گردشگری؛ حفظ طبیعت و دیگر زیبایی‌های روح نواز بشری و حیاتی در زمین میان مردمان به صورت همه جانبه بالنده با حیات هستی است.

همگان به خوبی می‌دانند فرهنگ بسیار غنی و بدیع ایران در چهارراه تمدن بشری با داشتن میراث فرهنگی تاریخی منحصر به فرد در جهان می‌درخشد.

از فضیلت‌های گرانبهای فرهنگ ایرانیان به داشتن تکثر دینی فرهنگی تاریخی و اقوام گوناگون همگی یک صدا و یکدل با پایندگی در سطح ملی و بین‌المللی پاسداری از ارزش‌های اخلاقی و انسانی را الگوی زندگی بشریت می‌دانند و دارند.

ما مفتخریم که مشاهیر بزرگ ایران همچون حافظ و سعدی؛ مولانا و فردوسی و خیام همچنان همگی ایرانی و پیشتاز فرهنگ و ادب جهان هستند.

ما مفتخریم که پدر معنوی عید جهانی نوروز کوروش بزرگ فرمانروای مشرق زمین از عصر باستان تاکنون آفریننده فرهنگ صلح جهانی با نماد منشور جاودانه خود آرام گرفته در پاسارگاد از ایران و ایرانیان است.

ما مفتخریم از عصر باستان با داشتن میراث گرانبهای تخت جمشید به‌عنوان پایتخت جهانی نوروز مرکز صلح تمام ملل در فرمانروایی ایران از ما ایرانیان است.

ایران و ملل نوروز به پشتوانه تمدن فرهنگ نوروز صلح‌آفرین، با توجه به تغییرات گوناگون سیاسی؛ جغرافیایی؛ مذهبی؛ اجتماعی همواره به طور باشکوه همه ساله با جشن و شادی در کنار یکدیگر با بهسازی این فرهنگ را تجلیل می‌نماید.

عالیجناب گوترش: نتیجه این گفتمان آنکه فرهنگ صلح نوروز با بهره‌مندی از کرامت انسان نافذترین احساس قلب‌ها و اتصال دهنده صلح و امنیت و دوستی در میان همه اقوام با همه نژادها و فرهنگ‌هاست.

حال در این میان آنانکه باعث جنگ و کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع هستند از نیروهای اهریمنی هستند.

بنیاد ملل نوروز به عنوان یک سازمان مردم نهاد در عرصه اجتماعی به دنبال توسعه فرهنگ صلح و انسان دوستی با آلیاژ نوروز است.

ما هرگونه جنگ و خونریزی بر علیه مردم بی‌دفاع را که منجر به نابودی زنان و کودکان؛ مردان و جوانان می‌شود بدون قید و شرط محکوم می‌کنیم.

این خشونت‌های وحشیانه نیروهای اهریمنی دلیل همه عقب ماندگی‌ها و رنج‌های بشری است. 

جناب آقای دکتر کوترس : بنیاد ملل نوروز با افتخار به دلیل توانمندی‌های ماهرانه خویش در ایجاد فرصت! 

با طرح و برنامه‌های صلح به سبک نوروز آمادگی دارد با رهبری حضرتعالی و کمک‌های سازمان ملل متحد برنامه‌های مهم خود را جهت برقراری صلح تقدیم کند.

اینک با احترام کلیات طرح صلح خاورمیانه را به شرح ذیل تقدیم می‌کنم: 

۱- اکنون نیک می‌دانید؛ دولت‌ها و سازمان‌های گوناگون جهان به علت روایت‌های محدود دیپلماتیک دولتی به تنهایی از حل مشکلات موجود جامعه بشری بر نیامده و نیازمند بازوهای قانونی و قدرتمندی مانند سازمان‌های پرتوان مردم نهاد هستند.

۲- بدیهی است که قدرت نرم فرهنگی با اراده سازمان‌های متخصص مردمی عمیق‌ترین اثر را بر روی حل مشکلات می‌گذارد.

۳- بنیاد ملل نوروز می‌تواند به پشتوانه فرهنگ جهانی نوروز !! صلح را با کمک سازمان ملل متحد؛ اولین رهگشایی در رسیدن به هدف‌های خود با تمام سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه صلح را به وجود آورد.

۴- ما مردم شدیدا نگران بوجود آمدن  جنگ جهانی سوم هستیم و برای مقابله با آن همه کوشش‌های خویش را به‌کار می‌بریم.

۵- مکاتب دینی یکی از بهترین تکیه‌گاه‌های صلح است و همگان نوروز را قبول دارند و در آن شرکت می‌کنند.

۶- تمام اقوام و حتی مخالفان بزرگ سیاسی از شرق تا غرب نوروز صلح آفرین را در آغاز سال نو به جهانیان تبریک می‌گویند.

۷- از صمیم قلب برای موفقیت جنابعالی و همه کسانی که به حیات شیرین صلح در زمین تلاش می‌کنند بهترین آرزوی موفقیت را دارم.

                 

انتهای پیام/

کد خبر 1403071501097
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha