توجه به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی در آثار استانی جشنواره فیلم کوتاه تهران

مهدی آذرپندار در نشست خبری چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران از توجه هیات انتخاب به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی در آثار استانی رسیده به دبیرخانه جشنواره خبر داد.

به گزارش خبرنگار میراث آریا، نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران با حضور مهدی آذرپندار دبیر، جمعی از مدیران این رویداد و اصحاب رسانه صبح امروز یکشنبه ۲۲ مهرماه ۱۴۰۳ در سالن شماره ۱۲ پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: یادی می‌کنم از سید شهدای مقاومت شهید سید حسن نصرالله و شهید نیل‌فروشان و دیگر شهدای مقاومت و امیدوارم در فضای جشنواره هم بتوانیم یادی از این شهدا داشته باشیم.

او ادامه داد: فرایند آغاز چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران از آذر سال گذشته با انتشار فراخوان شصت و هشتمین جشنواره منطقه‌ای ساوالان در مشگین‌شهر شروع شد. بعد از یک دوره فترت در جشنواره‌های منطقه‌ای اصرار داشتیم قبل از جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره‌های منطقه‌ای را برگزار کنیم که ۳۱ استان را در برمی‌گرفت تا به فیلم‌های استانی یک مسیر میان‌بر بدهیم؛ این اولین قدم در بهمن ماه سال گذشته در مشگین‌شهر برداشته شد و جشنواره زیر برف شدید برگزار شد و حتی فرود هواپیمای ما در آن دوره خبری شد. در ادامه دو جشنواره منطقه‌ای دیگر که قرار بود در خرداد و تیر برگزار شود به دلیل شهادت آیت‌الله رئیسی به تعویق افتاد و در شهریورماه برگزار شد، اما خوشبختانه به دلیل تغییر دولت‌ها خللی در آنها وارد نشد و امروز شاهدیم که ۱۴ فیلم از جشنواره‌های منطقه‌ای به جشنواره فیلم کوتاه تهران راه پیدا کرده است. 

آذرپندار اظهار کرد: خوشحالیم از سال ۱۴۰۰ که جشنواره فیلم کوتاه تهران مورد تایید اسکار قرار گرفت، هر سال در تاریخی ثابت برگزار شده است. اگر مروری داشته باشید جشنواره چهار سال پیاپی است که از ۲۷ مهر تا ۲ آبان برگزار می‌شود چون فکر می‌کنیم ثبات تاریخ از ضروریات یک جشنواره بین‌المللی است.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان ایران بیان کرد: در فراخوان جشنواره آنچه که خیلی مد نظرمان بود شعار جشنواره بود. می‌دانید که در دو سه دوره گذشته ما بحث تنوع ژانرها و بومی‌گرایی را داشتیم و امسال هم در تداوم همان سیاست شعار جشنواره  «جشنواره فیلم کوتاه تهران؛ پذیرای جهان خیال‌انگیز تو» شد. این شعار از یک روند آسیب‌شناسی جشنواره در دوره‌های پیشین حاصل شد.

او تاکید کرد: آنچه در آن ضعف داریم سینمای مبتنی بر تخیل است و فکر می‌کردیم اگر بر این بعد از سینما تاکید کنیم، صدای ما به سینماگران می‌رسد و امیدوارم سینمای خیال‌انگیزتری داشته باشیم. 

دبیر جشنواره چهل و یکم فیلم کوتاه تهران عنوان کرد: همچنان در برخی ژانرها نظیر ژانر علمی‌تخیلی مشکل داریم و ذائقه مخاطبان به نوع ایرانی آن عادت ندارد. امروز ۲۶ فیلم در بخش فیلم داستانی واجد عنصر خیال‌انگیزی است. نکته دوم این بود که وقتی بحث از خیال‌انگیزی می‌شود، بُعد تکنولوژی آن اهمیت پیدا می‌کند. به عنوان اولین جشنواره سینمایی ایرانی برای اولین بار بخش هوش مصنوعی و واقعیت مجازی (وی آر) را به جشنواره اضافه کردیم که استقبال خوبی شد و برای اولین بار در این رویداد می‌توانید فیلم‌های ساخته شده با هوش مصنوعی و وی آر را ببینید که عینک های مخصوص خود را دارند. تعداد ۳۴۴ فیلم در این بخش از کشورهای مختلف دنیا دریافت کردیم که ۱۱ فیلم در  بخش هوش مصنوعی پذیرفته شده و سه فیلم ایرانی است. در بخش وی آر نیز هشت فیلم پذیرفته شده که یکی از آنها ایرانی است.

او درباره بخش عکس جشنواره گفت: بخش عکس در ادوار گذشته جشنواره فیلم کوتاه تهران بسیار جدی بود اما این کنار هم برگزار شدن بخش فیلم و عکس به بخش عکس لطمه می‌زد. انجمن وظایفی در حوزه عکس داشت که در دهه ۹۰ به آن چندان نمی‌پرداخت؛ به همین دلیل ما خواستیم به آن توجه کنیم. امسال برای اولین بار این بخش به شکل جداگانه در قالب یک جشنواره برگزار می‌شود و دبیر جداگانه دارد. این جداسازی باعث شد تعداد عکس‌های دریافتی در این بخش رشد زیادی داشته باشد. امسال تعداد عکس‌های دریافتی ۶۷۲۲ عکس شد و شش برابر دوره قبلی بود که در مقایسه با بخش عکس جشنواره تجسمی فجر قابل توجه است.

آذرپندار درباره یک تغییر در جشنواره توضیح داد: نکته مهم دیگر این است که چیزی حدود پنج دوره است که بخش مستند جشنواره به دلیل نمایش اول جشنواره سینماحقیقت از کیفیت افتاده بود و اگر فیلمی به جشنواره فیلم کوتاه تهران می‌آمد دیگر نمی‌توانست به جشنواره سینماحقیقت برود که در تعاملی که با آقای حمیدی مقدم صورت گرفت، این موضوع برطرف شد.‌ 

او درباره بخش بین‌الملل نیز شرح داد: امسال در اتفاقی ویژه ۱۳هزار و ۶۵۰ فیلم از ۱۵۰ کشور دریافت کردیم. نمی‌خواهیم کمیت‌گرا باشیم اما جشنواره‌های معتبر دنیا را جست‌وجو کنید و ببینید چه تعداد فیلم دریافت می‌کنند. ما در دوره گذشته ۷۲۰۰ فیلم داشتیم و رکورد خودمان را شکستیم اما امسال دو برابر آن اثر دریافت کردیم. همکاران ما در بخش بین‌الملل سعی کردند پلتفرم‌های بومی کشورهای مختلف را پیدا کنند زیرا متوجه شدیم که مثلا چینی‌ها به دلیل ضعف در زبان انگلیسی از پلتفرم‌های چینی استفاده می‌کنند. در نتیجه امسال سینماگران چین در حدود ۱۹۷۶ فیلم به ما رساندند. در اسپانیا هم وضعیت به همین شکل بود، در نهایت فراخوان جشنواره به 12 زبان دنیا منتشر شد و بیشترین آثار دریافتی را از ۱۰ کشور چین، هند با ۱۰۵۸ فیلم، اسپانیا با ۱۰۱۴ فیلم، فرانسه با ۵۹۶ فیلم، برزیل با ۵۰۲ فیلم، ایتالیا با ۴۶۱ فیلم، آمریکا، بریتانیا، ترکیه، روسیه و... داشتیم.

دبیر جشنواره بیان کرد: نکته دیگر این است که ثبت نام جشنواره فیلم کوتاه تهران در برخی از بخش‌ها هزینه دارد. وقتی ثبت‌نام رایگان نباشد، این به سود پلتفرم‌هاست و به همین دلیل مثلاً یکی از پلتفرم‌های معروف جهان فراخوان مربوط به جشنواره فیلم کوتاه تهران را مدتی طولانی در صدر فراخوان‌های خود داشت. همچنین به دلیل تحریم‌ها، ارزان‌ترین‌ جشنواره مورد تایید اسکار هستیم و این موضوع نیز در جذب آثار موثر است. امسال مدعی هستیم که جشنواره جشنواره‌ها را برگزار می‌کنیم. فارغ از اینکه ممکن است برخی فیلم‌ها پدیده شوند تعدادی از فیلم‌های جشنواره‌های کن، ونیز، برلین، کلرمون فران، ساندنس و... را به نمایش می‌گذاریم. امسال تعداد فیلم‌های بخش بین‌الملل را افزایش دادیم و در حدود ۱۰۰ فیلم در این بخش داریم که هشت فیلم متعلق به ایران است.

او درباره ورکشاپ‌های چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران گفت: در این دوره ۲۰ ورکشاپ تخصصی با حضور اساتید شاخص سینما برگزار می‌کنیم. تاکنون حدود ۱۶۰ نفر یعنی سه چهارم ظرفیت سالن ورکشاپ‌ها خریداری شده است. امسال بلیت‌فروشی هم خواهیم داشت و بلیت‌فروشی عمومی از روز سه‌شنبه شروع می‌شود. پیش‌بینی می‌کنیم سال پر استقبالی داشته باشیم.

توجه به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی در آثار استانی جشنواره فیلم کوتاه تهران

در بخش بعدی این نشست آذرپندار به سوالات اهالی رسانه پاسخ داد.

او درباره فضاسازی‌ها علیه جشنواره و خودش و حضور برخی افراد در هیئت انتخاب و به عنوان دست اندرکار جشنواره گفت: برای برخی رسانه‌ها ناراحتم، چون زمانی محترم‌تر بودند و به نظرم رسانه نباید حیثیت خود را برای مسائل شخصی فدا کند. افتخار ما در انجمن این است که در هر اتاق انجمن یک فیلمساز و عکاس حرفه‌ای داریم. آیا وقتی این ظرفیت هست، باید مانع حضور آنها در عرصه فیلمسازی شویم؟! در دوره‌های اخیر جریان فیلمسازی بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تولید بیشتر شده است. افرادی که در داخل انجمن سینمای جوانان ایران، فیلم تولید می‌کنند اصلا فیلم‌شان تولید انجمن نیست و در جای دیگر تولید کرده‌اند. زمانی که من آمدم در جشنواره هیئت مشاوران داشتیم، ما هیئت انتخاب آوردیم تا شائبه‌ها برطرف شود. مگر می‌شود من فشاری برای بودن یک فیلم بیاورم و صدای کسی درنیاید؟! آیا در جشنواره رشد و جشنواره فیلم فجر هم من تصمیم‌گیرنده بودم که مثلا فیلم «مدیر مدرسه» انتخاب شود؟! مگر «مدیر مدرسه» چه جایزه‌ای از جشنواره فیلم کوتاه تهران گرفته است؟! این فیلم تنها یک جایزه دریافت است.

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران افزود: من فکر می‌کنم اگر کسی با من رفیق بوده است، نباید از فیلمسازی محروم شود و اگر کسی با من دشمنی دارد نباید حیثیت رسانه خود را ببرد. شما بهترین قاضی هستید، فیلم‌ها را می‌بینید و متوجه می‌شوید اما بهترین گواه این ماجرا این است که با هیئت انتخاب تماس بگیرید و روال کار را بپرسید. خواهش می‌کنم به موضوع میزان دخالت دبیر در این سه سال ورود و پیگیری کنید. سه سال است که وقتی فیلم‌ها را اعلام می‌کنیم، کمترین انتقاد و اعتراض را به ممیزی و انتخاب داریم. اگر اعتراضی باشد حتما صدایش درمی‌آید. به جهت تعداد بالای آثار متقاضی قطعا تعدادی زیادی فیلم پشت در می‌مانند که البته ناراحت‌کننده است. همه دوستان حساس هستند و اگر شائبه ای باشد حتما آن را رسانه‌ای می‌کنند، در حالی که در سال‌های گذشته ۲۰ فیلم داشتیم که دچار مشکلات گوناگون شده بودند.

آذرپندار درباره سهم استان‌ها گفت: در بخش داستانی فیلم‌های استان‌ها افزایش پیدا کرده است اما در بخش پویانمایی و بخش مستند کاهش فیلم داشتیم چون تولیدکننده گسترده پویانمایی نیستیم. در پویانمایی به نظرم یک زنگ خطر به صدا درآمده است. میانگین آمار جشنواره را این دو بخش به ویژه آثار پویانمایی به هم ریخته است. حتما سعی می‌کنیم سهم خود را افزایش دهیم. با این حال آثار بخش پویانمایی امسال بسیار باکیفیت است. اگر نیم نگاهی به این بخش داشته باشید، با فیلم‌های خوب مواجه خواهید شد.

دبیر جشنواره درباره رزرو بلیت برای اهالی رسانه گفت: بچه‌های رسانه همیشه همراهی خوبی با ما داشتند و از همه شما ممنونم، اما بحث نظم را همیشه مدنظر داریم. میزان استقبال از جشنواره در ادامه نشان خواهد داد که آیا ما می‌توانیم ظرفیت جداگانه‌ای را در جشنواره برای خبرنگاران داشته باشیم یا نه. این البته نشان از بی‌وفایی ما نیست که تنها با رزرو کردن بلیت می‌توانید به تماشای فیلم‌ها بنشینید. تقریبا تمام سالن‌های پردیس سینمایی ملت در ایام برگزاری درگیر نمایش فیلم می‌شوند.

او در پاسخ به پرسشی درباره پوستر جشنواره چهل و یکم نیز توضیح داد: پوستر امسال بر مبنای همان شعار خیال‌انگیزی طراحی شده است. ما سعی کردیم عناصر خیال‌انگیز در پوستر نمود داشته باشد ضمن اینکه ایرانی بودن پوستر برایمان اهمیت داشت. دانیال رحیمی کاشانی که حالا سه دوره است پوستر را طراحی می‌کند، تلاش کرد از مینیاتور بهره گیرد. همچنین رنگارنگی و تنوع برایمان اهمیت داشت. مثلا در همه باکس‌ها حداقل یک فیلم فانتزی، کمدی، ملودرام و... حضور دارد. خواستیم این موضوع در پوستر هم هویدا باشد.

تنها ۳۰ درصد آثار جشنواره چهل و یکم محصول انجمن سینمای جوانان ایران است

او مطرح کرد: ۳۰ درصد فیلم‌های پذیرفته شده در جشنواره محصول انجمن سینمای جوانان ایران است البته این عدد هر ساله تکرار می‌شود. انجمن امسال ۳۰۱ فیلم و نهایتا حضور ۳۰ درصدی در جشنواره دارد. برای ما در بخش انتخاب هیچ تفاوتی نمی‌کند که فیلم متعلق به جایی هست یا نه. خیلی از فیلم‌های انجمن نیز شرایط‌شان اینچنین است که انجمن بخشی از هزینه ساخت‌شان را تقبل کرده است. انجمن نهایتا ۲۵۰ میلیون پول بابت ساخت می‌دهد و فیلمساز بقیه را باید از طریق دیگری فراهم کند. 

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره حضور فیلمسازان بین‌الملل در جشنواره نیز گفت: اگر شرایط پروازها دچار خلل نشود، آن‌ها به جشنواره می‌آیند. 

تنوع در آثار جشنواره چهل و یکم/؛ از پرداختن به شهدا تا زنده‌یاد عباس کیارستمی و فروغ فرخزاد

آذرپندار درباره بخش «شاخه زیتون» گفت: ما بخش ویژه شاخه زیتون را در دوره چهل و یکم خواهیم داشت که سال گذشته هم این بخش را داشتیم چون طوفان الاقصی به جشنواره نزدیک بود. امسال برای اولین بار در بخش بین‌الملل برای انتخاب آثار فیلم پروگرمینگ داشتیم. در سفرهایی که به جشنواره‌های خارجی داشتیم یک سری از فیلم‌ها انتخاب شد، مثلاً فیلم برتر جشنواره کلرمون فران درباره فلسطین است و آن را به جشنواره آورده‌ایم. فیلمی که جایزه ویژه ساندنس را گرفته است، در بخش «شاخه زیتون» وجود دارد. فیلم‌ها را ببینید و متوجه شوید دنیا درباره فلسطین فیلم می‌سازند و کیفیت فیلم‌های ما در این حوزه پایین‌تر از جاهای دیگر است. در جشنواره امسال دو فیلم درباره فلسطین و شش فیلم درباره قهرمانان ملی مثل شهید فخری زاده، شهید جهان آرا، شهید حاج قاسم سلیمانی و... داریم. درباره عباس کیارستمی و فروغ فرخزاد هم فیلم داریم. هفت فیلم دفاع مقدسی هم حضور خواهند داشت. فکر می‌کنم اتفاق ویژه‌ای است که در میانه جنایات رژیم صهیونسیتی فیلم‌های مرتبط با این موضوع در جشنواره نمایش داده می‌شوند. به نظرم این‌ها فیلم‌های خوبی هستند ‌و توصیه می‌کنم تماشایشان کنید.

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره بودجه جشنواره نیز گفت: امسال سازمان سینمایی چیزی در حدود ۱۲ تا ۱۳ میلیارد تومان برای جشنواره در نظر گرفته است؛ البته حامیان مالی کوچک و بزرگی هم داریم. این را هم باید بگویم ما سال مالی سختی داشتیم، چون دولت‌ها تغییر کردند و در چنین مواقعی شرایط مالی سخت‌تر می‌شود.

او درباره تغییر دولت‌ها و تاثیر آن بر انتخاب فیلم‌ها گفت: انتخاب فیلم‌ها پیش از تغییرات آغاز شده بود. سعی کردیم در هیئت انتخاب از گرایشات فکری مختلف استفاده کنیم. به طور کلی هم جشنواره تهران سیاست‌های ثابتی دارد. آن زمانی که آقای خزاعی بودند، هماهنگی داشتیم و حالا هم با آقای فریدزاده هماهنگی در جریان است. درباره تنوع و خیال‌انگیزی چه با این دولت و چه با دولت قبلی مساله‌ای نداشتیم. در برگزاری جشنواره آزادی عمل داریم. این جشنواره محصول تیم ما در انجمن و حمایت‌های سازمان سینمایی در هر دو دولت به ویژه دولت قبلی بوده است. از آقای فریدزاده هم ممنونم که جشنواره را حمایت می‌کنند.

آذرپندار درباره بخش کتاب و سینما نیز گفت: تعداد زیادی فیلم به ناچار و به دلیل محدودیت تعداد از جشنواره بیرون ماندند. ما اصلا جشنواره منطقه‌ای را برای همین برگزار می‌کنیم که فیلم‌ها مجال دیده شدن پیدا کنند. در جشنواره امسال بخش «کتاب و سینما» را داریم که بخش پرطرفداری است. در این بخش ۲۴ فیلم نمایش داده می‌شوند. ما فیلم‌های اقتباس شده از کتاب حتی اقتباس شده از فیلم داریم. این بخش رقابتی است و همین جا از خانه کتاب که باعث رقابتی شدن این بخش شد، تشکر می‌کنم. بخش استعداد نو را هم داریم که مربوط به فیلم‌های اول دوستان فیلمساز است‌.

دعوت از اعضای ایسفا همچون گذشته

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران درباره تعامل با انجمن فیلم کوتاه ایران(ایسفا) گفت: ما امسال هم برای دوستان دعوتنامه فرستادیم و همه دعوت هستند اما اینکه در چه سطحی در جشنواره حضور خواهند داشت به تصمیم هیئت مدیره ایسفا بستگی دارد. در این سه سال هرگز از فرستادن دعوتنامه رسمی و صدور کارت دریغ نکردیم. همیشه از طرف ما باب تعامل باز بوده است و تا الان هم نکته‌ای از آن‌ها به ما منتقل نشده است. منظورم البته هیئت مدیره ایسفا است وگرنه خیلی از دوستان ایسفا اصلا در جشنواره فیلم دارند. در بخش رای‌گیری مردمی هم کانون دانش‌آموختگان این کار را انجام خواهند داد. چهار نفر هم از میان فیلمسازان به عنوان ناظر حضور خواهند داشت. 

او درباره نشست‌های نقد و بررسی آثار نیز گفت: امسال یک سالن ویژه (سالن ۴) به نشست‌های نقد و بررسی آثار اختصاص دارد و همه فیلم‌های بخش ملی با حضور چهار منتقد ثابت نقد و بررسی می شوند. سعید قطبی‌زاده آثار داستانی، مهرداد فراهانی آثار مستند، بابک نکویی آثار پویانمایی و رامتین شهبازی هم آثار تجربی را نقد می‌کنند. سعید هاشم‌زاده هم مجری ثابت نشست‌های نقد و بررسی است. 

آذرپندار در ادامه به دیدار صمیمانه خود با فیلمسازان که امسال برای اولین بار رخ داد، اشاره کرد و گفت: دیدار خیلی خوبی بود. جشنواره فیلم کوتاه تهران جشنواره‌ وسیعی است و نیاز داشتیم درباره مسائل مختلف جلسه‌ای با فیلمسازان داشته باشیم.

توجه به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی در آثار استانی جشنواره فیلم کوتاه تهران

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در پاسخ به خبرنگار میراث آریا درباره رویکرد جشنواره نسبت به موضوع توسعه گردشگری و معرفی میراث فرهنگی کشور به ویژه در راستای مقابله با ایران‌هراسی و با توجه به نمادهای میراث‌فرهنگی در پوستر جشنواره گفت: ما در سه سال گذشته بر عنوان تهران و شمایل فرهنگی شهر در جشنواره و پوستر تأکید کردیم. میراث‌فرهنگی استان‌ها و مختصات فرهنگی آنها نیز در فیلم‌ها جلوه‌گر است. اساسا اعضای هیات انتخاب دوست دارند در میان آثار شمایل استان‌ها را ببینند تا فیلم‌های شبیه‌سازی شده به آثار کلان‌شهرها و فیلم‌های آپارتمانی. در بخش «جاده ابریشم» نیز تاکید و توجه به مختصات فرهنگی وجود داشته است. 

او ادامه داد: همچنین در بخش عکس آثار متعددی از زیبایی‌های مناطق مختلف کشور وجود دارد که قابل توجه است.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در ادامه درباره جلسات نقد و بررسی برای آثار بخش بین‌الملل بیان کرد: جلسات نقد و بررسی برای فیلمسازان همیشه مهم بوده است اما آنچه ما را دچار محدودیت می‌کند، تعداد زیاد فیلم‌هاست. در نتیجه تصمیم گرفتیم فقط فیلم‌های بخش ملی را مورد بررسی قرار دهیم. در این بخش حواسمان بوده است که فیلمسازان را مقابل هم قرار ندهیم، گرچه برخی از فیلمسازان خودشان منتقد هم هستند.

آذرپندار همچنین درباره اضافه شدن بخش هوش مصنوعی و رقابتی بودن آن عنوان کرد: در بخش هوش مصنوعی فیلم‌ها با فناوری خاصی ساخته شده است اما برای تماشای آنها نیاز به تشریفات خاصی نیست. دو باکس فیلم هوش مصنوعی خواهیم داشت. این بخش هیات داوران جداگانه دارد حتی برای انتخاب آن‌ها، عضو خارجی داشتیم. در بخش واقعیت مجازی اما باید فیلم‌ها با عینک‌های جداگانه دیده شوند که درباره آن‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد. فکر می‌کنیم این بخش جزو ویژگی‌های منحصربه‌فرد جشنواره است. هر دو بخش هم جایزه خواهند داشت.

او درباره آثار بخش بین‌الملل توضیح داد: در بخش بین‌الملل جشنواره کشورهای فارسی زبان، فیلم‌های زیادی دارند. در ادوار مختلف جشنواره از برخی کشورها کمتر فیلم داشتیم، این جشنواره را کشورهای صاحب سینما بیشتر می‌شناسند اما امسال از کشورهایی مثل کنگو، توگو و... فیلم داریم که اتفاقاً فیلم‌های خوبی هستند.

دبیر چهل‌ویکمین جشنواره فیلم کوتاه تهران درباره ممیزی نیز گفت: در ماجرای ۱۴۰۱ ، مسأله مربوط به ممیزی نبود، بلکه درباره حضور در جشنواره بود. برخی می‌گفتند جشنواره جزوی از پروژه عادی‌سازی است! کما اینکه سال گذشته هم فیلمی با این موضوع وجود داشت. امسال هم فیلم‌های سیاسی خواهیم داشت. برای بار چندم هم می‌گویم که فکر می‌کنیم فضا برای فیلم‌های سیاسی بازتر شده است و برای فیلم‌هایی که می‌خواهند در حوزه اخلاقی تابوشکنی کنند، فضا بسته‌تر خواهد بود. در بخش‌های مختلف فیلم‌های سیاسی خواهیم داشت. چالش ممیزی نداشتیم‌. این چالش‌ها وقتی آثار اعلام می‌شوند خودشان را نشان می‌دهند و اساسا فیلمسازان دست به اعتراض می‌زنند که امسال چنین موضوعی نداشتیم.

او در ادامه نشست درباره بخش «کتاب و سینما» هم بیان کرد: ما حتی در جشنواره‌های منطقه‌ای هم برای فیلم‌های اقتباسی جوایزی در نظر گرفته‌ایم و فیلم‌ها هم کیفی‌تر شده‌اند. این بخش برای فیلمسازان مهم است‌ و داوری این بخش با خانه کتاب است. امسال چند نویسنده مشهور ایرانی در جشنواره حضور خواهند داشت. فروشگاه کتاب سینمایی هم جزو ویژگی‌های جشنواره است و از آن استقبال خوبی می‌شود.

تاییدیه آکادمی اسکار را با سیاست سکوت خبری دریافت کردیم

دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره علت برگزاری یک نشست به جای دو نشست خبری در دوره چهل و یکم عنوان کرد: ما امسال تنها یک نشست خبری داشتیم و دلیلش این بود که از ابتدای تابستان می‌دانستیم که موعد بررسی جشنواره توسط آکادمی اسکار است. بنابراین در سیاست سکوت خبری به این موضوع پرداختیم. پرسشنامه‌ای از سوی اسکار برای ما ارسال شد و بسیاری موارد را بررسی کردند و در نهایت با تمدید حضور ما به عنوان یکی از جشنواره‌های مورد تایید اسکار موافقت شد. این نشان می‌دهد که جشنواره در این سه سال در مسیر حرفه‌ای‌گری و بین‌المللی خود به درستی پیش رفته است.

او درباره همکاری با بنیاد سینمایی فارابی در حوزه فیلم‌های کودک و نوجوان مطرح کرد: تعدادی از فیلم‌های تخیلی دقیقا فیلم‌های کودک هستند و فیلم‌های خوبی به شمار می‌روند. امسال با تدبیر آقای زین‌العابدین بودجه‌ای برای انجمن سینمای جوانان ایران پیش‌بینی شده است تا بتوانیم برای برگزاری المپیاد همراه بنیاد سینمایی فارابی باشیم اما حاضران این بخش به سنی نرسیده‌اند که در جشنواره فیلم کوتاه تهران فیلم داشته باشند.

آذرپندار خاطرنشان کرد: درباره موضوعاتی مانند اتفاقات ۱۴۰۱ منعی برای پرداختن نداریم. اینطور هم نیست که استقبال زیادی در این حوزه شده باشد. ترجیح فیلمسازان هم این نیست که درباره موضوعات مناقشه‌برانگیز فیلم بسازند اما ما تلاش می‌کنیم درباره موضوعات سیاسی فضای بازی را داشته باشیم.

دبیر جشنواره در پایان گفت: ما جایزه‌ای خارج از آنچه که در فراخوان آمده اهدا نخواهیم کرد مگر اینکه وزیر یا رئیس سازمان سینمایی بخواهند جایزه‌ای جداگانه بدهند.

توجه به معرفی ظرفیت‌های گردشگری و میراث‌فرهنگی در آثار استانی جشنواره فیلم کوتاه تهران

انتهای پیام/

کد خبر 1403072201655
دبیر مریم قربانی‌نیا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha