نورپردازی گوردخمه تاریخی شهر روانسر انجام شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه از اتمام سامان‌دهی و انجام نورپردازی گوردخمه تاریخی شهر روانسر خبر داد

به‌گزارش میراث‌آریا، داریوش فرمانی گفت: نورپردازی گوردخمه تاریخی روانسر که از مطالبات دوستداران میراث فرهنگی بود، انجام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه افزود: گوردخمه تاریخی شهر روانسر یکی از آثار تاریخی و ثبت ملی در محدوده منظر جهانی هورامان/اورامانات است که با توجه به موقعیت و دسترسی راحت به داخل آن متاسفانه در سالیان گذشته آسیب‌های زیادی از جمله دیوار نویسی کنده کاری سیاهی دود آتش به آن وارد شده است.

او ادامه داد: به همین دلیل در سال ۱۴۰۳ پس از حضور کارشناسان پژوهشگاه وزارت میراث‌فرهنگی و با تخصیص اعتبار از سوی پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان مرمت قسمت‌های آسیب دیده و نورپردازی محوطه اطراف این گوردخمه تاریخی در دستور کار قرار گرفته و به انجام رسید.

فرمانی تصریح کرد: مرمت گوردخمه تاریخی روانسر بعد از سال‌ها بلاتکلیفی توسط پایگاه جهانی منظر فرهنگی هورامان، با تخصیص اعتبار از محل اعتبارات سفر رئیس‌جمهوری در سال ۱۴۰۲ به مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان انجام شد. از محل همین اعتبار برج نوری برای محوطه تهیه شده و تابلو گوردخمه نیز تعویض شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با بیان اینکه علاوه بر ایجاد برج نوری و تعویض تابلو گوردخمه تاریخی روانسر آثار دود و رنگ و... هم از این اثر تاریخی پاک شده است، تاکید کرد: انتظاری بایسته است که مردم محلی با نگاه درست به آثار تاریخی که جزئی از میراث‌فرهنگی این مرز و بوم به شمار می‌رود به حفاظت از این اثر تاریخی کمک کرده و با صیانت از تخریب و آسیب در حفظ این اثر برای آیندگان کوشش کنند.

گوردخمه روانسر یا کوشک فرهاد در حاشیه شهر روانسر در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072801977
دبیر مرضیه امیری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha