کلید فرهنگ چرخاننده قفل سیاست و دیپلماسی

رضا رئیسی روزنامه‌نگار و تحلیلگر رسانه‌ای نوشت: در حالی که دشمنان ایران بیش و پیش از هر زمان دیگری بر حجم اقدامات تخریبی، تهدیدی و تحدیدی خود افزوده‌اند و در کنار اقدامات ایذایی و توحش مدارانه و تحرکات میلیتاریستی از هیچ کوششی برای دامن گسترانی دامنه منازعه و هجمه و تخریب علیه ایران در جهان دریع نمی ورزند، راهکار ما برای پاسخ به این اقدامات چیست و باید با چه استراتژی و راهبردی به مبارزه با این اهریمن زبون برویم؟

فارغ از منازعات شبه جنگی رخ داده که نیروهای نظامی و استراتژیست های امنیتی نسبت به آن متمرکز و پاسخگو هستند. شاید بتوان مدعی بود که نقطه کانونی و گرانیگاه مرکزی جبهه خصم بر روی جنگ روانی و تبلیغات رسانه‌ای و ترسیم چهره‌ای ناخوشایند از ایران و ایرانی در منظر افکار عمومی جهانی در قالب پروپاگاندای سیاه قائم و استوار است. 

به دو خبری که طی روزهای اخیر در رسانه های غربی روی آن مانور داده شده، دقت کنید! 

واشنگتن پست و نیویورک تایمز همزمان با افزایش تنش در منطقه، مدعی دست یابی به اسنادی شده‌اند که نشان می‌دهد ایران پیش از عملیات ۷ اکتبر توسط حماس در جریان آن قرار گرفته بوده است! این در حالیست که تمامی سازمان های اطلاعاتی و امنیتی آمریکا و حتی اسرائیل و شخص رئیس جمهوری ایالات متحده در همان برهه اعلام کردند که ایران هیچ دخالت و اطلاعی از این عملیات نداشته و حتی با صراحت گفته شده بود که اعضای دفتر سیاسی حماس در قطر نیز در جریان حمله نبوده‌اند و اصلا وقوع این عملیات غافلگیرانه به آن علت ممکن و میسر شد که تنها یک تیم محدود و چند نفره طراح در جریان آن بوده و هیچ راه رخنه و نفوذی نبوده است. از طرف دیگر درست در زمانی که هواپیمای قالیباف بعد از آن مانور رسانه ای غرور انگیز در فرودگاه  ژنو بود، اتحادیه اروپا ۳ خط هوایی ایران و از جمله ایران ایر را مورد تحریم قرار داد.

این تحرکات تبلیغاتی و رسانه‌ای تازه همزمان با افزایش تهدیدات و تنش در منطقه نشانگر آنست که آنان برای مهار ایران روی پیشبرد جنگ روانی و بسط و تکوین پروژه همیشگی ایران‌هراسی حساب ویژه و دو چندانی دارند. 

آنان به خوبی می دانند که ایران حامی همیشگی حقوق فلسطینیان بوده و هست اما هیچ نقش و اطلاعی از عملیات ۷ اکتبر نداشته، آنان نیک می دانند که شرکت های هواپیمایی ماهان و ساها پروازی به اروپا ندارند و ایران هم رسمی اعلام کرده که حداقل طی چند ماه گذشته هیچ تسلیحاتی به روسیه صادر نکرده اما به بهانه آن ایران ایر را آنهم در زمان حضور هواپیمای حامل قالیباف در فرودگاه ژنو تحریم می‌کنند. 

آنان می‌خواهند بیش و پیش از هر زمان دیگری روی پروژه «ایران‌هراسی» در عرصه رسانه‌ای مانور دهند و حال تکلیف ما در برابر این تنش افزایی و خنثی سازی تحرکات ایذایی چیست؟ 

شاید بارها و بارها در طول چند دهه اخیر از زبان گردشگران و توریست هایی که به ایران سفر کرده اند، رو در رو یا در شبکه های اجتماعی و در رسانه های مستقل شنیده‌اید که می گویند: تصور ما از ایران و مردم ایران، ۱۸۰ درجه با آن چیزی که در رسانه‌ها دیده و شنیده بودیم، تفاوت داشت.

ایران فراتر از هر گزینه و گزاره‌ای، تاریخی گران‌سنگ، اندوخته های معنوی و فرهنگی ممتاز و متمایز و پیشینه‌ای سترگ و بی مثال دارد که در جای جای میراث فرهنگی و تمدنی آن و در پهنای این جغرافیا در تجلی و تبلور است و همین اندوخته بهترین و کارآمدترین دستمایه ما برای مقابله با پروژه «ایران هراسی» هست و می‌تواند باشد. 

همیشه مسائل سیاسی و حل معضلات این عرصه غامض و پیچیده، راهکار و راه حل سیاسی ندارد. دقیقا در این بزنگاه تاریخی و خطیر است که می توان به سراغ اندوخته های فرهنگی و میراث معنوی رفت و با انعکاس درست و سنجیده و حرفه ای آن به افکار عمومی جهانی در قالب پیوست های رسانه‌ای، این حلقه تنگ و ترش پروپاگاندای ضد ایرانی را دچار رخنه و خدشه ساخت. 

گاهی یک جلوه‌گری درست فرهنگی کار هزار ترفند سیاسی را می کند و با کمترین هزینه ممکن، آورده‌ای مقبول و محسوس برای منافع ملی کشور به ارمغان می‌آورد. 

در دیگر سو در شرایطی که اقتصاد و معیشت و زندگی ایرانیان با تهدیدات و تحدیدات روزافزون و محدودیت های بی سابقه روبرو است، این ظرفیت و کارویژه در مقولات معطوف به میراث فرهنگی و تاریخی قابل احصا است که با کمترین هزینه ها و توجه، تکانه های مطلوب و دلخواه در زمینه گشایش اقتصادی و اجتماعی حاصل کرد و از طرف دیگر با بازشناسی و بازنمایی ظرفیت های گردشگری داخلی در این بحبوحه، امنیت روانی جامعه را نیز ارتقا بخشید. 

به هر تقدیر توجه به این سرمایه های لایزال فرهنگی و اندوخته های بی تکرار تمدنی در این برهه حساس و تاریخی می تواند گره گشای بسیاری از معضلات سیاسی و اقتصادی و اجتماعی باشد و هم ظرفیت آن وجود دارد و هم بسترهای آن مهیاست و عزم و اراده و توجه دو چندان مردم و مسئولان را طلب می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072401793
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha