سیر تکوین تاریخی و تحولات فرهنگی جزیره جهانی قشم ثبت و ضبط می شود

با حضور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در همایش ملی صنعت گردشگری "همسنگار" و آشنایی با ظرفیت های تاریخی جزیره مقدمات اجرای تفاهم نامه سازمان منطقه آزاد قشم و این مجموعه به منظور ثبت و ضبط سیر تکوین تاریخی و تحولات فرهنگی جزیره فراهم شد.

به گزارش میراث آریا، مصطفی ده پهلوان، رییس پژوهشگاه با حضور در آیین افتتاحیه همایش اظهار داشت: امیدوارم روزی در جزیره قشم با توانمندی مردمان این دیار در ساخت شناورها و لنج‌های عظیم، شاهد ایجاد موزه میراث دریایی باشیم.

او ادامه داد: جزیره قشم و مردم این منطقه از کشور به واسطه ارتباط تجاری با بسیاری از کشورها به ویژه کشورهای همجوار نقش مهمی در تبادلات فرهنگی و دیپلماسی بر عهده داشته و دارند.

ده پهلوان تاکید کرد: از زبان تاریخ به عنوان یک فرصت باید به بهترین شکل ممکن برای برقراری دیپلماسی با مردم نقاط دیگر جهان استفاده کنیم.

به گفته او، ایران از دوران هخامنشی با ایجاد شبکه‌های ارتباطی قوی، مباحث گفتمان بین فرهنگ‌ها را پیگیری کرده است و در شرایط کنونی برای حفظ ارزش‌های فرهنگی باید یک پایگاه قوی پژوهشی در کشور دایر شود. 

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در روز دوم همایش از ظرفیت های تاریخی جزیره بازدید کرد و در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم، مذاکرات لازم در راستای اجرای تفاهم نامه سازمان و پژوهشگاه با هدف انجام فعالیت های مشترک تحقیقاتی انجام شد.

در راستای این تفاهم نامه و طی جلسه ای با مدیرعامل سازمان، مقرر شد در گام نخست نقشه باستان شناسی جزیره قشم تهیه و در گام دوم کاوش های باستان شناسی با هدف تعیین نقشه عرصه و حریم و همچنین کاوش های هدفمند در محوطه های باستانی و تاریخی جزیره صورت پذیرید.

همچنین بر اساس این تفاهم نامه مقرر شد که در جزیره قشم، پایگاهی با هدف ایجاد مرکز مطالعات فرهنگی و تاریخی حوزه خلیج فارس، راه اندازی شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1403072802012
دبیر مهدی نورعلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha