روستاگردی در همدان جاذبه‌ای در تمام فصول

گردش در دل طبیعت روستاهای همدان فرصت بهره‌مندی از طلای سبز گردشگری را برای رسیدن به آرامش رویایی به دور از آلایندگی‌های زیست‌محیطی، هیاهوی شهرنشینی و خستگی‌های ناشی از زندگی ماشینی برای همگان مهیا ساخته است.

احمد رجبی راغب،‌ فعال رسانه در یادداشتی نوشت:‌ همدان یکی از استان‌های کهن کشور است که عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران را به خود اختصاص داده و سالانه گردشگران زیادی برای بازدید از جاذبه‌های دیدنی همدان راهی این استان می‌شوند.

از جاذبه‌های تاریخی گرفته تا زیباترین جاذبه‌های طبیعی در این استان، همدان را به مقصدی مناسب برای گردشگری تبدیل کرده‌اند. یکی از این جاذبه‌های طبیعی، روستاهای همدان هستند که در نوع خود بی‌نظیرند و مکانی مناسب برای گشت و گذار و کسب آرامش به شمار می‌روند.

بسیاری از گردشگران، همدان را با بناهای تاریخی و طبیعی معروف آن نظیر آرامگاه بوعلی و باباطاهر، محوطه باستانی هگمتانه، غار علیصدر و گنجنامه می‌شناسند، برخی دیگر به دلیل شهرجهانی سفال لالجین و یا شهر جهانی مبل و منبت شهر ملایر، اما با این حال پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای روستاهای هدف گردشگری زیادی است که بازدید از آنها خاطره ماندگاری را در ذهن گردشگران برجای می گذارد. روز ملی روستا بهانه‌ای شد تا به این روستاها اشاره‌ای داشته باشیم.

گردش در دل طبیعت روستاهای همدان فرصت بهره‌مندی از طلای سبز گردشگری را برای رسیدن به آرامش رویایی به دور از آلایندگی‌های زیست محیطی، هیاهوی شهرنشینی و خستگی‌های ناشی از زندگی ماشینی برای همگان مهیا ساخته است و جذابیت‌های خاص روستاها با طبیعت بکر و مردمان میهمان نواز، ضرب آهنگی آرام و دل نشین را در ذهن‌های خسته از شهرنشینی به صدا در آورده است.

۲۱ روستا، هدف گردشگری سبز همدان

هم اینک ۲۱ روستای همدان با جاذبه‌های منحصر به فرد، هدف گردشگری سبز همدان محسوب می‌شود و بازدید از ویژگی‌های خاص این روستاها، خاطره‌ای ماندگار را برای گردشگران ترسیم می‌کند.

روستای علیصدر در ۸۰ کیلومتری غرب همدان فارغ از اینکه بزرگترین غار آبی جهان را در دل خود جای داده و مملو از باغ‌های میوه است، امامزاده تاریخی هاشم و زید را برای بازدیدکنندگان مهیا ساخته است.

«اکنلو» از روستاهای معروف شهرستان کبودرآهنگ و در ۷۵ کیلومتری غرب مرکز همدان قرار دارد و سرشار از باغ‌های میوه، چشمه‌سار و نیز مهد پرورش گوسفند است.

روستای «گشانی» واقع در بخش مرکزی تویسرکان و در ۳۵ کیلومتر مرکز همدان با معماری پلکانی، علاوه بر قرار گرفتن در جوار امامزاده ابراهیم، انبوهی از چشمه‌های معدنی، باغ‌های گیلاس و گردو را برای گردشگران در فص پاییز مهیا ساخته است.

روستای «اشتران» در ۳۷ کیلومتری مرکز همدان و از مسیر گنجنامه به تویسرکان واقع شده است و کتبیه قدیمی به خط کوفی، تپه باستانی و صنایع‌دستی انبوه از منبت و قالی بافی از ویژگی‌های این روستا است.

«شهرستانه» دیگر روستای نزدیک به اشتران در بخش مرکزی تویسرکان نیز با بافت پلکانی و برخورداری از غار سنگی، سرشار از باغ‌های گیلاس، آلبالو و چشمه‌های آب معدنی است.

«کهنوش» نیز از جمله روستاهای مطرح تویسرکان به شمار می‌رود که تنوع در محصولات کشاورزی و بافت قدیمی آن هر گردشگری را جذب خود می‌کند.

روستای «سیمین ابرو» در ۱۰ کیلومتری شرق همدان به دلیل بافت واجد ارزش تاریخی و طبیعی توانست در فهرست ثبت ملی قرار بگیرد و نام خود را آوازه ایران زمین کند.

«خاکو» دیگر روستای کوهپایه نشین جنوب شرقی همدان مهد پرورش باغ‌های گیلاس، آلبالو و سیب بوده و در جوار امامزاده‌ قرار گرفته و بافت سنگی کوهپایه‌ای آن چشم نواز است.

«ورکانه» نیز با قرار گرفتن در ۲۲ کیلومتری شرق همدان از جاده سداکباتان، زادگاه مری لیلی قره گوزلو پرورش دهنده نخستین اسب‌های اصیل ایران زمین، دارای بافت سنگی پله‌ای، حمام قدیمی و صنایع دستی و کشاورزی متنوع است.

«ملحمدره» اسدآباد نیز دارای ساکنان کرد و فارس، سرشار از جاذبه‌های گردشگری، محصولات کشاورزی متنوع و ساختاری از معماری پلکانی است.

«مانیزان» ملایر هم با آیین‌های سنتی نظیر پخت شیره انگور، سوغات شیره، کشمش و شیرینی باسلق و تنوع بی‌نظیر در صنایع‌دستی از جمله قالی‌بافی، همواره پذیرایی خیل پرشمار گردشگران است.

روستاهای «قلعه جوق» ، «ویرایی» ، «حبشی» در اسدآباد، «پیروز»، «جوراب» و «پاتپه» ملایر، «فارسبانگ» نهاوند، «کاج» در درجزین و «حیدره قاضی‌خانی» در شهرستان بهار از دیگر مناطق هدف گردشگری این استان به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071601192
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha