نخستین همایش تخصصی فرش دستبافت شهرستان بهار همدان برگزار شد

نخستین همایش تخصصی فرش دست‌بافت شهرستان بهار سه‌شنبه ۱۷مهرماه در سالن فرهنگسرای آیت‌الله بهاری شهرستان بهار برگزار شد.

به گزارش میراث‌آریا، محمد عقیقی شریف رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهار در نخستین همایش تخصصی فرش دست‌بافت شهرستان بهار گفت: صنعت فرش بهار در گذشته‌، از فرهنگ غنی برخوردار بوده و در سطح کشوری و بین‌المللی شناخته شده که در سالیان اخیر با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و تحریم‌های تحمیل شده این هنر صنعت به فراموشی سپرده شده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان بهار اظهار کرد: در سالیان اخیر با همت، تلاش و اقدام مناسب فعالان صنعت فرش و مسئولان کشوری و استانی زمینه پویایی و بالندگی این صنعت در شهرستان بهار و استان همدان فراهم شده است.

او ادامه داد: نمونه این اقدامات منجر به برگزاری نخستین همایش صنعت فرش دست‌بافت در بهار و دوره‌های آموزشی رایگان در زمینه‌های مختلف از جمله چله‌کشی، به بافی و تندبافی در سطح شهرستان است.

عقیقی خاطرنشان کرد: در تابستان امسال در روستای آبرومند به‌مدت ۴۰ ساعت دوره آموزشی رایگان فرش دست‌باف را برگزار کرده‌ایم.

فرماندار شهرستان بهار نیز در این همایش گفت: فرش دستبافت میراث گران‌بهایی است که از نیاکان ما به یادگار گذاشته شده و مظهر زیبایی است.

مجتبی فیض الهی افزود: هنر صنعت فرش دست‌بافت یکی از صنایعی است که باید با دانش روز عجین شود و امروز در آمایش سرزمینی و ایده‌پردازی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه گسترش صنعت فرش، برنامه‌های ارائه شده است.

او بر اهمیت  هنر صنایع‌دستی فرش دستبافت تاکید کرد و گفت: یکی از کالاهای ارزشمند شهرستان بهار، فرش دست‌بافت است و در حوزه اقتصاد خانواده و ارزش افزوده، فرش دست‌بافت بسیار اهمیت دارد ولی امروز توجه به آن کمرنگ شده و حال فرش دستباف خوب نیست.

فرماندار شهرستان بهار دامه داد: در گذشته که بازارهای مختلفی را در سطح جهان داشتیم و بازارهای سنتی در آلمان، ژاپن و کشورهای اروپایی و بازارهایی که پل صادراتی بودند مانند کشورهای حوزه خلیج فارس و بازارهای جدید مثل چین و کشورهای عضو CIS را به خاطر بی‌توجهی از دست دادیم. 

فیض الهی  مزیت دیگر فرش را فراگیر بودن آن و جلوگیری از انواع بزه‌های اجتماعی و مشکلات اجتماعی برشمرد و گفت: با ایجاد شغل با سرمایه‌ اندک و ارزآوری این مشکلات اجتماعی برطرف می‌شود.

فیض‌اللهی افزود: در گذشته صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری در حوزه فرش داشتیم ولی امروز این صادرات به زیر ۵۰ میلیون دلار رسیده است.

او ادامه داد: ما در این ارتباط باید سه مقوله تولید، بازاریابی و تحقیقات را مدنظر قرار دهیم که در بحث «تولید» نیاز به حمایت دستگاه‌های دولتی و تأمین اعتبارات لازم، در بحث «بازاریابی و فروش»، تکمیل زنجیره تولید و در نهایت انتفاع تولید کننده و در بحث «تحقیقات فرش»، استفاده از تکنولوژی‌های روز و ارائه ایده‌های نو برای توسعه و نوآوری، گشایشی ایجاد خواهد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر 1403071801357
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha