صنایع‌دستی در قلب صنایع خلاق 

خانه‌های خلاق امروز جایگاه ویژه ای پیدا کرده‌اند و معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز مانند معاونت علمی با اولویت دانش بنیان و خلاقیت، توجه و اهتمام به توسعه از طریق خانه‌های خلاق را در دستور کار قرار داده است.

میراث‌آریا: کشور ما به پشتوانه میراث‌فرهنگی و هنری درخشان و داشتن تمدن ایرانی– اسلامی از موقعیتی خاص و مزیت رقابتی مهمی برای توسعه صنایع فرهنگی و خلاق برخوردار است. این جایگاه فرهنگی از مهمترین دارایی‌های ایرانیان برای توسعه صنایع خلاق و فناوری‌های فرهنگی است.

در تعریف شرکت خلاق باید گفت که شرکت‌های خلاق شرکت‌هایی هستند که ماهیت رشد آن‌ها خلاقیت و نواوری برای ارائه محصولات و خدمات جدید و مدل‌های نوین کسب و کار در سطح بازار هدف است و رشد و توسعه محصولات و خدمات آن‌ها، برخلاف شرکت‌های دانش بنیان محصولات مبتنی برفناوری‌های پیشرفته نیست.

در راستای حمایت و توسعه این گروه از کسب و کارها، آیین‌نامه برنامه توسعه زیست بوم شرکت‌های خلاق توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال ۹۶ ابلاغ شد.

در این حوزه مواردی شامل تولید محتوای صوتی و تصویری، پی نمایی، گیاهان دارویی و طب‌سنتی، یادگیری الکترونیک– آموزش، تبلیغات و بازاریابی، بازی اسباب بازی و سرگرمی، طراحی و معماری، نواوری‌های اجتماعی، خوراک و نوشیدنی، بازی‌های ویدیوی و موبایلی، انیَمیشن و فیلم، کتاب، چاپ و نشر، کسب و کارهای دیجیتال، مد و پوشاک، هنرهای تجسمی و نمایشی، طراحی تجهیزات و توانبخشی و واقعیت افزوده، مجازی، ترکیبی و برنامه صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی جزء این حوزه‎ هاست.

چه خدماتی به شرکت‌های خلاق داده می‌شود؟ ارائه تسهیلات به شرکت‌های خلاق، ارائه تسهیلات توسعه بازار اشتغال، حمایت از شرکت‌های خلاق و نواور مناطق محروم، صندوق پژوهش فناوری یزد، صندوق پژوهش و فناوری کریمه، ارائه خدمات تخصصی نظام وظیفه و استقرار در منازل مسکونی شهر تهران.

حمایت از برگزاری و حضور در دوره‌ها و نشست‌های عمومی کسب و کارها، ارائه مشاوره‌های عمومی کسب و کار، حمایت از دریافت خدمات جامع حسابداری و خرید نرم‌افزارهای اداری و مالی، حمایت از تدوین و ویرایش قرارداد داخلی، حمایت از تهیه اقلام تبلیغاتی، ارائه خدمات بیمه تکمیلی، حمایت از حضور در کمپین‌های توانمندسازی، عارضه‌یابی و توسعه کسب و کار و ارائه خدمات آزمایشگاهی است.

مشاوره‌های تخصصی بازاریابی و فروش، حمایت از خدمات بازاریابی دیجیتال، حمایت حضور در نمایشگاه‌های داخلی، حمایت از تهیه گزارش‌های تحقیق بازار تخصصی، حمایت از حضور در برنامه‌های صدا و سیما، ارائه خدمات مورد نیاز شرکت‌های خلاق با تعرفه‌های ویژه است.

در حوزه‌های مختلف به خصوص صنایع‌دستی خانه‌های خلاق جایگاه ویژه‌ای دارند و امروزه یکی از مهمترین پیشبردها محسوب می‌شوند. اما وزارت میراث‌فرهنگی و به طور خاص معاونت صنایع‌دستی به خانه‌های خلاق چه نگاهی دارد؟  

بهزاد احمدی با بیان این که توسعه خانه‌های خلاق از نیازهای اساسی کشور است و یکی از نیازهای اساسی توسعه اقتصاد هنر و اقتصاد صنایع‌دستی می‌تواند به توسعه این مراکز گره بخورد، به خبرنگار میراث آریا می‌گوید: ما در حوزه خلاقیت و نوآوری یا نمونه‌سازی محصول، به اجبار باید به این حوزه وارد شویم هرچند که به تدریج به این حوزه وارد شده‌ایم و خانه‌های خلاق را گسترش می‌دهیم و افتتاح می‌کنیم.

او با اشاره به گشایش خانه‌های خلاق در نقاط مختلف ایران می‌افزاید: به دلیل اهمیت و فعالیت این خانه‌ها،   اجبار است که هر استان دارای شهر جهانی، باید حتماً از ظرفیت خانه‌های خلاق با فعالیتی هماهنگ و همراه با حوزه دانش‌بنیان استان خود داشته باشد تا بتوانیم از دل این خانه‌ها به نواوری و خلاقیت برسیم.

مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی کشور با بیان این که مقوله‌های آموزش، توسعه، لزوم صرفه‌جویی در مواد اولیه، طراحی و نمونه‌سازی جزء بخش‌های مورد توجه خانه‌های خلاق است، تصریح می‌کند: پیش‌بینی می‌‍‌کنیم بتوانیم تا پایان سال ۲ تا سه خانه خلاق با فعالیت‌های هم راستا با حوزه صنایع‌دستی را افتتاح کنیم که با تلفیق دانش‌بنیان و خلاقیت به رشد صنایع دستی کمک کنند.

او ضمن دعوت از هنرمندان، افراد دارای ثبت اختراع و فعالان عرصه دانش‌بنیان و صنایع‌دستی برای ایجاد خانه‌های خلاق می‌افزاید: اولویت ما در واگذاری و در اختیار قرار دادن فضا برای استان‌های برخوردار از اماکن و فضاهای مناسب، تأمین زیرساخت‌های خلاق در صنایع‌دستی است.

احمدی در پایان نیز یادآور شد: در استان فارس نخستین خانه خلاق در ۲۰ خرداد افتتاح شد و در تهران نیز خانه خلاق بهزاد با فعالیت مشابه گشایش یافت.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071601157
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha