تعیین عرصه و حریم سه محوطه باستانی خوزستان در مراحل نهایی

معاون میراث فرهنگی خوزستان از انجام مطالعات سه محوطه باستانی در این استان برای تعیین عرصه و حریم، همچنین کاوش و لایه‌نگاری در تپه آسیه آباداهواز و به‌روزرسانی نقشه محوطه تاریخی جندی شاپو دزفول خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا، سیدمحسن حسینی شامگاه سه‌شنبه با اشاره به انجام مطالعات تعیین عرصه و حریم محوطه‌های تاریخی خوزستان گفت: باتوجه به برنامه‌ریزی به عمل آمده براساس اعتبارات استانی سال ۱۴۰۲، اقدامات لازم برای تعیین عرصه و حریم و کاوش در پنج محوطه باستانی استان انجام شده است.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان با بیان این‌که مطالعات عرصه و حریم سه محوطه باستانی در معرض خطر براساس اولویت‌بندی‌های انجام‌شده، پس از دریافت مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی و با اعتبارات استانی انجام شده است، ادامه داد: محوطه تاریخی حمیدیه از جمله محوطه‌های بسیار ارزشمند و دارای قدمت دوران اوایل اسلامی در ضلع شرقی شهرستان حمیدیه است که شهرسازی به سمت این محوطه درحال گسترش بود؛ از این‌رو، به‌منظور جلوگیری از گسترش شهری به این اثر تاریخی، مطالعات تعیین عرصه و حریم آن انجام شد.

او افزود: محوطه بتوند، شهرستان مسجدسلیمان دیگر محوطه‌ای است که مطالعات تعیین عرصه و حریم آن انجام شده است و سومین مطالعات که انجام آن نیز ضروری بود، مربوط به تعیین عرصه و حریم محوطه دستوا شوشتر است تا از تعرض کشاورزان به این محوطه جلوگیری شود.

حسینی در ادامه به کاوش در تپه تاریخی اسلامی آسیه آباد به‌منظور لایه‌نگاری اشاره و تصریح کرد: تاکنون در این محوطه هیچ‌گونه کاوش و لایه‌نگاری انجام نشده بود و برای اولین بار در این محوطه باحضور یک هیئت باستان‌شناس، کاوش در آن به‌منظور مشخص کردن قدمت و سبقه تاریخی آن اجرا شد که امیدواریم این کاوش و لایه‌نگاری‌ها طی سالیان آینده هم تداوم داشته باشند.

معاون میراث‌فرهنگی خوزستان از تدوین برنامه‌های لازم برای تعیین عرصه و حریم محوطه لور اندیمشک خبر داد و گفت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی برای انجام مراحل تعیین عرصه و حریم این محوطه در سال جاری، منابع مالی لازم را در اختیار نداشت که این اقدام به سال آینده موکول شده است.

او ادامه داد: به‌روزرسانی نقشه عرصه و حریم محوطه جندی‌شاپور دزفول از دیگر اقدامات در حال انجام است تا با عقد قرارداد با شرکت‌های مرتبط، نقشه این محوطه برابر با استاندارد مورد نظر، تهیه شود.

براساس این گزارش، از شهر تاریخی هرمز اردشیر در اهواز جز تپه کوهساران و آسیه‌آباد تقرییاً چیزی باقی نمانده است و خرابه‌های شهر قدیم هرمزاردشیر مربوط به دوره ساسانیان است که در محدوده کنونی اهواز واقع شده است.

این اثر در ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۴۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071801307
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha