مرمت بقعه امامزاده عبدالله نیوشت ساوه آغاز شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه گفت: مرحله جدید مرمت بقعه امامزاده عبدالله (ع) روستای نیوشت این شهرستان با پنج میلیارد ریال اعتبار آغاز شد.

به گزارش میراث‌آریا، رضا ایاز گفت: عملیات مرمت بقعه امامزاده عبدالله نیوشت ساوه شامل کاهگل، بندکشی سفید، کف‌سازی کامل و سفیدکاری است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ساوه اضافه کرد: توجه به آثار و جاذبه‌های گردشگری روستاها با هدف توسعه گردشگری روستایی از اولویت‌های این اداره است.

او تصریح کرد: پیگیری می‌کنیم تا روستای نیوشت که در ۲۵ کیلومتری ساوه واقع شده به واسطه داشتن ۲ اثر تاریخی ثبت شده، بقعه امامزاده عبدالله(ع) و درخت یک‌هزار ساله چنار و تفرجگاهی طبیعی به روستای محور گردشگری تبدیل شود.

ایاز با اشاره به اینکه بقعه امامزاده نیوشت ساوه متعلق به دوره صفویه است، گفت: این بقعه شامل، یک ایوان ورودی و یک فضای آرامگاهی (حرم) است و بر روی اتاق مرقد، یک گنبد آجری هشت ترک قرار دارد که بر روی ساق‌ه‏ای نسبتاً بزرگ استوار است.

درِ ورودی ایوان در سمت جنوب واقع شده و در سالیان اخیر مرمت شده است. حرم از داخل مدور و به قطر ۶ متر است و در ۲ طرف شمال و غرب طاقچه‏‌ای دارد و در جنوب آن محرابچه‏‌ای طراحی شده است. 

از جمله آثار بجا مانده در بقعه، یک جفت درِ چوبی ساده قدیمی، ۲ نقاشی پشت شیشه به ابعاد ۲۰ در ۱۵ سانتی‏متر با نوشته یا ابا عبداللَّه الحسین (ع) و حضرت فاطمه (س) است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072301684
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha