افتتاح محل دائمی اولین و کامل ترین استودیوی ضبط شمال‌غرب کشور در تبریز/ حمزه‌زاده: شناساندن موسقی آذربایجانی در گرو ثبت ملی و جهانی میراث‌ناملموس است

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در آیین افتتاح محل دائمی اولین و کامل ترین استودیوی ضبط آثار صوتی و تصویری شمال‌غرب کشور، بر اهمیت ثبت ملی و جهانی موسیقی آذربایجانی به‌عنوان میراث‌ناملموس فرهنگی در راستای شناساندن فرهنگ این خطه از ایران اسلامی تأکید کرد.

به گزارش میراث آریا، اولین و کامل‌ترین استودیوی ضبط آثار صوتی و تصویری شمال‌غرب کشور و استودیوی تخصصی منصور دانشور،موسیقی‌دان برجسته آذربایجان‌شرقی با حضور محمد حسین بلاغی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد حمزه‌زاده مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، کاظم زعفران‌چی‌لر عضو شورای اسلامی شهر تبریز و جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه موسیقی استان افتتاح شد.

احمد حمزه‌زاده مدیرکل‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در جریان این افتتاح  با اشاره به اهمیت موسیقی آذربایجان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های میراث فرهنگی ناملموس این منطقه گفت: آثار به‌جامانده از سنگ‌نگاره‌های ۱۲ هزار ساله ارسباران و ۷ هزار ساله خداآفرین، نشان از پیوند ناگسستنی موسیقی با زندگی مردم خطه آذربایجان را می‌توان سندی بر تاریخ بلند موسیقی در آذربایجان به‌عنوان خواستگاه موسیقی در این منطقه دانست.

مدیرکل‌میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: استان آذربایجان‌شرقی در حوزه ثبت آثار میراث‌فرهنگی از استان‌های برتر کشور محسوب می‌شود اما لازم به ذکر است که این آثار  برای معرفی و شناساندن استان کافی نبوده و لازم است تا در راستای معرفی همه‌جانبه ظرفیت‌های استان از میراث‌ناملموس فرهنگی و به‌ویژه موسیقی سنتی آذربایجان در سطح ملی و جهانی بهره‌مند شد.

او افزود: مکتب اول تبریز در دوره ایلخانیان، یکی از برجسته‌ترین دوره‌های هنری تاریخ ایران است که در جریان آن، هنرمندان و عالمان نامداری گرد هم آمدند تا رشته‌های مختلف هنری، از جمله موسیقی، این منطقه به سایر نقاط دنیا معرفی شود. بنابراین از دیرباز تا کنون موسیقی آذربایجانی از آوازه محبوبی در جامع بین‌المللی برخوردار است که روند معرفی این هنر را تسهیل می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071601213
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha