توجه به صنایع‌دستی باعث حفظ و انتقال فرهنگ یک شهر و منطقه می‌شود/ مرمت و احیا آثار تاریخی گامی بلند برای حراست از میراث گذشتگان

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بیان اینکه توجه به مقوله صنایع‌دستی در واقع حفظ و انتقال فرهنگ یک شهر و منطقه است، گفت: ارومیه یکی از شهرهای تاریخی و سرشار از آثار مختلف باستانی، فرهنگ‌های مختلف و صنایع‌دستی غنی است و باید در حفظ همه این موارد تلاش کنیم.

به‌گزارش میراث آریا، شهین جهانگیری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با همراهی مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی از موزه صنایع‌دستی ارومیه واقع در مدرسه تاریخی هدایت بازدید کرد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این بازدید با بیان اینکه توجه به مقوله صنایع‌دستی در واقع  حفظ و انتقال فرهنگ یک شهر و منطقه است، در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: ارومیه یکی از شهرهای تاریخی و سرشار از آثار مختلف باستانی، فرهنگ‌های مختلف و صنایع‌دستی غنی است و باید در حفظ همه این موارد تلاش کنیم.

توجه به صنایع‌دستی باعث حفظ و انتقال فرهنگ یک شهر و منطقه می‌شود/ مرمت و احیا آثار تاریخی گامی بلند برای حراست از میراث گذشتگان

شهین جهانگیری افزود: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با تغییر کاربری بناهای تاریخی مانند مدرسه هدایت، خانه انصاری، مدرسه ٢٢ بهمن و... گام بلندی را در احیا، نگهداری و بهره‌گیری متناسب با موضوعات تاریخی و میراث‌فرهنگی برداشته است، امیدواریم با همراهی مسئولان استانی و وزارتخانه متبوع تملک سایر بناهای تاریخی موجود نیز محقق شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی نیز در این بازدید ضمن قدردانی از توجه ویژه نماینده ارومیه به حوزه‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: مدرسه هدایت ارومیه یک بنای قاجاری با یک هزار و ۴۰۰ مترمربع است که با حمایت‌های استاندار آذربایجان غربی تحویل این اداره‌کل شد و پس از مرمت تبدیل به اولین خانه صنایع‌دستی استان شد.

مرتضی صفری افزود: در حال حاضر کارگاه‌های آموزشی تراش سنگ‌های نیمه‌قیمتی، هنرهای چوبی، نگارگری و گلیم‌بافی به همراه موزه صنایع‌دستی در مدرسه هدایت ارومیه راه‌اندازی شده است و وورکشاپ صنایع‌دستی نیز در این بنای تاریخی اجرا می‌شود.

او با اشاره به فعالیت ۴۰ رشته صنایع‌دستی در استان ادامه داد: در موزه صنایع‌دستی ارومیه آثار فاخر هنرمندان شاخص استان نگهداری می‌شود که نشان‌دهنده بخشی از هویت و هنر این مرزوبوم است.

صفری اضافه کرد: در حال حاضر عملیات مرمتی در خانه انصاری در حال انجام بوده، پروژه توسعه‌ای موزه باستان‌شناسی ارومیه آغاز شده و نیز پردیس موزه‌ای ۲۲ بهمن ارومیه به‌زودی افتتاح می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072401739
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha