میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به مثابه محور وفاق

سیدرضا صالحی امیری وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در یادداشتی برای روزنامه ایران نوشت: فرهنگ ایرانی، انسجام‌آفرین و وفاق‌ساز است. تکثر فرهنگی در تاریخ این سرزمین ریشه دارد، اما نقطه اصلی و گرانیگاه این تمدن، انسجام و وفاق همگانی است. تمدن و هویت تاریخی فرهنگی ایران، یک ظرفیت ممتاز است که با تکیه بر آن می‌توانیم در بسیاری از موارد، مشکلات بزرگ را از پیش رو برداریم. میراث فرهنگی ما نه تنها در تضاد با ارزش‌های دینی‌مان نیست، بلکه درهم‌تنیدگی میراث تمدنی و ارزش‌های دینی، وجه بارز میراث فرهنگی ایران ماست.

میراث فرهنگی ما جلوه‌های پیچیده و لایه‌های درهم‌تنیده‌ای با اقتصاد، سیاست، فرهنگ و مذهب دارد. این میراث به ما این امکان را می‌دهد که اعتماد عمومی، سرمایه اجتماعی، خیرعمومی، همبستگی و وفاق ملی را در کشور گسترش دهیم. اینها از مهم‌ترین مقوله‌ها برای حرکت به سمت توسعه، پیشرفت و رفاه هستند. میراث فرهنگی ما هم راوی گذشته، تاریخ و هویت ماست و هم ظرفیت خلق آرزومندی و رؤیاپردازی برای آینده ما.

باید تأکید کرد که گفتمان وفاق ملی رئیس‌جمهور، مربوط به امروز و دیروز این سرزمین نیست، بلکه دارای تبار و تاریخ طولانی است. تاریخ ایران اسلامی روایتگر این است که اهالی سرزمین ایران با وفاق و صلح ارتباطی عمیق و درونی دارند. وفاق در سرزمین ایران یعنی عقلانیت به جای عصبیت، انسجام و همدلی به جای انشقاق و انتقام؛ یعنی گفت‌وگو برای حل مسائل به جای تخریب و انگ‌زنی؛ یعنی عبور از حاشیه و حرکت در متن؛ و متن یعنی پاسخگویی به انبوه مطالبات مردم، یعنی اخلاق‌گرایی و پرهیز از بداخلاقی، یعنی تحمل، مدارا و صبوری در برابر عقاید یکدیگر. وفاق یعنی عدالت؛ هم برای خود و هم برای جامعه. وفاق یعنی عبور از مرزبندی‌های کاذب در درون نیروهای وفادار به اسلام، انقلاب و رهبری. وفاق یعنی باور به اینکه اسلام، انقلاب، امام و رهبری متعلق به همه ایرانیان است و این سرمایه ملی به یک جناح و یک جریان تعلق ندارد.

در این چهارچوب، باید توجه داشت که حضور هفته گذشته رئیس‌جمهور در جمع بزرگان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک پیام روشن داشت: موضوعات این سه بخش مهم در دیدگاه دولت چهاردهم و ریاست‌جمهوری دارای اولویت است. این بازدید، همراه با دیدار و گفت‌وگوی رئیس‌جمهور محترم با مدیران و فعالان حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یک سرمایه مهم گفتمانی اجتماعی است که به تغییر رویکرد و گفتمان نسبت به این حوزه‌ها کمک خواهد کرد. این سه حوزه با نگاهی توسعه‌ای مبنای وفاق ملی و حرکت به سمت توسعه پایدار در کشور و مقابله با پروژه دروغین ایران‌هراسی قرار می‌گیرد.

خردمندانی که پیرامون سرنوشت بشر و رفاه انسان‌ها اندیشه‌ورزی کرده‌اند، اتحاد و یگانگی والای انسان‌ها را با اتکا به آیین‌ها و میراث فرهنگی زندگی‌ساز توصیه کرده‌اند. این آیین‌ها و میراث فرهنگی ماست که بیشترین نقش را در حفظ هنجارهای فرهنگی، انسجام اجتماعی و نظم در یک جامعه چندفرهنگی و چندقومی ایفا می‌کند. امروزه کشورها در مناسبات بین‌المللی، از میراث فرهنگی، صنایع دستی و جذابیت‌های گردشگری خود که بیانگر موقعیت، امنیت و تاریخ مشترک است، به عنوان ابزاری برای «قدرت نرم» استفاده می‌کنند.

نکته پایانی اینکه گفتمان وفاق ملی دکتر پزشکیان در دولت چهاردهم یک سرمایه بزرگ فکری و حکمرانی برای همه ماست. باید میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور را به مثابه پشتوانه حرکت به سمت وفاق ملی، گسترش صلح با دیگران و پیشرفت و توسعه پایدار ایران عزیز در نظر بگیریم. در این مسیر سخت، به عنوان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، متواضعانه دست یاری به سوی همه ایرانیان دراز می‌کنم تا با کمک هم برای ایران گام‌های بزرگ برداریم.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072101583
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha