مهمان نوازی مردم بلوچ، میراث‌فرهنگی ناملموس ارزشمند در سیستان وبلوچستان

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع‌دستی نیکشهر گفت: مهمان نوازی و خونگرمی مردم بلوچ جزوی ارزشمند از میراث‌فرهنگی ناملموس سیستان وبلوچستان است.

به گزارش میراث آریا، امین علیپور گفت: مهمان نوازی از مهمترین ویژگی ها و از شاخص ترین عناصر فرهنگی قوم بلوچ است که ریشه در باور ها و اعتقادات این قوم اصیل ایرانی دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی نیکشهر افزود: آداب تشریفات مهمان نوازی بلوچ ها شامل استقبال گرم، گشاده رویی، یاری رساندن به مهمان، تکریم، پذیرایی مناسب و حفظ کرامت مهمان می شود.

او ادامه داد : ۱۷ اکتبر مصادف با ۲۶ مهرماه به عنوان روز جهانی میراث فرهنگی میراث ناملموس نام گذاری شده و مهمان نوازی یکی از این میراث ناملموس گرانبهاست که در قوم بلوچ نهادینه شده است.

علی پور تصریح کرد: فرهنگ مهمان نوازی ایرانیان از جمله ویژگی هایی است که آنها از هزاره های دور تا به امروزه بدان مشهور بوده اند و با ورود اسلام به این سرزمین همچنان با حفظ آداب و رسوم نیاکان و توجه به فرامین اسلامی به یک ارزش اجتماعی مورد توجه قرار گرفت اما آنچه که مهمان نوازی قوم بلوچ را از سایر اقوام متمایز کرده است شاخصه های فرهنگی منحصر بفردی است که ریشه در باورها و اعتقادات این قوم اصیل دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی نیکشهر گفت: استقبال گرم از مهمان با آداب ویژه احوال پرسی، گشاده رویی و در آغوش گرفتن مهمان به جای روبوسی، تکریم و آداب خاص پذیرایی مهمان از جمله شستن دست مهمان بر سر سفره با ظروف سنتی از جمله آداب مهمان نوازی در قوم بلوچ محسوب می شود که از دیرباز تاکنون حفظ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072701926
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha