میراث‌فرهنگی، مهمترین وسیله برای وفاق ملی است/ آمایش سرزمین بر مبنای میراث‌فرهنگی باشد

نشست رئیس جمهوری با تعدادی از فعالان، پیشکسوتان، نخبگان و مدیران سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برگزار شد و در این نشست شش نفر به نمایندگی از حوزه‌های مختلف به ارائه نظر و پیشنهادهای خود در حضور مسعود پزشکیان پرداختند.

به‌گزارش خبرنگار میراث‌آریا، این نشست امروز سه‌شنبه ۱۷ مهر هم‌زمان با رونمایی از تعدادی از الواح هخامنشی در محل سالن همایش‌های موزه ملی ایران برگزار شد.

مهدی حجت بنیان‌گذار سازمان میراث‌فرهنگی در این نشست در سخنانی با اشاره به شعار دولت چهاردهم گفت: شعار دولت چهاردهم وفاق است که شعار بسیار خوبی است و در این میان به نظر من میراث‌فرهنگی، مهمترین وسیله برای وفاق ملی است.

او افزود: همه ایرانیان به گذشته و مفاخر خود افتخار می‌کنند و هیچ ایرانی نیست که به مواریث فرهنگی، تاریخی و تمدنی خود علاقه‌مند نباشد. همه به این‌ها حس تعلق دارند و باور دارند که مواریث فرهنگی متعلق به آن‌ها است.

حجت ادامه داد: توجه به میراث‌فرهنگی از این منظر اهمیت دارد که وقتی ما یک کوزه متعلق به ۵ هزار سال قبل را بررسی می‌کنیم این شیء تاریخی  که متعلق به دیروز است برای امروز و فردای ما پیام دارد. از این رو توجه به حوزه میراث‌فرهنگی اهمیت دارد و باید بتوانیم از ظرفیت این گنج پنهان به نحو مطلوب استفاده کنیم.

حجت خاطرنشان کرد: من از توجه دولت چهاردهم به حوزه میراث‌فرهنگی تشکر و قدردانی می‌کنم و درخواستم از دولت این است که دانشگاه بین‌المللی میراث‌فرهنگی را ایجاد کنیم. همچنین ما نیازمند آمایش سرزمین بر مبنای میراث‌فرهنگی هستیم.

صنایع‌دستی خانواده‌محور است

سهیلا صفرزایی هنرمند صنایع‌دستی از استان سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: صنایع‌دستی در تمام استان‌ها دارای ارزش است اما در استان سیستان و بلوچستان اهمیت دوچندان می‌یابد. صنایع‌دستی خانواده‌محور و اشتغال‌زا است و بیشتر فعالان این حوزه را بانوان تشکیل می‌دهند.

او افزود: اگر به صنایع‌دستی توجه شود ما می‌توانیم بازارهای جهانی را بگیریم. این ظرفیت در صنایع‌دستی وجود دارد و من مطمئن هستم که ما می‌توانیم نگاه‌ها را به صنایع‌دستی و به بازار این هنر صنعت تغییر دهیم. درخواست من از دولت این است که موانع پیش‌روی صادرات صنایع‌دستی را بردارد و به تسهیل صادرات کمک کند.

صنعت گردشگری نیازمند حمایت دولت است

جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران نیز در این نشست در سخنانی با اشاره به وضعیت صنعت گردشگری اظهار کرد: واقعیت این است که صنعت گردشگری در حال حاضر شرایط خوبی ندارد و اکثر تورهای ورودی به کشور لغو شده اند. ما چندین سال است که در این صنعت با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو هستیم و به سختی در این حوزه فعالیت می‌کنیم.

او افزود: صنعت گردشگری نیازمند حمایت دولت است و همت دولت چهاردهم را می‌طلبد. تعریف بسته‌های مشوق و نیز حمایت‌های دولت از این صنعت بسیار ضروری است که در این باره به صورت مشخص موضوع مالیات و نیز ارائه تسهیلات کم‌بهره نقش بسیار مهمی برای برطرف کردن مشکلات دارد.

حمزه‌زاده خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات بسیار خوب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، تشکیل شورای راهبردی با حضور نخبگان و پیشکسوتان هر سه حوزه بود. امیدوارم دولت از این شورای راهبردی حمایت کند و موارد مطرح شده در این جلسات این شورا، به صورت مصوبه در شورای عالی میراث‌فرهنگی مورد پذیرش قرار گیرد و پیگیری شود.

با پروژه ایران‌هراسی مقابله شود

محسن حاجی سعید رئیس هیأت مدیره تشکل حرفه‌ای راهنمایان گردشگری نیز در این دیدار گفت: یکی از موضوعاتی که باید به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد، مقابله با پروژه ایران‌هراسی است. تبلیغات منفی رسانه‌های غربی باعث شده تا گردشگران خارجی کمی به ایران بیایند در حالی که ما سرشار از ظرفیت و جاذبه گردشگری هستیم.

او افزود: اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور شکوفا شود باید گردشگری رونق گیرد و برای توسعه و رونق گردشگری باید با پروژه ایران‌هراسی مقابله کنیم.

حاجی سعید خاطرنشان کرد: شعار دولت چهاردهم وفاق ملی است. وفاق ملی صلح و امنیت را به دنبال دارد. باید بتوانیم با توجه به ظرفیت‌هایی که داریم با پروژه ایران‌هراسی مقابله کنیم. اگر موفق شویم با ایران‌هراسی مقابله کنیم در حقیقت قدرت نرم خود را به دنیا نشان داده‌ایم.

دولت باید سازوکارهای حمایت از سرمایه‌گذاران را فراهم کند

اوجانی سرمایه‌گذار پروژه قصررز از استان البرز نیز در این دیدار در سخنانی گفت: گردشگری نیاز به سرمایه‌گذاری دارد اما سرمایه‌گذاری در صنعت هتل‌سازی دیربازده است و مانند ساختمان‌سازی نیست که سرمایه فرد به زودی به او بازگردد بلکه زمان‌بر است. از این رو دولت باید سازوکارهای حمایت از سرمایه‌گذاران در حوزه گردشگری و هتل‌سازی را فراهم کند.

او افزود: تقاضای ما از دولت چهاردهم این است که موانع پیش روی سرمایه‌گذران را بردارد و برنامه‌ای را تدارک ببیند که سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی با خاطری آسوده در صنعت گردشگری و هتل‌سازی ایران، سرمایه‌گذاری کنند.

دولت موانع سر راه گردشگری را بردارد

حرمت‌الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهان‌گردی ایران نیز در این دیدار گفت: بر سر راه گردشگری موانعی به ناحق قرار گرفته که تقاضای ما از دولت چهاردهم این است که این موانع را از سر راه این صنعت بردارد. حمایت دولت از این صنعت در حقیقت برداشتن این موانع است.

او افزود: به‌عنوان مثال در بسیاری از کشورهای دنیا، گردشگری از مالیات معاف است اما در ایران فعالان و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری باید مالیات پرداخت کنند.

رفیعی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از درخواست‌های ما از رئیس جمهوری این است که برای صدور مجوزها یک پنجره واحد ایجاد شود و سه مجوز بند الف، ب و پ از طریق یک پنجره واحد صادر شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071701292
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha